הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

לא להקמת שכונה אקסקלוסיבית לאנשי קבע בלבד בירושלים

אילוסטרציה. צילום: גיא יצחקי (CC-BY)אילוסטרציה. צילום: גיא יצחקי (CC-BY)

האגודה עתרה לבג"ץ: לא מדובר בצורך של צה"ל אלא ברצון של העיר באוכלוסיה חזקה

 

האגודה לזכויות האזרח עתרה אתמול (14.1.2013) לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטה 4655 של מינהל מקרקעי ישראל, לפיה יוקצו בשלוש השנים הקרובות אדמות מדינה בירושלים ללא מכרז, לצורך הקמת שכונה אקסקלוסיבית עבור אנשי קבע המשרתים בכוחות הביטחון בלבד.

בעתירה שכתב עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח, נטען כי ההחלטה על הקצאת הקרקע הציבורית לאנשי קבע בלבד לא חוקית, ומנוגדת לחוק חובת המכרזים ולחובה לכבד את הזכות לשוויון. הקצאת קרקעות כדי לבנות שכונה לאנשי צבא קבע בלבד היא צעד חריג, שמותר לנקוט בו רק כאשר ישנו צורך הקשור לתפקוד הצבא, והצבא הוא גם זה אשר יוזם את הקמת השכונה. במקרה זה, נטען בעתירה, היוזמה היא של העירייה והממשלה, ועל כן זוהי אפליה לטובה של קבוצה רק משום שהעירייה חפצה ביקרה.

בעתירה נטען כי אין לייעד קרקע ציבורית לטובת קבוצה מקצועית מסוימת רק משום שהיא נתפשת כקבוצה איכותית או מבוססת. מצוקת הדיור ועליות המחירים בירושלים מחייבים את המדינה לפעול בצורה שוויונית, ולא ניתן הסבר מדוע יש להעדיף את אנשי הקבע על פני מורים, עובדים סוציאליים או אחרים.

בנוסף, מצוין בעתירה, שירות קבע הוא תנאי "חשוד" שכן מטבעו הוא מדיר מטעמי גיל, מוגבלות, לאום ודת, ויש חשש כי נבחר בדיוק בשל כך.

עו"ד גיל גן-מור: "בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר מקרים בהם ערים מנסות לקדם שכונות סגורות לתושבים אמידים מבחוץ, ובמקרה זה גם באמצעות הקצאת קרקע ציבורית שאמורה לשרת את כלל הציבור, ושהיא משאב במחסור בירושלים. מחובתן של העירייה והממשלה לפעול למען כלל תושבי העיר, ואסור להן להקים בערים פרויקטים אקסקלוסיביים ומדירים."

האגודה לזכויות האזרח נחלה בעבר הישג משפטי חשוב כשעתרה נגד הקמת פרויקט בנייה לאנשי הייטק ושוק ההון בלבד בתל אביב.

בג"ץ 314/13

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.