הצעת החוק לרישום זכויות חקלאים בקרקע מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם

ישיבת ועדת הכספים של הכנסת שדנה השבוע בהצעת החוק לעיגון ורישום זכויות בקרקע של חקלאים ושל תושבי ערי פיתוח ושכונות שיקום לקריאה שנייה ושלישית, הופסקה באופן מפתיע לאחר שנציגת היועץ המשפטי לממשלה הציגה את עמדתו, לפיה הצעת החוק אינה חוקתית. על-פי עמדת היועץ המשפטי לממשלה, הצעת החוק פוגעת בזכות לקניין הציבורי ובזכות לשוויון, זכויות שבאות לידי ביטוי בשני חוקי יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: מקרקעי ישראל. בעמדה שהוצגה בפני ועדת הכספים בשם היועץ המשפטי לממשלה, נאמר כי אם תועמד הצעת החוק למבחן בבית המשפט, יתקשה היועץ המשפטי להגן על חוקיותה של הצעת החוק.

עו"ד בלהה ברג, מנהלת המחלקה המשפטית של האגודה לזכויות האזרח, מציינת כי האגודה לזכויות האזרח מסכימה עם עמדת היועץ המשפטי ומבהירה כי על-פי המצב החוקי כיום, הקרקעות בישראל הן בבעלות כל אזרחי המדינה. הצעת החוק, לעומת זאת, מעבירה את הבעלות על הקרקעות למגזר מצומצם של האוכלוסייה ובכך מבטלת את זכות כלל הציבור לבעלות ולקניין ציבורי משותף ופוגעת בזכות לשוויון.

בשבועות האחרונים בהם גובשה ועברה בקריאה ראשונה הצעת החוק, פנתה האגודה לזכויות האזרח אל ראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה, שר האוצר, שרים וח"כים נוספים, והתריעה כנגד הצעת החוק, שעלותה התקציבית מוערכת בשווי של מיליארדי דולרים. כמו כן האגודה מדגישה, כי הצעת החוק תיטיב עם קבוצת אוכלוסייה מצומצמת המחזיקה בקרקע חקלאית ועם בעלי ההון העוסקים בנדל"ן ותפגע בשאר אזרחי מדינת ישראל ובמיוחד במחוסרי הדיור, בתושבי עיירות הפיתוח ובאוכלוסייה הערבית.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות,עוד,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.