הזכות לדיור נאות וזכויות תכנון

מכרז בשכונת עג'מי ביפו – השלכות הג'נטריפיקציה

CC-BY-NC: Tal KingCC-BY-NC: Tal King

עת"מ 22361-07-13 דארנא – הוועדה העממית להגנה על הזכות לאדמה ולדיור ביפו בע"מ נ' רשות מקרקעי ישראל; בר"מ 5322/13 דארנא – הוועדה העממית להגנה על הזכות לאדמה ולדיור ביפו בע"מ נ' רשות מקרקעי ישראל

עו"ד: גיל גן-מור, הישאם שבאיטה (הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב), ג'לאל דקואר (עדאלה)

 

ביום 10.7.13 הגשנו עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב בעניין מכרז של רשות מקרקעי ישראל לבניית 40 יחידות דיור בשכונת עג'מי ביפו. בעתירה דרשנו כי תנאי המכרז ישונו כך שייתנו מענה מידתי למצוקת הדיור של תושבי המקום. העתירה הוגשה בשם דארנא, האגודה לזכויות האזרח, עדאלה ובמקום בשיתוף הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת ת"א.

המכרז הינו מכרז למרבה במחיר. טענו בעתירה כי בעת שהיא משווקת קרקע, חובתה של רשות מקרקעי ישראל לבחון גם את טובת האוכלוסייה במקום ואת צרכיה, ואין היא יכולה לתת את מלוא המשקל רק לאינטרס הכלכלי של השאת הרווח הגדול ביותר, כפי שנעשה במקרה זה.

ציינו כי בשכונה מתחולל תהליך של ג'נטריפיקציה (דחיקת האוכלוסיה המקומית הוותיקה לטובת אוכלוסיה מבוססת יותר), בעידודן של הרשויות, וכי תהליך זה יוצר משבר דיור עמוק בשכונה ודחיקה של האוכלוסייה הוותיקה מעוטת האמצעים. ציינו כי הפגיעה היא בכלל התושבים, יהודים וערבים, אך שעוצמת הפגיעה קשה יותר עבור האוכלוסייה הערבית, שהשכונה מהווה את המרכז התרבותי, הדתי והקהילתי שלה, ושאין לה חלופות מגורים. כמו כן, ציינו כי הרשות התחייבה לספק פתרונות דיור בהסכם עם התושבים ולא מימשה אותו.

לעתירה צירפנו חוות דעת מומחים שכתבו (בהתנדבות) ד"ר אמילי סילברמן וסבסטיאן ולרשטיין על ג'נטריפיקציה ועל השלכותיה בכלל, וביפו בפרט. כמו כן צורף תצהיר של יהודית אילני, עובדת קהילתית של דארנא על מצוקת הדיור.

לאחר הגשת העתירה מיהרה רשות מקרקעי ישראל והכריזה על זוכה במכרז (קרן העוסקת בהשקעות נדל"ן), לפני שיתאפשר לבית המשפט להכריע בבקשה לצו ביניים. לאחר מכן ביקשה המדינה הארכת מועד להגשת תשובה לצו ביניים. נוכח התנגדותנו והביקורת שמתחנו על המהלך החד צדדי של הרשות, הוציא בית המשפט צו ארעי להקפאת כל הליכי מימוש המכרז. המדינה הגישה את תגובתה לבקשה לצו ביניים, ובית המשפט החליט לדחות את הבקשה. הנימוק היחיד בהחלטה הקצרה הוא שהמכרז כבר התקיים וזוכה נקבע, כשהוא מיודע אודות ההליך.

האגודה הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון נגד אי מתן צו הביניים. בבקשה טענו כי למעשה בית המשפט נתן "פרס" לרשות מקרקעי ישראל, שקבעה עובדות בשטח בניגוד לבקשה תלויה ועומדת לצו ביניים, וכי לגופו של עניין, גם אם הוכרז זוכה יש מקום לצו ביניים, לאור האפשרות לתקן את העתירה ולהוסיף בה סעד של ביטול המכרז.

בית המשפט הורה לרשות מקרקעי ישראל ולזוכה במכרז להשיב לבקשה, וקבע כי אין צורך בצו ארעי כי "בפרק הזמן שנקצב לתשובה לא ינקטו צעדים בלתי-הפיכים שיימנעו את האפשרות למתן סעד אפקטיבי אם יימצא שקיימת עילה לכך".

העתירה

תצהיר שצורף לעתירה

חוות דעת מומחים שצורפה לעתירה

תגובת המשיב לבקשה לצו ביניים

החלטה בבקשה לצו ביניים, 24.7.2013

בקשת רשות ערעור, 29.7.2013

החלטה, 29.7.2013

 
הודעות לעיתונות:

לשווק קרקע ציבורית לרווחת האוכלוסייה ולא רק על פי שיקולי רווח, יולי 2013
 
קישורים:

סיבוב נוסף במאבק על אופיה של שכונת עג'מי ביפו, הארץ, 12.7.2013

 

 

העתירה נכתבה בסיוע עו"ד שרון קרני מבמקום

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.