חקיקה אנטי דמוקרטית: סיכום מושב החורף מגלה תמונה מדאיגה

סיכום מושב החורף מגלה תמונה מדאיגה: בדיקת האגודה לזכויות האזרח מעלה כי השנה הראשונה של הכנסת ה-20 מאופיינת ביוזמות אנטי-דמוקרטיות רבות. מסיכום שעשתה עו"ד דבי גילד-חיו, מקדמת המדיניות והחקיקה באגודה, עולה כי חברות וחברי הכנסת קידמו הצעות רבות שנועדו להשתיק דעות וביקורת ציבורית, ושמטרתן לעשות דה-לגיטימציה ליריבים פוליטיים, למיעוטים ולארגוני זכויות אדם. ההצעות מנסות להצר את צעדיהם של מי שעמדותיהם או פעילותם לא מקובלות על הרוב הפוליטי, ופוגעות בזכויות אזרחיות ופוליטיות של מיעוטים.

המגמה אמנם לא חדשה ומאפיינת את הכנסות של השנים האחרונות, אך התופעה החמירה בשנה האחרונה, ובמיוחד במושב החורף שמסתיים בימים אלו. הכרסום בדמוקרטיה על ידי נבחרי הציבור פוגעים בהתייחסות הציבור לערכים הדמוקרטיים, לזכויות אדם ולמיעוטים. הרוב הפוליטי פוגע בזכויות יסוד תוך שהוא מאתגר ואף דוחף עד הקצה את הכללים הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה כמו כיבוד הרשויות השונות או מאבק בעריצות הרוב.

במסמך שכתבה עו"ד גילד-חיו ניתן לראות כי יוזמות שונות פגעו בחופש הביטוי והמחאה, כבוד האדם, הזכות לשוויון, חופש ההתאגדות, בפגיעה בלגיטימיות של דעות שונות, ועוד. בין היתר, היא מציינת את חוק הסימון שנועד לפגוע בעמותות זכויות אדם, ההצעה להוציא מחוץ לחוק את "שוברים שתיקה", ההצעה שנועדה להגביל מימון של עמותות פוליטיות כדי לפגוע ב-V15, חוק ההשעיה שיאפשר לח"כים להדיח את אחד מחבריהם מסיבות פוליטיות, הצעת החוק שמונעת מבית המשפט העליון להתערב בהחלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול מועמדים או רשימות מלהתמודד לכנסת, ניסיונות לצמצם את חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו באמצעות פסקת התגברות, הניסיון של שרת התרבות לאפשר לעצמה סמכות להתערב ביצירות ובחופש הביטוי האמנותי, ועוד.

"אנו עדים לתהליך שעלול להביא בסופו של דבר להרס השיטה כולה. גם אם לא כל היוזמות וההצעות מקודמות בסופו של דבר, הן גורמות לאפקט מצנן רחב בחברה הישראלית ומסבה נזק כבד למיעוט הערבי, לבית המשפט העליון, לפרקליטות המדינה, לארגוני זכויות אדם, לתקשורת, לאקדמיה, לאמנים וליוצרים. ההגנה על המדינה ועל ביטחון אזרחיה, שהן לכאורה העילות לקידום יוזמות אלה,  צריכים להיעשות באופן מידתי וראוי, כאשר זכויות יסוד נשללות ומוגבלות רק במקרים קיצוניים ביותר, כפי שכבר מעוגן בחוק", מסבירה עו"ד גילד-חיו.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.