עו"ד נעה שטיין
"התעמרות המוסד לביטוח לאומי באזרחים ותושבי קבע פלשתינים בירושלים המזרחית היא תופעה שכיחה ומוכרת. גברים ונשים, הזכאים ככל תושב אחר לביטחון סוציאלי, נותרים מנושלים מזכויותיהם, כתוצאה מהחלטות שרירותיות שלו. ריבוי התלונות בעניין זה מעלות תחושה כי מדובר בהתעמרות שיטתית, אשר אינה מבוססת על שיקולים ענייניים, כי אם על שיקולים גזעניים בדבר מוצאו הלאומי של הפונה למוסד".
ס' הוא אזרח ישראלי, המתגורר בירושלים ועובד מזה שנים במשרד החינוך. ס' נשוי לפ' ואב למ' בן השנה. לפני כשלוש שנים, בעת ביקור שגרתי במרפאת קופת החולים גילה, כי איננו מבוטח עוד על ידי המוסד לביטוח לאומי.
רק לאחר שפנה אל המוסד לביטוח לאומי התברר לו לחרדתו, כי שנה לפני כן נשלל ממנו מעמדו שם כתושב, וזאת מבלי הודעה מוקדמת וללא כל נימוקים. שלילת מעמדו של ס' כמבוטח המוסד לביטוח לאומי נעשתה בניגוד לחוק הביטוח הלאומי הקובע, כי אזרח ישראלי, המועסק בישראל, יהיה מבוטח על פי החוק.
כאן המקום לציין, כי ס' הוא ערבי ומתגורר באחת משכונות ירושלים המזרחית. ככל הפלסטינים, אזרחי ישראל או תושבי קבע, המתגוררים בירושלים המזרחית, ס' מטופל בסניף הביטוח הלאומי הנמצא במזרח העיר. סניף זה ידוע בקרב הנזקקים לשירותיו כמקור לסחבת, לטרטורים ולהתעמרות.
בקשתו של ס' להשיב לו את מעמדו כמבוטח לא נענתה כלל. לאחר שעברה תקופה ארוכה, מבלי שהיה ס' זכאי לביטוח בריאות או לכל זכות אחרת, פנה אל האגודה לזכויות האזרח.
פניותיה הרבות של האגודה בשמו של ס' גם הן לא הועילו. מר שמואל פניאל, מנהל סניף הביטוח הלאומי במזרח ירושלים הסכים לפנים משורת הדין להחזיר את ס' לרשימת מבוטחי הבריאות, אך עדיין לא דן בבקשתו להשיב לו את מעמדו במוסד לגבי כל זכות אחרת. זאת למרות שחלפו כבר כשלוש שנים. כך, בלא נימוקים כלשהם, בלא כל הצדקה בחוק, נשללו מס' זכויות על פי חוק הביטוח הלאומי, והוא לא יהיה זכאי לכל גמלה או קצבה לכשיזדקק לה. כך גם בנו הפעוט.
התעמרות המוסד לביטוח לאומי באזרחים ותושבי קבע פלשתינים בירושלים המזרחית היא תופעה שכיחה ומוכרת. גברים ונשים, הזכאים ככל תושב אחר לביטחון סוציאלי, נותרים מנושלים מזכויותיהם, כתוצאה מהחלטות שרירותיות. ריבוי התלונות בעניין זה מעלות תחושה כי מדובר בהתעמרות שיטתית, אשר אינה מבוססת על שיקולים ענייניים, כי אם על שיקולים גזעניים בדבר מוצאו הלאומי של הפונה למוסד.
פניות רבות, המגיעות לאגודה לזכויות האזרח ולארגוני זכויות אדם אחרים מראות, כי החלטותיו של המוסד לביטוח לאומי מתקבלות בלא מתן הזדמנות למבוטח להשמיע את טענותיו, בלא הודעה מראש ובלא מתן נימוקים להחלטה. המבוטח מגלה עליהן רק בדיעבד, כאשר הוא נזקק לשירותיו של הביטוח הלאומי. במקרים אחרים, במשך שנים כלל לא ניתנות החלטות בתביעות של מבוטחים, הנותרים במשך תקופה ארוכה ללא דמי הביטוח, להם הם נזקקים על מנת להתקיים באופן אנושי ומכובד.
המוסד לביטוח לאומי אמון על זכותם של כל אזרחי ותושבי מדינת ישראל לביטחון סוציאלי. מכוח סמכותו, שניתנה לו בחוק, מחויב המוסד לביטוח לאומי לפעול כלפי כל ללא אפליה, התעמרות או שרירות לב ובהתאם לכללי המנהל התקין.
יחד עם זאת, למרבה הצער, מקופחות זכויותיהם של ס' ושל מאות אלפי אזרחים ותושבים החיים כמוהו בירושלים המזרחית.
המאמר פורסם באתר www.02net.co.il בתאריך 28.4.04