תביעה להענקת זכויות לבן זוג מאותו המין של איש סגל באוניברסיטה

בשנת 1994 הגישה האגודה תביעה לבית הדין לעבודה בשם פרופ` עוזי אבן נגד אוניברסיטת ת"א, בדרישה להעניק לבן זוגו של פרופ` אבן את הזכויות המוענקות לבן זוג ידוע בציבור של איש סגל. בעקבות פסק הדין בבג"ץ דנילוביץ הסכימה האוניברסיטה לשנות את מדיניותה.

נד/1712
בבית הדין האזורי לעבודה
בתל אביב – יפו


התובע:

עוזי אבן

ע"י ב"כ עוה"ד דן יקיר ו/או דנה בריסקמן
ו/או תמר פלג שריק ו/או אליהו אברם
ו/או צבי ריש ו/או דנה אלכסנדר
ו/או חסן ג`בארין ו/או יהודה בן-דור
האגודה לזכויות האזרח בישראל
רחוב ביאליק 12, תל אביב 63324
טל: 5254162-03 פקס: 5254726-03

נגד


הנתבעות:

1. אוניברסיטת תל אביב
רמת אביב, תל אביב
2. קופת התגמולים לעובדים אקדמאיים
של אוניברסיטת ת"א (1965) בע"מ
אצל אוניברסיטת תל אביב
רמת אביב, תל אביב


מהות התביעה:

סעד הצהרתי


כתב תביעה

1. (א) התובע עובד אצל הנתבעת מס` 1 (להלן – האוניברסיטה) מאז 1968 בבית הספר לכימיה של האוניברסיטה.
(ב) התובע הוא פרופסור מן המניין מאז 1980, ושימש כראש בית הספר לכימיה בשנים 1989-1993.

2. התובע חבר בנתבעת מס` 2 (להלן – קופת התגמולים) מאז החל לעבוד באוניברסיטה בשנת 1968.

3. התובע חי עם בן זוגו לחיים, עמית קמה, מאז נובמבר 1986. בני הזוג חיים תחת קורת גג אחת, ומנהלים משק בית משותף. בני הזוג חיים בחיי שיתוף מלאים כתא משפחתי. הם ערכו חוזה לחיים משותפים וצוואות הדדיות. לבני הזוג חשבון בנק משותף ורכוש משותף.

4. על פי נוהל שבתון של האוניברסיטה (הוראה מס` 109-04 מיום 6.6.88) חבר סגל אקדמי של האוניברסיטה זכאי לקבל מן האוניברסיטה שני כרטיסי טיסה עבור בן זוגו הנילווה אליו בשבתון.

ההוראה מצ"ב כנספח א`.

5. על פי נוהלי האוניברסיטה זכאי בן זוגו של חבר סגל אקדמי לפטור משכר לימוד, והוא אף זכאי להשתמש במתקני האוניברסיטה.

6. על פי תקנות ההתאגדות של קופת התגמולים, זכאי אלמן של עובד אקדמאי באוניברסיטה לפנסית שאירים במותו של העובד. אלמן, כהגדרתו בתקנות ההתאגדות של קופת התגמולים, הוא, בין היתר , "מי שהיה/היתה ידוע/ה בציבור כבעלה/כאשתו וגר/ה עימו/עימה אותה שעה".

תקנות ההתאגדות מצ"ב כנספח ב`.

7. ביום 29.11.93 פנה התובע למר רפי בילוגורסקי, סמנכ"ל למשאבי אנוש של האוניברסיטה, וביקש ממנו לקבל עבור בן זוגו את כל הזכויות הניתנות לבן זוג של חברת סגל או לבת זוג של חבר סגל.

העתק המכתב מצ"ב כנספח ג`.

8. ביום 8.12.93 השיב מר בילוגורסקי, כי האוניברסיטה תבחן את העניין לאחר סיום ההליכים המשפטיים בערעור שהגישה חברת אל על כנגד פסק הדין בתביעה של דייל אל על.

העתק המכתב מצ"ב כנספח ד`.

9. ביום 18.12.93, לאחר שבית הדין הארצי דחה את ערעור אל על, פנה שוב התובע למר בילוגורסקי.

העתק המכתב מצ"ב כנספח ה`.

10. בפגישה שקיים התובע עם פרופ` יוןרם דינשטיין, נשיא האוניברסיטה, אמר פרופ` דינשטיין לתובע, כי האוניברסיטה לא תחליט בבקשתו עד למתן פסק דין סופי בעניין אל על, לרבות בעתירה לבג"ץ. פרופ` דינשטיין הבטיח לתובע, כי ינהגו בו על פי מה שייפסק לגבי אל על.

11. אף פניותיהם של פרופ` אמנון רובינשטיין, שר החינוך, התרבות והספורט, וח"כ יעל דיין ונעמי חזן לנשיא האוניברסיטה נענו ברוח דומה.

12. האוניברסיטה וקופת התגמולים חייבות מכוח נוהלי האוניברסיטה ותקנות קופת התגמולים לתת לתובע עבור בן זוגו את כל הזכויות הניתנות לבן זוג של חברת סגל או לבת זוג של חבר סגל. בלשון הנוהלים והתקנות אין דבר שימנע קבלת פרשנות זו, ולעולם יש להעדיף את הפירוש שבא להגשים את עקרון השוויון מאשר פירוש המביא לתוצאה מפלה.

13. לחילופין, הנתעות חייבות במתן כל הזכויות לתובע עבור בן זוגו לפי הדין, האוסר אפליה בעבודה בשל נטייה מינית, מעמד אישי ומין.

14. האוניברסיטה היא גוף ציבורי, הכפוף לנורמות מן המשפט החוקתי. האוניברסיטה מחוייבת, בין היתר, לנהוג בשוויון, שהוא ערך יסוד בשיטתנו המשפטית והדמוקרטית. זכות יסוד זו אף זכתה לאחרונה לעיגון חוקתי בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

15. האוניברסיטה כמעבידה אף מחוייבת שלא להפלות את עובדיה בתנאי עבודה לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. וכפי שכבר פסק בית הדין הארצי לעבודה בעניין אל על, מתן זכות או הטבה כלשהי לבן זוג של עובדת אך לא לבן זוג של עובד הוא מפלה ופסול וסותר את החוק.

16. האוניברסיטה וקופת התגמולים אף מנועות מלהפלות מכוח דיני חוזים, לפיהם חוזה מפלה סותר את תקנת הציבור.

17. אף לולא התיקון לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, שאוסר אפליה בעבודה בשל נטייה מינית, ואף לולא פרשנותו המוסמכת של בית הדין הארצי לעבודה בעניין זה, מחוייבת האוניברסיטה, ככל אוניברסיטה, מכוח האני מאמין שלה והבסיס לקיומה, להיות נושאת הדגל של המאבק לשוויון בחברה, לא רק בדיבור אלא אף הלכה למעשה.

לפיכך מתבקש בית הדין הנכבד להצהיר כי הנתבעות חייבות להעניק לתובע עבור בן זוגו את כל הזכויות להן זכאי חבר סגל עבור בן זוגו, לרבות כרטיסי טיסה בשבתון, פטור משכר לימוד, שימוש במתקני האוניברסיטה ופנסית שארים. כן מתבקש בית הדין הנכבד לחייב את הנתבעות לשלם לתובע את הוצאות המשפט ושכ"ט עו"ד.

__________________
דן יקיר, עו"ד
ב"כ התובע

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשוויון,זכויות להט"ב

סגור לתגובות.