סיכום מושב הכנסת – קיץ 2011

הכנסת. צילום: איציק אדריהכנסת. צילום: איציק אדרי

יוזמות וחקיקה בהן טיפלה האגודה במושב הכנסת הנוכחי

עם סיומו של מושב הכנסת – קיץ 2011, האגודה מבקשת להתריע מפני המשך קידומה של חקיקה שיש בה כדי לפגוע בזכויות אדם. במהלך המושב שהסתיים זה עתה, היינו עדים לקידומה של חקיקה מרובה שיש בה כדי לפגוע בשלל זכויות אדם, ובתוך כך ביסודות הדמוקרטיה הישראלית.

בין השאר, היינו עדים לקידומן של יוזמות שיש בהן כדי לפגוע בחופש הביטוי, חופש ההתארגנות וחופש המחאה של תושבי ואזרחי ישראל, במיוחד של אלו שהרב הפוליטי בעת הזאת, אינו תומך בעמדותיהם. כמו כן, ראינו ניסיונות רבים לפגוע בארגוני החברה האזרחית, ובראש ובראשונה בארגוני זכויות אדם, שהם חלק חשוב במרקם החברתי של כל דמוקרטיה. ראו למשל: חוק החרם, הצעה להקים ועדות חקירה, שלל חוקים להגבלת תרומות ועבודת הארגונים, איסור לשון הרע.

עוד היינו עדים לשורה של הצעות חוק ויוזמות שיש בהן כדי לפגוע במיעוטים בישראל. קודם כל המיעוט הערבי בישראל, אך גם מהגרי עבודה, פליטים, מבקשי מקלט ואחרים. ראו לדוגמא: חוק בית דין לזרים, חוק ההסתננות, חוק הכבילה, הריסת מבנה על חשבון הבונה, עדיפות ליוצאי צבא בשירות המדינה ועוד.

יוזמות וחוקים נוספים שקודמו ממשיכים את הפגיעה בזכויות יסוד חברתיות, כמו חוק הוד"לים וחוק תכנון ובניה שאינם מקדמים אינטרסים חברתיים וזכויות בתחום הדיור והשוויון; וכן, בזכויות יסוד בתחום ההליך הפלילי, כמו למשל – איסור על פגישת עו"ד מסוים, הרחבת אפשרויות חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי, חוק המאבק בטרור, סמכויות חיפוש לשוטרים.

עוד היינו עדים, למרות המחאה החברתית הרחבה, להמשך מגמת ההפרטה של חובות יסודיות של הממשלה, כמו למשל בחוק העברת סמכויות שיטור לפקחים עירוניים ובהצ"ח ויסקונסין שמבקשת להפריט את שירות התעסוקה.

לצד החקיקה המרובה הפוגעת בזכויות האדם, כאמור לעיל, היתה האגודה מעורבת ביוזמות שונות שיש בהן כדי לקדם הגנה על זכויות אדם, דוגמת – קידום הצ"ח שיניים לקשישים ואשפוז סיעודי, ענידת תגי זיהוי ע"י שוטרים, מאבק בהעלאת גיל פרישה לנשים ועוד, הכל כמפורט בסופו של מסמך זה בהרחבה.

האגודה נאבקת בחקיקות ויוזמות שיש בהן כדי לפגוע בזכויות אדם, ולחילופין מעורבת בקידום חקיקות מקדמות זכויות אדם, ובתוך כך מבקשת לעורר את תשומת הלב הציבורית לסכנות הטמונות בקידום חקיקה מסוג זה, וקוראת לממשלה, לכנסת ולציבור הנרחב להתגייס להיאבק בחקיקה זו בהמשך.

בקישורים הבאים תוכלו למצוא דיווח מפורט על פי נושאים, בנוגע לכל היוזמות וההצעות שנוגעות לפעילות האגודה במושב הכנסת האחרון:

חקיקה אנטי דמוקרטית

חקיקה הפוגעת בזכויות אדם ואזרח

יוזמות בולטות וחקיקה לחיזוק זכויות אדם ואזרח

למסמך המלא (pdf)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.