אדמונד לוי: "דמנו רותח על עצם אי קיום פסקי דין של בית המשפט העליון"

נצרת עילית. public domain via Wikimedia Commonsנצרת עילית. public domain via Wikimedia Commons

שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי, התבטא היום (14.4.11) בחריפות נגד אי קיום של פסקי דין הניתנים על ידי בית המשפט העליון ואמר כי "דמנו רותח על עצם אי קיום פסקי דין של בית המשפט העליון. מי שלא מקיים פסקי דין של הבית הזה עליו לתת את הדין". השופט לוי אמר את הדברים במהלך דיון בעתירה של ארגון עדאלה והאגודה לזכויות האזרח נגד עיריית נצרת עילית, שלא מבצעת פסק דין של בג"ץ מ-2002 ומסרבת להציב בתחומה שלטי דרכים גם בשפה הערבית. על המקרה הנדון אמר השופט לוי כי "מדובר במקרה מובהק של ביזיון בית המשפט".

הדיון בבית המשפט העליון בפני השופטים אדמונד לוי, אסתר חיות ויורם דנציגר התקיים בעקבות פנייה של עדאלה והאגודה לזכויות האזרח בבקשה לקנוס את עיריית נצרת עילית בגין ביזיון בית משפט מאחר והיא לא מקיימת פסק דין של בג"ץ משנת 2002 הקובע כי ערים מעורבות מחויבות להציב שלטים עירוניים בעברית ובערבית. הארגונים ביקשו מבית המשפט להורות לעירייה לבצע פסק דין זה, אותו היא מסרבת למלא על אף שעדאלה פנתה אליה כבר בנובמבר 2009 וביקשה ממנה למלא אחר הוראות בג"ץ ולהוסיף שלטים בערבית בשטח השיפוט שלה. בנוסף לפניית הארגונים הוגשה לבית המשפט העליון גם תגובת פרקליטות המדינה שביקרה בחריפות את התנהלות העירייה ואף חשפה כי אפילו שלטים חדשים שהוצבו בשטחה של נצרת עילית בעשר השנים האחרונות לא הכילו כיתוב בערבית.

בתגובה לפניית הארגונים פסקו השופטים כי מדובר במחדל של העירייה שלא עמדה גם בשהות הארוכה ביותר שניתנה לה על ידי בג"ץ לביצוע פסק הדין. הרכב השופטים פסק כי על העירייה להגיש לבית המשפט העליון תוך 30 יום תוכנית מפורטת עם לוח זמנים ברור לביצוע פסק הדין. השופטת חיות אף אמרה כי העירייה חייבת להשלים את החלפת השלטים תוך זמן קצר שלא אמור להגיע לתקופה של שנה. לדברי העירייה הם לא קיימו את פסק הדין מטעמים תקציביים ובגלל שנצרת עילית עוברת תהליך של מיתוג מחדש כולל שינוי שמה. שופטי בית המשפט העליון אמרו בתגובה כי אין קשר בין טענות העירייה לבין אי מילוי פסק הדין של בג"ץ מ-2002.

עו"ד חסן ג'בארין, מנכ"ל עדאלה, אמר היום: "המקרה הזה של נצרת עילית הוא לא מקרה בודד. בעשור האחרון רשויות רשמיות רבות, לרבות משרדי ממשלה, לא מקיימות פסקי דין של בית המשפט העליון ובמיוחד כאשר הדבר נוגע לשוויונם ומעמדם של האזרחים הערבים בישראל. מקרה מובהק לכך הוא סיווג הישובים לאזורי עדיפות לאומית, כאשר עד היום הממשלה עדיין לא שינתה את סיווגם של היישובים הערבים כמתבקש בפסק הדין שניתן על ידי הרכב של שבעה שופטי בית המשפט העליון".

עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח אמר היום, "עיריית נצרת עלית גוררת רגליים ונמנעת במשך שנים מלמלא את חובתה הבסיסית כלפי תושבי העיר הערבים – להוסיף שילוט בערבית בתחומה. על רקע העלייה בשיעור הגזענות כלפי האזרחים הערבים בכלל ובערבים מעורבות בפרט, מן הראוי היה לצפות דווקא מהרשויות למלא את חובתן ולדאוג לכך שהמרחב הציבורי המשותף יכבד גם את האוכלוסייה הערבית. מצער שהיינו צריכים להגיע שוב לבית המשפט כדי להעמיד רשות ציבורית על חובתה לכבד פסק דין שקבע כבר לפני יותר מעשור כי עליה לנהוג בשוויון כלפי האזרחים הערבים."

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשפה ולתרבות,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.