פניה לארומה בנוגע לאיסור דיבור בערבית

 

הפורום לאכיפת זכויות עובדים שבו חברה האגודה לזכויות האזרח פנה ל"ארומה" בעניין הוראותיהם לעובדים ברשת שלא לדבר בערבית. טענת הפורום היא כי נוהל עבודה האוסר על עובדים לשוחח ביניהם בשפת אמם ו/או עם לקוחות שזו גם שפת אמם, הינו נוהל בלתי חוקי הפוגע בזכויותיו הבסיסיות של עובד לכבוד, לשוויון ולחופש ביטוי. כמו כן, הוא מהווה הפרה בוטה של הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

 

הפורום לאכיפת זכויות עובדים
איתך – משפטניות לצדק חברתי / האגודה לזכויות האזרח
הקליניקה לזכויות עובדים, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל-אביב / קו לעובד / שדולת הנשים

 

‏2 אפריל, 2011

לכבוד
סהר שפע ובניו החזקות בע"מ
רשת ארומה תל-אביב
רח' כ"ג יורדי הסירה 1
מתחם נמל תל אביב, מבנה מס' 4
קומה 2, תל אביב 63508

ובאמצעות פקס. 03-5462351

 

שלום רב,

הנדון: נוהל האוסר על עובדי הרשת ארומה תל-אביב לדבר בשפה מלבד עברית

הריני לפנות אליך בעניין שבנדון כדלקמן:

1. מוגשת בזאת פניה בשם הפורום לאכיפת זכויות עובדים, הפועל למניעת העסקה פוגענית של עובדים, ולקידום אכיפת זכויות עובדים ושוויון בהעסקה במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות.

    2. לאחרונה התפרסם בכמה כלי-תקשורת, בדבר נהלים שהוציאה הנהלתכם לזכייני הרשת, הכוללים הוראה האוסרת על עובדים לשוחח בשפות אחרות מלבד העברית. באותן ידיעות, כמו לדוגמה זו שהתפרסמה ביום 22.3.2011 באתר האינטרנט של עיתון The Marker, לא הכחשתם את הידיעה, נהפוך הוא, הדגשתם כי "ההנחיה לדבר בעברית בסביבת הלקוחות, נתקבלה בשל תלונות שהגיעו דווקא מלקוחות הרשת שטענו כי הם חשו ששיחה שנתקיימה מולם על ידי עובדי הרשת, בשפה שאינה עברית, נסובה סביבם, מה שגרם להם להרגשת אי נוחות ופגיעה. לכן, כדי שארומה תוכל להבטיח שירות ותקשורת טובים יותר בין העובדים ללקוחות ומתוך הרצון להיות מנומסים כלפי לקומות הרשת, השפה המדוברת והרווחת בפי כל היא עברית."

    3. נוהל עבודה האוסר על עובדים לשוחח ביניהם בשפת אמם ו/או עם לקוחות שזו גם שפת אמם, הינו נוהל בלתי חוקי הפוגע בזכויותיו הבסיסיות של עובד לכבוד, לשוויון ולחופש ביטוי. כמו כן, הוא מהווה הפרה בוטה של הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח – 1988, ובפרט הוראות סעיף 2(א)(2), האוסרות על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מין, גזע, דת, לאומיות, ארץ מוצא ועוד, בתנאי עבודה.

    4. למותר לציין, כי נימוק כמו "אי-נוחות של לקוחות" בו השתמשתם, אינו נימוק היכול להצדיק את הנוהל בו עסקינן, ו/או להכשיר את הפגיעה בזכויותיהם של העובדים ששפת אמם אינה עברית. אין ללקוחות של בתי-קפה כמו של כל עסק אחר, זכות מוכרת להבין את סוד שיחם של שני עובדים המדברים ביניהם, בין אם היו מדברים בשפת אמם ובין אם לא. לעומת זאת, זכותו של הפרט לדבר בשפת אמו הינה זכות מוכרת המעוגנת בחוק ובדין. זאת ועוד, כבר נפסק על-ידי בית-המשפט העליון, שאין בהעדפת לקוחות כדי להוות הגנה למעסיק בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה (ר' דנג"ץ 4191/97 רקנט נ' בית-הדין הארצי לעבודה 330 (2000), בעמ' 350-351).

    5. הדברים הנ"ל מקבלים משנה תוקף עת מדובר בעובד ששפת אמו הינה ערבית. השפה הערבית היא שפה רשמית במדינה לצד השפה העברית (ראו סימן 80 לדבר המלך במועצתו). והיא שפת אמם של כ- 20% מאזרחי המדינה. הגבלת השימוש בה מהווה פגיעה בזכותם של העובדים והאזרחים הערבים בכלל, לכבוד, לשוויון, לשפה ולתרבות.

    6. אי-נוחות של קליינטים – הנימוק שעמד כביכול מאחורי הנוהל שהוצאתם – נובע בדרך-כלל מהחשדנות שאנו מפתחים כלפי "האחר" ו"השונה". חשדנות זו לא מטפלים בה על-ידי הטלת איסורים על "האחר" מלבטא את זהותו ו/או מלהתבטא בשפת אמו. אלא על ידי הפיכת השתתפותו של "האחר" במרחב הציבורי לדבר נורמאלי.

    לאור כל האמור לעיל, נבקשכם להורות על ביטול הנוהל האוסר על עובדי רשת ארומה תל-אביב לדבר בשפה מלבד הערבית.

    למענה בהקדם, אודה.

    בברכה,

    עו"ד גדיר ניקולא

    • LinkedIn
    • Twitter
    • Facebook
    • Print
    • email

    תגיות:

    קטגוריות: גזענות ואפליה,גזענות ואפליה,הזכות לכבוד,הזכות לשוויון,הזכות לשפה ולתרבות,זכויות המיעוט הערבי,חופש הביטוי

    סגור לתגובות.