הצעה להוראות מעבר לגבי עסקאות לשינוי ייעוד קרקע חקלאית ופיתוחה

הצעה להוראות מעבר מטעם האגודה לזכויות האזרח והקשת הדמוקרטית המזרחית, שנשלחה לראש הוועדה המיוחדת להכנת הוראות המעבר ב- 23.3.03. כתבו: ד"ר אלכסנדר (סנדי) קדר, עו"ד שרון אברהם- ויס, ד"ר בנימין הימן.

לכבוד
עו"ד משה נסים
ראש הוועדה המיוחדת להכנת הוראות המעבר

מר נסים הנכבד,


הנדון: הצעת הוראות מעבר להחלטות 717,727,737 של מועצת מקרקעי ישראל

בהמשך למכתבנו המפורט אליך מיום 22.12.02, ובהמשך להופעותינו ביום 20.1.03, וביום 12.2.03 בפני הוועדה המיוחדת להכנת הוראות מעבר לעניין החלטות 717, 727, 737 של מינהל מקרקעי ישראל, שבראשה אתה יושב, אנו מתכבדים להעלות על הכתב את הצעתנו בדבר הוראות המעבר לגבי עסקאות לשינוי ייעוד קרקע חקלאית ופיתוחה. ההוראות מתייחסות לעסקאות שהיו נערכות לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל 717, 727, 737 לולא בוטלו ע"י בית המשפט העליון בפסק הדין בבג"צ 244/00. (להלן: "בג"צ הקשת").


הערות מקדימות:

1. אנו סבורים כי מטרתן של הוראות המעבר אינה להוות מסלול "עוקף בג"צ", אלא לאפשר הסדרים מיוחדים באותם מקרים חריגים בהם נמצאות עסקאות בשלבים מתקדמים של יישום.

2. מצבן של העסקאות יבחן במועד נתון, אשר יכונה להלן "המועד הקובע". עמדתנו המקורית הינה כי "המועד הקובע" הינו המועד בו נודע – בידיעה קונסטרוקטיבית – למי שביקש להתקשר בעסקה לפי אחת ההחלטות לעיל, כי שאלת חוקיותן תלויה ועומדת להכרעת בית המשפט. ולכל המאוחר, החלטת בית המשפט מיום 5.3.2001, שהוא הארוע המאוחר ביותר שלאחריו איש אינו יכול לטעון "לא ידעתי" (בפועל רוב המתקשרים היה מודע עוד זמן רב קודם). מאחר שפסק הדין קובע כי ה"מועד הקובע" הינו יום 15.8.2001, הוא יום מתן צו הביניים ע"י בית המשפט, הרי שלעמדתנו, בית המשפט היה "נדיב ביותר" בעת קביעת המועד הקובע, ולפיכך אין מקום לנהוג במדיניות נדיבה בשנית ולהרחיב את הוראות המעבר.

3. השבת הוצאות תוגבל ל"הוצאות אבודות", דהיינו, הוצאות שלא ניתן לנצלן במסגרת ההוראות החדשות.

4. במסמך זה, "תכנית" משמעה, תכנית מפורטת או תכנית מתאר מקומית לפי חוק התכנון והבניה התשכ"ה-1965, אשר דבר אישורה פורסם.

5. למען הסר ספק, המלצותינו אלה חלות בשינויים המחויבים גם על עסקאות לשינוי יעוד על פי החלטות קודמות של מועצת מקרקעי ישראל, כדוגמת החלטות 533, 611 וכד`, שאף הן הינן בטלות, כפי שנקבע בבג"צ הקשת (ר` סעיף 58 לפסק הדין).

6. העקרונות והנימוקים להצעותינו ניתנו בהרחבה הן בכתב והן בעל פה בפני הועדה, ולא נחזור עליהם במסמך זה. על כן, את ההצעות שלהלן יש לקרוא בהקשר למכלול החומר שנפרש בפני הוועדה.


הצעה להוראות המעבר:


החלטה 717

החלטה 717 תיושם כאשר במועד הקובע התקיימו במצטבר כל התנאים להלן:

1. אושרה תכנית המתייחסת לעסקה בתוקף, לשינוי יעוד הקרקע, בהתאם להחלטה 717.
2. קיים הסכם הרשאה לתכנון בתוקף, ובתנאי שההסכם לא קבע כי תוחל על העסקה החלטה 717 או כל החלטה אחרת.


פיצוי

כאשר התקיים במועד הקובע רק אחד התנאים הנ"ל ינתן פיצוי של השבת הוצאות.


החלטה 727

החלטה 727 תיושם כאשר במועד הקובע התקיימו במצטבר כל אלה:

1. אושרה תכנית המתייחסת לעסקה בתוקף, לשינוי יעוד הקרקע, בהתאם להחלטה 727.
2. קיים הסכם הרשאה לתכנון בתוקף, או הסכם השבת הקרקע למינהל מקרקעי ישראל; ובתנאי שההסכם לא קבע כי תוחל על העסקה החלטה 727 או כל החלטה אחרת.


פיצוי

כאשר התקיים במועד הקובע רק אחד התנאים הנ"ל ינתן פיצוי של השבת הוצאות.


החלטה 737

החלטה 737 תיושם כאשר במועד הקובע התקיימו כל אלה:

1. אושרה תכנית המתייחסת לעסקה בתוקף, לשינוי יעוד הקרקע, בהתאם להחלטה 737.
2. האגודה הגישה למינהל מקרקעי ישראל רשימת מועמדים;
3. נחתם הסכם לפיתוח תשתיות.


פיצוי

כאשר התקיים במועד הקובע רק אחד התנאים הנ"ל ינתן פיצוי של השבת הוצאות.

אנו תקווה כי בעת גיבוש הוראות המעבר ילקח בחשבון האינטרס הציבורי כפי שפורט לעיל.

בברכה,

ד"ר אלכסנדר (סנדי) קדר
הקשת הדמוקרטית המזרחית

שרון אברהם- ויס, עו"ד
האגודה לזכויות האזרח בישראל

ד"ר בנימין הימן, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות,עוד,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.