ברכות לקברניטה הראשונה באל על

המאבק ההיסטורי של האגודה להשגת שוויון זכויות תעסוקתי לנשים טייסות באל על נושא פרי

האשה הראשונה שהתקבלה לעבודה כטייסת בחברת תעופה מסחרית היתה הלן ריצ'י האמריקאית, עוד בשנת 1934. כיום, לפי ההערכות, כ-4,000 נשים מועסקות כטייסות בחברות תעופה מסחריות ברחבי העולם. אולם הקברניטה הראשונה באל על התקבלה לשורות החברה רק באחרונה – ורק לאחר תביעה משפטית שהגישה טייסת אחרת באמצעות האגודה לזכויות האזרח, לפני למעלה מעשור.

לפני שנספר על התביעה ההיסטורית: ברכות לסמדר שכטר, הקברניטה הראשונה באל על, שהוסמכה לתפקיד זה לפני כמה חודשים. בראיון שפורסם בעיתון "ידיעות אחרונות" בתאריך 4.5.2011 מספרת שכטר כי חלמה להיות טייסת מאז שהיתה ילדה, וכי בנעוריה ניסתה להתקבל לקורס טייס בצה"ל – אך שערי הקורס עדיין היו סגורים בפני נשים. שכטר אומרת בראיון שלא מתייחסים אליה אחרת כקברניטה משום שהיא אשה: "שופטים אותי על פי מה שאני עושה ויודעת לעשות הכי טוב. כולם מפרגנים לי בכל מקום ואוהבים אותי".

אך כפי שקורה פעמים רבות, כדי שאשה תוכל להגיע לתפקיד אותו היא רוצה וכדי שישפטו אותה על פי כישוריה ולא על פי המין שלה – נדרש מאבק עיקש. התביעה נגד אל על הוגשה עוד בשנת 1998 לבית הדין לעבודה בשם אורית קציר, קברניטה שצברה ניסיון רב בטיסות אזרחיות בארה"ב. את התביעה הגישו מטעם האגודה לזכויות האזרח עו"ד הדס תגרי (כיום דוקטורנטית בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן ומרצה למשפטים) ועו"ד לאה גליקסמן (כיום שופטת בבית הדין לעבודה בתל אביב).

בתגובה לתביעה טענה חברת אל על כי אין היא מפלה נשים על רקע מגדרי, אלא שלשורות החברה מתקבלים אך ורק בוגרי קורס טייס של חיל האוויר. היה זה מעט לאחר בג"צ אליס מילר (אותו הגישו האגודה ושדולת הנשים), שפתח את שערי קורס טיס גם בפני נשים, וכמובן שעדיין לא היו טייסות בחיל האוויר באותם ימים. לאחר התדיינות לא קצרה נכנעה אל על וביטלה את הקריטריון המפלה. אורית קציר עצמה החליטה בסופו של דבר לא לגשת למבדקי הטיס, ונדרשו עוד שנים ארוכות עד שהטייסת הראשונה התקבלה לחברת אל על.

עו"ד הדס תגרי, שהגישה מטעם האגודה לזכויות האזרח את התביעה בשם אורית קציר ב-1998, אמרה בעקבות פרסום סיפורה של הקברניטה סמדר שכטר כי "קבלתה של קברניטה ראשונה לחברת אל על משמחת, אבל קבלתה של קברניטה אחת, ראשונה ויחידה, מעידה דווקא על חוסר שוויון משווע. יש לקוות שחברת התעופה הלאומית של ישראל תפעל במשנה מרץ כדי לממש את עקרון השוויון הלכה למעשה, וכדי להסיר חסמים בפני שילובן של טייסות נוספות בשורות החברה".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשוויון,זכויות נשים,חופש העיסוק

סגור לתגובות.