מקבלי אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצוויג לשנת 2012

עו"ד גבי לסקי, עו"ד מיכאל ספרד וקואליציית תג מאיר


 

 
אות זכויות האדם על שם אמיל גרינצוויג ז"ל מוענק על-ידי האגודה לזכויות האזרח מדי שנה, החל משנת 1981, לאדם או לארגון שתרמו תרומה מיוחדת לקידום זכויות האדם בישראל.
 

 

 
מתוך נימוקי ועדת האות:

קואליציית תג מאיר: מאז הקמתו בשנת 2011, האפיק המרכזי בו פועל הארגון הוא אירועי תגובה ציבוריים למעשים המכונים "תג מחיר". אחרי אירוע כמו חילול מסגד, מנזר או כנסיה, שריפת דירות של מבקשי עבודה ומקלט, תקיפה פיזית של פלסטינים ועוד, פעילי הארגון מקיימים אירועי תג מאיר במקום בו אירע הפשע. באירועי מחאה אלו משתתפים בין עשרות למאות אנשים. במספר מקרים בהם נזקקו נפגעים לתמיכה כלכלית, סייע להם הארגון. בקואליציה חברים כמה עשרות ארגונים ישראלים הפועלים לשינוי חברתי, תנועות נוער, בתי ספר, ארגוני התחדשות יהודית וקהילות דתיות מכל הזרמים של היהדות ומכל רחבי הארץ. הוועדה בחרה להעניק את האות לקואליציית תג מאיר בצילם של ימים רעים במרחב הציבורי בישראל. בימים אלו, בהם מצטברים עוד ועוד אירועי ונדליזם, אלימות ופשעי שנאה המונעים מגזענות ושנאת האחר, קולם של הפעילים והפעילות המחויבים של תג מאיר חיוני שיישמע וימשיך להישמע כל עוד תופעות אלו נמשכות. על נחישות דרכם, על יכולתם לחבר קבוצות שונות בחברה בישראל למאבק נגד התופעות המגונות כחלק ממאבק גדול למיגור הגזענות והאלימות, החליטה הוועדה להעניק לקואליציה את אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצוויג לשנה זו.

אירוע תג מאיר – מפגש של נציגי שלוש הדתות במנזר בלטרון לאחר חילול המנזר והצתת דלתו. צילום: יוסי זמיר

אירוע תג מאיר – מפגש של נציגי שלוש הדתות במנזר בלטרון לאחר חילול המנזר והצתת דלתו. צילום: יוסי זמיר. להגדלה לחצו על התמונה

אירוע תג מאיר – מפגש עם המורה סוהאד אבו זמירה מקלנסווה, שהותקפה במכוניתה בשכונת קריית משה בירושלים. לצדה, מצולמת יהודית יינן, תושבת קרית משה. צילום: יוסי זמיר

אירוע תג מאיר – מפגש עם המורה סוהאד אבו זמירה מקלנסווה, שהותקפה במכוניתה בשכונת קריית משה בירושלים. לצדה, מצולמת יהודית יינן, תושבת קרית משה. צילום: יוסי זמיר. להגדלה לחצו על התמונה

 

עו"ד גבי לסקי. צילום: אורן זיו

עו"ד גבי לסקי. צילום: אורן זיו

עו"ד גבי לסקי: עו"ד גבי לסקי עוסקת שנים בהגנה על זכויות האדם. לסקי מהווה עמוד תווך מרכזי עבור פעילים ופעילות בישראל ובשטחים הכבושים, ועוסקת ללא לאות בהגנה על זכויותיהם, בשעות היום והלילה, לעיתים ללא כל תמורה. היא מייצגת פעילים ישראלים, תושבי חו"ל ופלסטינים המפגינים נגד הכיבוש, כמו גם קטינים שנעצרו על ידי צה"ל ומובאים למשפט בבתי המשפט הצבאיים. היקף הפעילות שלה בתחום זה מרשים ביותר. היא הגנה על פעילים שנעצרו והועמדו למשפט על פעילותם בגדה המערבית ובירושלים המזרחית מתנועות: סולידריות, תאעיוש ואנרכיסטים נגד הגדר.

בנוסף פועלת עו"ד לסקי להגנה על חופש הביטוי והמחאה גם בתוך ישראל ומייצגת מפגינות ומפגינים שנעצרו, כגון עצורי מחאת קיץ 2012. בפעילותה הציבורית ובהופעותיה המרשימות משדרת לסקי מסר ברור לחברה הישראלית: המאבק להבטחת זכויות האדם והאזרח בישראל,  ובעיקר להבטחת זכויותיהם של החלשים והמוחלשים שבקרבנו, עדיין בעיצומו.

 

עו"ד מיכאל ספרד

עו"ד מיכאל ספרד

עו"ד מיכאל ספרד: עו"ד מיכאל ספרד מייצג תושבים בשטחים הכבושים שזכויות האדם שלהם נפגעו, וכן ארגונים ויחידים הפועלים נגד הפרות זכויות האדם בשטחים. ספרד הוא היועץ המשפטי של ארגון זכויות האדם "יש דין", שעוסק באכיפת החוק על ישראלים ועל חיילי צה"ל בגדה. הוא הגיש כמה עתירות נגד תוואי גדר ההפרדה ופגיעתו בזכויות אדם, המפורסמת שבהן היא העתירה נגד תוואי הגדר באזור אלפי מנשה, כשייצג מטעם האגודה לזכויות האזרח את תושבי הכפרים שנכלאו במובלעת שיצרה הגדר. ההכרעות המשפטיות בעתירות שהגיש ספרד הביאו לשינויים בתוואי גדר ההפרדה. בנוסף, הוא פועל בהצלחה רבה להגנת זכויות הקניין של פלסטינים בגדה המערבית, ובמאבק המשפטי נגד השתלטות של מתנחלים על אדמות פרטיות של פלסטינים. פעילותו הענפה והבולטות התקשורתית של עו"ד ספרד הן נדבך חשוב במאבק למען הכרה של הציבור הישראלי במחיר המוסרי הכבד שגובה הכיבוש המתמשך בגדה המערבית.

 

 

 

הוועדה רואה חשיבות גדולה בהענקת האות לשני עורכי דין העוסקים בהגנה על חופש הביטוי, בהגנה מפני עוולות הכיבוש, בייצוג פרטני ובעתירות עקרוניות. פעילותם של עורכי הדין לסקי וספרד למען זכויות של אלפי בני אדם תורמת לפעילותם של רבים אחרים ומחזקת אותם, בזכות התעקשותם מעוררת ההשראה, וההישגים המשפטיים אשר צברו לאורך השנים. ההגנה שהם מעניקים לזכויותיהם של פעילים בתוך ישראל ובשטחים הכבושים מאפשרת את פעילותם ואת הצטרפותם של אנשים ונשים נוספים למאבקים על דמותה של החברה הישראלית, שהם מהחשובים בעת הזו.

 

חברי ועדת האות: פרופ' יצחק בנבג'י, פרופ' רות הלפרין-קדרי, פרופ' מיכאיל קרייני.

טקס חלוקת האות יתקיים ביום שני, 24  ביוני 2013, ט"ז בתמוז, בירושלים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.