חג אביב שמח מסמי מיכאל, נשיא האגודה

סמי מיכאל. צילום: תום רביבסמי מיכאל. צילום: תום רביב

חג הפסח מעניק הזדמנות מיוחדת לציון החירות ולעידוד הנאבקים באומץ למען חברה חופשית ושוויונית

 

חברות יקרות וחברים יקרים,

חג הפסח מעניק הזדמנות מיוחדת לציון החירות ולעידוד הנאבקים באומץ למען חברה חופשית ושוויונית. בשנה שחלפה נרשם דף מביש בכל הקשור לזכויות אדם במזרח-התיכון. גל מזוויע זה לא פסח על ישראל. אדרבה, בעקבות סכסוך הדמים המתמשך בין ישראל לבין העם הפלסטיני דומה כי נפרצו גבולות בהיקף מעורר דאגה. בשל הסתה מתמשכת בקרב חוגים תוקפניים נרמסה חירותו של האחר, נסתמו פיות רבים, הוקצנו עמדות לאומניות ששיאן היה בקמפיין 'השתולים' ובגיבוי שנתן חבר כנסת בישראל להפרדה בין יולדות יהודיות וערביות בבתי-חולים, והוצרו צעדיהם של שוחרי שלום וצדק חברתי ולאומי. לא רק הצד המזוהה עם השמאל נרדף על נפשו, אלא גם דמויות מרכזיות בשלטון הימני הנוכחי, כמו שר הביטחון והרמטכ"ל שהיו לקרבנות הסתה פרועה משום שביקשו להטיף לערכים הומאניים בסיסיים בצה"ל. דומה כי בתקופה אלימה זו מתפתחת אווירה של פגיעה חמורה בחופש הביטוי ורדיפת כל מי שמעז להתנגד להידרדרות במדרון אל חברה גזענית ולאומנית תוקפנית.

חרף הכול, אנו זכאים להתגאות בהישגים לא מבוטלים – שרשמה האגודה לזכויות האזרח יחד עם ארגונים הומניטריים בחברה הישראלית – בהגנה על זכויות חברתיות בתחומים מגוונים כמו קיום בכבוד, דיור, רווחה, בריאות, חינוך לצד זכויות שונות של מיעוטים. עלה בידינו לצמצם חלק מסעיפיו של חוק המישוש הדרקוני שהעניק למשטרה סמכויות חיפוש רחבות במקומות בילוי ושפגע בעיקר בערבים, באתיופים ובמזרחים; פרסמנו דוח בנושא אופן גביית החובות בישראל הפוגע בזכויות אדם של אוכלוסיות מוחלשות; עתרנו נגד חברת הנדל"ן "באמונה" בגין אפליית מזרחים, ובעקבות כך רשות מקרקעי ישראל קנסה את החברה במאות אלפי שקלים; פעלנו למען הסדרת ניתוקי חשמל למעוטי יכולת; התקבל פסק דין תקדימי לפיו ביטוח לאומי לא ישלול קצבה מאדם רק בגלל שהוא מקבל סיוע כלכלי לצרכי דיור ממשפחתו; לרגל יום המאבק הבינלאומי למיגור הגזענות השיקה האגודה קמפיין סופרי ילדים ובו בחרו הסופרים יצירה ספרותית לשם ניהול שיח נגד גזענות. נאבקנו בחוק העמותות שלווה במסע דה-לגיטימציה כלפי עמותות שמאל ובסימון עמותות ביקורתיות כלפי הממשלה; הרמנו קול מחאה נגד ירי ללא הצדקה על חשודים בביצוע פיגוע. בעקבות כך גם היועץ המשפטי לממשלה וגם הרמטכ"ל התבטאו פומבית לגבי נהלי הפתיחה באש; המשכנו לייצג את התושבים הפלסטינים משטח אש 918 בדרום הר חברון, נגד הגירוש שנועד לדחוק אותם לעזוב את בתיהם; אנו מנהלים מאבק נגד השימוש של המשטרה בכדורי הספוג השחורים והקטלניים בירושלים המזרחית. שם התרחשו מקרים רבים של ירי בפלג הגוף העליון ושל ירי בילדים, למרות הנהלים האוסרים זאת.

למעשה, הוכחנו – האגודה יחד עם ארגונים אזרחים וולונטריים והומניטריים נוספים – כי שתיקה ואוזלת יד הן כניעה לכוחות הפסולים הזוממים להפוך את החברה שלנו לחברה גזענית ואלימה, ולחברה אטומה כלפי רעבים ונזקקים.

הלוואי שחג הפסח יישא בשורות טובות לכל אחת ואחד בתחום האישי, ושנזכה אנו ושכנינו במלוא החירות.

חג אביב שמח לכולנו.

שלכם,

סמי מיכאל
נשיא האגודה לזכויות האזרח בישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.