דרישה לביטול טופס ההצהרה למוסדות תרבות על הימנעות מהופעה בהתנחלויות

ביום 21.6.16 פנינו לשרת התרבות בדרישה לבטל את התיקונים למבחני התמיכה בתיאטרון, במחול ובגופים כליים, הקובעים הגדלת התמיכה למוסד תרבות שמופיע בהתנחלויות וקנס על מוסד תרבות שנמנע מלהופיע בהתנחלויות. במכתב הדגיש עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, כי הגדה המערבית היא שטח כבוש שנמצא מחוץ לשטח הריבוני של מדינת ישראל והוא מצוי תחת שלטון צבאי מזה 49 שנים. מעמדן של ההתנחלויות מצוי בלב המחלוקת הפוליטית בישראל. הרוב המכריע של מומחי המשפט הבינלאומי מחזיק בעמדה, שמפעל ההתנחלויות הוא הפרה חמורה של המשפט הבינלאומי.

למוסדות תרבות עשויות להיות סיבות רבות ומגוונות להימנע מלהופיע בהתנחלויות: שותפות במאבק לסיום הכיבוש, התנגדות להתנחלויות, חשש מפני הסיכון הביטחוני אף אם איננו עולה כדי "נסיבות ביטחוניות חריגות מיוחדות" ועוד ועוד. אף אם למוסד התרבות עצמו אין עמדה בסוגיות האלה ייתכן שברצונו לכבד את עמדתם של מי מהאומנים השותפים למוסד.

יש פסול בעצם הדרישה ממוסד תרבות להצהיר על הימנעות או אי הימנעות מהופעה בהתנחלויות כשמהצהרה זו עלולה להשתמע עמדה אידיאולוגית כלשהי. קיים אף פסול בגריעה מתמיכה במוסד תרבות שנמנע מהופעה בהתנחלויות.

במכתבן של המשנות ליועץ המשפטי לממשלה אל האגודה מיום 9.8.2015 נכתב, כי "שיטת המשפט הישראלית הכירה בחשיבות הרבה שיש לפלורליזם בתרבות, ולחופש הביטוי האומנותי והפוליטי של היוצרים הפועלים במדינה". הקשר הדברים היה הפסול שבכוונת שרת התרבות לקבוע מבחני תמיכה בהתחשב בתוכן היצירה. משנחסם אפיק פעולה זה גובשו התיקונים למבחני התמיכה, שיש בהם ניסיון פסול נוסף לקצץ בתמיכה בהתאם לעמדות הפוליטיות והשקפות העולם של האומנים.

מכתבו של עו"ד דן יקיר לשרת התרבות והספורט מירי רגב, 21.6.2016

תשובת היועצת המשפטית של משרד התרבות והספורט, 7.7.2016

 

קישורים:

עידוא דגן, בפעם השנייה: מתגבש בג"צ נגד "הצהרת רגב", 27.6.2016, nrg

יאיר אשכנזי, יועמ"ש משרד התרבות: "טופס ההצהרה על הופעה בהתנחלויות מידתי, מאוזן ואינו פוגע בחופש הפוליטי", 7.7.2016, הארץ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי,חופש הביטוי

סגור לתגובות.