לקראת דיון בוועדת הכספים בנושא המשבר התקציבי ברשויות המקומיות, פנו האגודה לזכויות האזרח, במקום-מתכננים לזכויות תכנון, והאגודה לצדק חלוקתי, לחברי הוועדה, והתריעו מפני השלכות הרפורמה בתכנון ובבנייה על מצבן הכלכלי של הרשויות.
בפנייה מסבירות עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח, נילי ברוך מבמקום ועו"ד נדיה מוגילבסקי מהאגודה לצדק חלוקתי, כי הצעת החוק, בנוסח המקודם בימים אלה על ידי הממשלה, משיתה על הרשויות המקומיות סמכויות חדשות הכרוכות בהוצאות כבדות, בלי להציע מקורות תקציביים לביצוען. הדבר עלול להטיל נטל בלתי אפשרי על הרשויות המקומיות בכלל, ועל הרשויות החלשות בפרט, וכתוצאה מכך להגדיל את הפערים החברתיים בישראל.
7 אוקטובר 2010
כ"ט תשרי תשע"א
לכבוד
ח"כ הרב משה גפני
יו"ר ועדת הכספים
הכנסת
לכבוד
חברי ועדת הכספים
הכנסת
בפקס ו/או במייל
שלום רב,
הנדון: הרפורמה המתוכננת בתחום התכנון והבנייה תגביר את המשבר ברשויות המקומיות
לקראת הדיון הקבוע ליום שלישי, 12.10.10 בשעה 10:00, בנושא המשבר התקציבי ברשויות המקומיות, היינו רוצים להפנות את תשומת לב הוועדה הנכבדה לכך שהרפורמה המתוכננת בחוק התכנון והבנייה, התש"ע – 2010 (להלן – הצעת החוק), תחריף עוד יותר את המשבר התקציבי של הרשויות המקומיות ותשפיע לרעה בעיקר על הרשויות החלשות.
הצעת החוק נועדה, בין היתר, להרחיב את סמכויותיהן של הוועדות המקומיות לתכנון ובניה. העברת הסמכויות מותנית בהליך הסמכה של הוועדה המקומית תוך 5 שנים מיום תחילתו של החוק.
ההליך ההסמכה ומימוש הסמכויות החדשות יטיל על הרשויות המקומיות הוצאות כבדות, אשר מקור המימון שלהן אינו ברור. שינוי זה הוצע מבלי שנערכה בחינה כלכלית של העלויות שיושתו בפועל על הרשויות המקומיות ויכולתן של הרשויות לעמוד בעלויות אלה. כמו כן לא נבחנו ההשלכות האפשריות של אי עמידה בסמכויות המורחבות המוענקות בחוק כתוצאה מהעדר תקציב.
כיום יש בישראל 116 ועדות מקומיות. ברור כי העברת הסמכויות לוועדות המקומיות, אשר תדרוש חיזוק הבסיס המקצועי של הוועדות הן באמצעות הכשרה מקצועית והן באמצעות תגבור בכוח אדם, תחייב השקעה תקציבית ניכרת. ההשקעה התקציבית הנדרשת, שאינה חד פעמית אלא חוזרת ומתמשכת, עלולה להוות נטל משמעותי ביותר על מרבית הרשויות המקומיות, אשר סובלות שנים ארוכות ממצוקה תקציבית וגרעון שוטף, בייחוד לאור הקיצוץ ההולך ומעמיק במענקי האיזון והדרישה מן הרשויות המקומיות "להתייעל" ולהסתמך על הכנסותיהן העצמיות.
בהקשר זה חשוב לציין כי ועדות מקומיות שלא תסיימנה את הליך ההסמכה שלהן עד תום 5 שנים – כל סמכויות התכנון שלהן תועברנה, לתקופה בלתי מוגבלת, ל"וועדה למילוי תפקידי ועדות מקומיות", אשר יש בה רוב לנציגי ממשלה ואין בה שום נציגות של השלטון המקומי. תוצאה דומה של שלילת הסמכויות והעברתן לוועדה למילוי תפקידי ועדות מקומיות לתקופה בלתי מוגבלת צפויה לרשויות, אשר לא יהיה בידן לעמוד בעלויות הנדרשות לפעילות מתמשכת במסגרת הסמכויות המורחבות.
בהקשר זה חשוב להזכיר כי כבר במסגרת תיקון 76 לחוק התכנון והבניה משנת 2006, היה רצון להרחיב את סמכויותיהן של הוועדות המקומיות על בסיס קריטריונים של מקצועיות, יעילות ואכיפה. נכון לחודש מרץ 2009 הוסמכו רק 11(!) ועדות מקומיות (רמת גן, קריית טבעון, נס ציונה, נתניה, חיפה, תל אביב, חולון, שוהם, להבים, עפולה והרצליה).
בנוסף, הצעת החוק מחייבת הכנה של תכנית מתאר מקומית כוללנית. כפי שעולה מדו"ח מבקר המדינה, אשר פורסם בינואר 2010 (דו"ח שנתי 60א), לכמחצית מהרשויות המקומיות בישראל אין כיום תכניות מתאר עדכניות. בהתאם לדו"ח ההכנה והאישור של תכניות אלו אורכת כ-10 שנים בממוצע. בעשור האחרון קיבלו תוקף רק 5 תכניות מתאר מקומיות של רשויות מהמגזר היהודי. פיתוח תכנית מתאר הוא תהליך מורכב ויקר.
העברת סמכויות לוועדות המקומיות, הינה דוגמא נוספת לניסיון של השלטון המרכזי בשנים האחרונות להעביר עוד ועוד חובות וסמכויות לשלטון המקומי, מבלי להעניק להן את התמיכה התקציבית הנדרשת לשם כך (ואף תוך צמצום התמיכה התקציבית). בהעדר חיזוק תקציבי משמעותי של הרשויות החלשות, תביא הרפורמה בתכנון להגברת הפערים בין הרשויות.
בכבוד רב ובברכה – בשם הארגונים:
דבי גילד-חיו, עו"ד, האגודה לזכויות האזרח
נילי ברוך, במקום
נדיה מוגילבסקי, עו"ד, האגודה לצדק חלוקתי
העתקים:
מר בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מר אלי ישי, שר הפנים
שרי הממשלה
ח"כים