זכויות האדם בשטחים הכבושים

שבוע קשה במסיק הזיתים הפלסטיני: 450 עצי זית ניזוקו

ילדה במטע זיתים בעווארתא Ryan Rodrick Beiler / Activestills

ארגוני "קואליציית המסיק" פנו לשר הביטחון בבקשה דחופה להיערך להגנה אפקטיבית על הפלסטינים ועל רכושם בעקבות פגיעה יוצאת דופן וחמורה בעצי זית של פלסטינים.

ארבעה ארגוני זכויות אדם – רבנים למען זכויות האדם, האגודה לזכויות האזרח, יש דין ובצלם – פנו בתאריך 14.10.12 לשר הביטחון, ליועץ המשפטי לממשלה ולמפקדי הצבא והמשטרה בגדה המערבית בדרישה לפעול להגנת הפלסטינים ורכושם בעת המסיק, לפי העקרונות שהותוו בין היתר גם בבג"צ מוראר (בג"צ 9593/04 ראשד מוראר נ' מפקד כוחות צה"ל באיו"ש).

במכתב צוין כי, "על סמך ניסיון העבר ניתן לומר כי התושבים הנתונים לסיכון הגדול ביותר בתקופה זו הינם אלו שאדמותיהם סמוכות להתנחלויות ומאחזים בלתי מורשים. נוכח חומרת המקרים שחלקם יפורט להלן, והחשש להסלמה באירועי אלימות ו'תג מחיר' בתקופה הקרובה, עסקינן בדרישות חיוניות ובסיסיות. כוחות הביטחון כבר הוכיחו שכאשר ברצונם להגן על פלסטינים, הם מסוגלים ואף מצליחים לעשות את זה".

מספר ימים לאחר שליחת המכתב, במהלכם לא חל שיפור בשטח, פנתה הקואליציה במכתב דחוף לאלוף פיקוד המרכז ניצן אלון ולמפקד אוגדת איו"ש תא"ל חגי מרדכי בדרישה להקצות את המשאבים הנדרשים להגנה על חייהם ועל רכושם של החקלאים הפלסטינים בגדה המערבית.

הפנייה באה בעקבות פגישה שקיימו הארגונים עם היועץ המשפטי לאיו"ש, ושבה אמרו נציגי הצבא כי אף על פי שמערכת הבטחון רואה בחומרה את השחתת העצים וגניבת הזיתים החוזרות ונשנות, אין בכוונת הצבא לשנות את אופי או את היקף הפעולות למניעת פגיעות אלה. זאת, כיוון שמערכת הביטחון מתמודדת עם המצב במסגרת המשאבים העומדים לרשותה ועל-פי סדר העדיפויות שלה. 

במכתבם  אמרו הארגונים כי תשובה זו איננה מקובלת עליהם וכי מחובתם של כוחות הביטחון להגן על התושבים הפלסטינים ועל רכושם, ולהקדיש לכך את המשאבים הנדרשים, גם אם הדבר כרוך בשינוי סדר העדיפויות או בהגדלת המשאבים.

השבוע החולף היה חריג מבחינת היקף הגניבות ומקרי ההשחתה של מטעי זיתים פלסטינים, ובפרט אלו בקרבת התנחלויות ומאחזים שידועים כמקומות מועדים לפורענות. לפי הערכות ראשוניות נפגעו השבוע – ברמה זו או אחרת – מעל ל-450 עצים פלסטיניים. האבטחה של צה"ל מתמקדת כרגע באבטחת ימי המסיק בפועל, במועדים מתואמים, בעוד שההשחתות נעשות במועדים אחרים, לרוב בלילה, והתקיפות באזורים שלא דורשים תיאום.

פניה לשר הביטחון, ליועץ המשפטי לממשלה ולראשי הצבא והמשטרה, אוקטובר 2012

פניה דחופה לאלוף פיקוד המרכז ולמפקד אוגדת איו"ש, אוקטובר 2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.