זכויות תושבי ירושלים המזרחית

עשרות אלפי תושבים בירושלים המזרחית בלי מים כבר יומיים

אילוסטרציהPhoto by dave at Morguefile.com

ביומיים האחרונים פסק זרם המים כמעט בכל הבתים בשכונות צפון מזרח ירושלים שמעבר לחומת ההפרדה; בתאגיד המים העירוני הגיחון לא ידעו להצביע על סיבה להפסקת הזרם.

 

action icon orange60X60

את/ה יכול/ה לעזור להחזיר להן/ם את המים! שלחו מייל או פקס לשני האנשים שיכולים לשנות את המציאות – ראש עיריית ירושלים ושר האנרגיה והמים. לפעולה לחצו כאן

 

ביומיים האחרונים הופסקה אספקת המים כמעט לחלוטין בבתיהם של עשרות אלפי תושבי ירושלים, המתגוררים בשכונות ראס ח'מיס, ראס שחאדה, שכונת השלום ומחנה פליטים שועפט. לדברי התושבים, לחץ המים הלך ונחלש בשבועיים האחרונים, הופסק לחלוטין במרבית הבתים בימים שלישי ורביעי, וחודש בחלק מהבתים היום (חמישי).

בפנייה בהולה של רונית סלע, מנהלת פרויקט זכויות אדם בירושלים המזרחית באגודה לזכויות האזרח, היא מתריעה בפני שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום, כי דרושה התערבות דחופה של משרדו במציאת פתרון למצוקת המים האדירה באזור, ממנה סובלים עשרות אלפי תושבי ירושלים, המחזיקים בתעודת זהות ישראלית.

במכתב נאמר כי גם בעיריית ירושלים ובתאגיד הגיחון ערים למצוקת התשתיות בשכונות, ובפרט לכך שתשתיות המים אינן מתאימות למימוש זכות בסיסית זו לכמות התושבים המתגוררים במקום. החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2005 ועסקה בתוואי הגדר בירושלים קבעה כי יש לפעול למציאת פתרונות לתשתית שבשכונות שמעבר לגדר, אלם בעשור שחלף מאז, רובה הגדול נותר רק על הנייר.

לדברי רונית סלע, מנהלת פרויקט זכויות אדם בירושלים המזרחית באגודה לזכויות האזרח, "העובדה שעשרות אלפי בני אדם, ובהם תינוקות, ילדים, נשים וחולים, נותרו ללא מים משך יממות היא שיא עגום במיוחד בהזנחה המתמשכת של תושבי העיר שנותקו ממנה על ידי חומת ההפרדה, אולם ממשיכים להזדקק לשירותים מוניציפליים בסיסיים – כמו כל תושבת ותושב בירושלים. יש צורך בהתערבות דחופה לפיתרון המשבר הנוכחי, ובנוסף ליצירת פתרון ארוך טווח לאספקה סדירה של מים."

להלן פניית האגודה אל השר שלום.

 

דחוף

                                                                                                            6 במרץ 2014

 

לכבוד

מר סילבן שלום
שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

 

שלום רב,

 

הנדון: הפסקת אספקת המים לעשרות אלפי תושבי צפון-מזרח ירושלים
באזורים שמעבר לחומת ההפרדה

 

1. אנו פונים אליך בשם תושבי השכונות הירושלמיות ראס ח'מיס, ראס שחאדה, שכונת השלום ומחנה פליטים שועפאט, עשרות אלפי תושבים החיים בתחומה המוניציפאלי של עיריית ירושלים אך מעבר לגדר ההפרדה, בדרישה לחידוש אספקת המים לאזור לאלתר.

2. ביומיים האחרונים נפסק זרם המים כמעט בכל הבתים בשכונות הללו. לפי דיווחים של תושבי האזור, שאומתו בסיור שערכה האגודה לזכויות האזרח במקום בתאריך 5.3.2014, רק בבתים מועטים, באזורים גיאוגרפיים נמוכים יחסית, התקיימה אספקת המים. גם בבתים אלה מדווחות המשפחות על לחץ מים נמוך. לדברי תושבי האזור, בשבועיים האחרונים הם סבלו מלחץ מים נמוך, ובתאריכים 4-5.3.2014 נפסקה אספקת המים לחלוטין במרבית הבתים. הבוקר, 6.3.2014, דיווחו תושבים כי בחלק מהבתים חודשה אספקת המים.

3. לפי הערכות של אונרוו"א, במחנה הפליטים שעופאט מתגוררים למעלה מ-20,000 נפשות. בשלושת השכונות האחרות מתגוררים עשרות אלפי בני אדם נוספים. מספרם המדויק של  התושבים אינו ידוע לעיריית ירושלים ולרשויות בשל הזנחה מוחלטת של האזור לאחר שנבנתה חומת ההפרדה, אף שמרביתם תושבי קבע בישראל, המחזיקים בתעודת זהות ישראלית.

4. בשיחה שערכנו אתמול עם מר אלי כהן, סמנכ"ל הגיחון, תאגיד  המים האחראי על אספקת מים בירושלים, נאמר לנו  כי לא נצפתה כל בעיה במתקנים ומכשירי המדידה המנתרים את המים לאזור. אולם המציאות בעינה עומדת: עשרות אלפי בני אדם, בהם תינוקות, ילדים, נשים וחולים, נותרו ללא מים. נזכיר, כי הזכות למים הנה זכות יסוד, ולהעדרם יש השלכה קשה על הזכות לחיים ולבריאות.

5. תאגיד הגיחון ועיריית ירושלים טוענים, ובצדק, כי היקף ואופי תשתיות המים הקיימות באזור נועדו לתת מענה למספר מצומצם בהרבה של תושבים, מאלה החיים בו בפועל. ואכן, המצב המשברי החמור שנוצר עם גידול האוכלוסיה במקום בשנים האחרונות ונוכח ניתוק האזור באמצעות חומת הפרדה, דורש התערבות דחופה של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים במציאת פתרון הן למצוקת המים האדירה בימים אלו ממש, והן ליצירת פתרון ארוך טווח לאספקת מים סדירה של עשרות אלפי תושבים.

6. בשנים האחרונות התקיימו פגישות בין הגיחון לבין נציגי תושבים, בניסיון למצוא פתרון שיביא לחיבורם למים של בתים באזור. באופן מצער, פתרונות טרם נמצאו והמצב רק החמיר. התערבותו של המשרד שבראשו אתה עומד, האחראי על הנושא, חייבת להיות הצעד הבא לעבר מציאת פתרונות ושמירה על זכויות התושבים.

7. נזכיר גם כי בהחלטת ממשלה 3873 מתאריך 10.7.2005 נקבע שעם אישור תוואי הגדר המנתקת שכונות בתוך ירושלים משאר חלקי העיר, נדרשת התגייסות של שורה ארוכה של משרדי ממשלה כדי ליצור פתרונות שמתאימים למציאות החדשה. מאז חלף כמעט עשור, ומעט מאוד נעשה.

8. נודה לטיפולכם המיידי בחידוש המים לאזור, ולמענה בנושא הערכות ארוכת הטווח ומציאת פתרונות למצב התשתיות באזור נוכח מצוקתם היומיומית הקשה והנמשכת של עשרות אלפי בני אדם.

 

בכבוד רב,

רונית סלע
מנהלת פרויקט זכויות אדם בירושלים המזרחית
האגודה לזכויות האזרח בישראל

 

העתקים:
מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מר הראל לוקר, בפקס 02-5605000
היועץ המשפטי לממשלה, מר ויהודה ויינשטיין, בפקס 02-6467001
האגף לארגונים בינלאומיים, משרד החוץ, בפקס 02-5303155
ראש עיריית ירושלים, מר ניר ברקת, בפקס 02-6296014
מנכ"ל תאגיד המים והביוב הגיחון, מר זהר ינון, בפקס 02-5651193
מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יוסי פריינטי, בפקס 02-5391466

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,מים וביוב

סגור לתגובות.