לפעול לייצוג הולם לערבים בקרב עובדי ועובדות עיריית לוד

בעוד שהתושבים הערבים מהווים 27.5% מתושבי לוד, נתונים שנמסרו לאגודה לזכויות האזרח על ידי עיריית לוד ביום 8.2.2015 מעלים תמונה עגומה של ייצוג נמוך של ערבים בקרב עובדות ועובדי העירייה. הנתונים מראים, כי במחלקות ובדרגים מסוימים אין כלל ייצוג לערבים. מתוך 879 תקנים בעירייה, רק 125 תקנים מאוישים על ידי עובדות ועובדים ערבים (כ-14% מכלל העובדים). אם מוציאים את נתוני מחלקת החינוך מכלל הנתונים עולה, כי שיעור הערבים המועסקים בעירייה אינו מגיע לכדי 8%. נוסף על כך, מבין 79 תקנים בדרגים ניהוליים בעירייה, רק אחד מאויש על ידי ערבי (במחלקת לוגיסטיקה).

להגדלה לחצו על הטבלה:

Lod-muni-arab-emp-0215

בפנייה לראש עיריית לוד ציינה עו"ד נסרין עליאן מהאגודה כי תת-הייצוג של ערבים בקרב עובדי העירייה מפר את זכותם של תושבי לוד הערבים לשוויון, שממנה נגזרת זכותם לייצוג הולם בקרב עובדי העירייה. החובה למתן ייצוג הולם לערבים בגופים ציבוריים ובשירות הציבורי מעוגנת בין היתר בחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 ובפסיקת בית המשפט העליון, שלפיה כל רשות ציבורית מחויבת לפעול למען קידום ייצוג הולם לערבים. החובה למתן ייצוג הולם לערבים בשירות הציבורי חלה גם על רשויות מקומיות.

עו"ד עליאן ציינה כי מצבת כוח האדם הנוכחית בעירייה מדירה את תושבי לוד הערבים מניהול עירם ומקבלת החלטות לגביה. היא גם פוגעת בזכותם לקבלת שירותים עירוניים בשפתם ולהנאה שווה משירותים אלה. העדרם של פקידים ערבים דוברי שפת האם של כשליש ממקבלי השירות העירוני מוביל לפגמים קשים במתן השירות, לסרבול והארכה של הליכים בירוקרטיים ולבזבוז משאבי כוח אדם וזמן יקרים, הן לרשות המקומית והן לתושבים. כך העדר הייצוג ההולם משפיעה לרעה על מעמדם ועל איכות חייהם של התושבות והתושבים הערבים בלוד, ואף מחזקת את תחושות הניכור בקרבם.

בפנייתנו ביקשנו מראש העירייה לפרט בפנינו את הצעדים והתוכניות שבכוונת העירייה לנקוט כדי להגדיל את שיעורם של העובדים הערבים במחלקות השונות ובכל הדרגים והתפקידים – הן הניהוליים והן הביצועיים. בתשובת ראש העירייה, שנשלחה במייל עוד באותו היום, נכתב בין היתר: "אין להפנות אצבע מאשימה אלא כלפי המגזר הערבי שמסרב להשתתף במכרזי כח האדם בעירייה על אף מאמצינו לפרסמם גם באמצעי התקשורת בשפה הערבית. אגיד במעט קוריוז ששיעור הקבלה של עובדים ערבים הוא הגבוה ביותר מבין שאר המגזרים והוא עומד כמעט על 100 אחוז, שכן עד שמגיע פעם ב-100 מכרזים מועמד ערבי הוא לרוב נבחר לתפקיד".

בתגובתנו ציינו כי קיומה של חובת הייצוג ההולם מחייב נקיטה בצעדים אקטיביים להגדלת שיעור הערבים בעירייה, ובכלל זאת הכנה של תוכנית פעולה עם יעדים ברורים לאיתורם, לעידודם ולשילובם של עובדות ועובדים ערבים מתאימים במחלקות השונות בעירייה, וכן תוכנית לייעוד משרות לבני האוכלוסייה הערבית. על כן חזרנו וביקשנו לדעת מהם הצעדים האקטיביים שיש בכוונת ראש העירייה לנקוט כדי לקיים את החובה למתן ייצוג הולם לערבים בקרב עובדי העירייה בכלל, ובקרב עובדות ועובדי לשכת הרווחה בפרט.

פניית האגודה לראש עיריית לוד, פברואר 2015

תשובת ראש העירייה, פברואר 2015

תשובת האגודה, יולי 2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.