זכויות המיעוט הערבי

לא להקמת מטה משטרה במגרש הציבורי היחיד בשכונה

אילוסטרציה. by: Mirah Curzerאילוסטרציה. by: Mirah Curzer

המגרש הציבורי היחיד בשכונה המוזנחת כרם אלתופאח בלוד צפוי להיגזל מהתושבים לטובת מבנה ענק של הקמת מטה המשטרה העירוני

 

כמו רבות מהשכונות הערביות בלוד, גם שכונת כרם אלתופאח, שבה מתגוררים כאלף תושבים, סובלת מהזנחה תכנונית רבת שנים. העירייה אמנם יודעת לגבות מהתושבים ארנונה, אולם מעולם לא דאגה למדרכות, לתאורת רחוב, לגנים ציבוריים או לפחי אשפה ליד הבניינים. אפילו שמה של השכונה אינו מוכר והיא נקראת במסמכים רשמיים "מע"ר 8-10".

בשכונה ישנו מגרש ציבורי אחד – שטח מוזנח שבו משחקים הילדים. אלא שעכשיו אפילו השטח הזה, שביום מן הימים עשוי לשמש למתנ"ס או לגן ציבורי, צפוי להיגזל מהתושבים לטובת הקמת מטה המשטרה העירוני בלוד, מבנה ענק בן 7 קומות (ועוד 2 קומות מרתף).

תושבים משכונת כרם אלתופאח עתרו נגד התוכנית להקמת המבנה לבית המשפט לעניינים מינהליים מחוז מרכז, יחד עם במקום – מתכננים למען זכויות בתכנון והאגודה לזכויות האזרח. בעתירה שכתב עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי ועדת התכנון המחוזית, שאישרה את התוכנית להקמת מבנה המשטרה, לא לקחה בחשבון את התנגדויות התושבים ואת השיקולים החברתיים שכרוכים בהקמת מטה המשטרה בשכונה, ולא בחנה ביסודיות את הצעת התושבים למיקום האלטרנטיבי למטה המשטרה.

בעתירה נטען כי השטח המיועד בתוכנית להקמת תחנת משטרה הינו למעשה השטח העיקרי שיכול לשמש לביטול האפליה ההיסטורית שממנה סבלה השכונה. בשונה מרוב השכונות היהודיות בלוד, שעבורן הוכנו ומומשו תכניות מתאר מפורטות שאפשרו את פיתוחן, שכונת כרם אלתופאח מעולם לא זכתה לתוכנית מתאר מפורטת. בכך מנעו הרשויות כל אפשרות לבניה חוקית בשכונה ולפיתוחה.

העתירה עוסקת במדיניות התכנון המפלה בלוד, שיצרה לאורך השנים מציאות של שכונות ערביות מוזנחות, מוכות עוני ונעדרות תשתיות ושירותים, לעומת שכונות יהודיות מפותחות תכנונית ומוניציפאלית. בעוד שרוב השכונות הערביות בלוד סובלות מהעדר תכנון ומתנאי דיור ירודים, עיריית לוד ורשויות התכנון מכינות ומבצעות פרויקטים רבים ברחבי העיר לרווחת שאר התושבים, לרבות פרויקטים לפיתוח שכונות חדשות.

אברהים אבו-סעלוק, נציג התושבים ואחד העותרים: "לא יכול להיות שום הסבר לכך שבמאה העשרים ואחת, שכונה בעיר גדולה במרכז הארץ נראית כמו מחנה פליטים. אחרי שנים של הזנחה, כשהקשר היחיד של העירייה לתושבים היה בחשבונות הארנונה, סוף סף מעניקים לנו 'מתנה' – בניין עצום למשטרה, שיגזול מהשכונה את השטח היחיד שבו עוד אפשר להקים גינה לטובת הציבור."

עו"ד עאוני בנא, מנהל המחלקה לזכויות המיעוט הערבי באגודה לזכויות האזרח: "לאורך כל התהליך ראינו עד כמה התושבים הללו שקופים מבחינת הרשויות. בניגוד לחוק, לא דאגו ליידע אותם כמו שצריך על התוכנית, דחו כלאחר יד את ההתנגדויות שלהם ואפילו לא תמיד טרחו לענות לפניותיהם. אין שום הצדקה, חוקית או ערכית, ליחס המזלזל ולאפליה הבוטה בין התושבים הללו לבין תושבים אחרים בלוד, ואי אפשר להתעלם מהגוון הלאומי הברור של האפליה הזו. במקום לפעול לתיקון המחדל, רשויות התכנון מבקשות דווקא להיבנות ממנו בדרך שמגבירה את הפגיעה ומנציחה את האפליה."

מתכנן הערים סזאר יהודקין מעמותת במקום – מתכננים למען זכויות בתכנון: "לא רק ששכונת כרם אלתופאח לא קיימת מבחינת הרשויות ומוסדות התכנון, אלא שהיא גם לא תהיה קיימת, אחרת לא ניתן להבין את ההחלטה להקים דווקא בתחומה מטה משטרה מרכזי. במקום לדאוג לצרכים הבסיסיים של תושבים הנמנים למעמד חברתי-כלכלי נמוך כמו פתרונות דיור, תשתיות וחינוך, ולנסות לשפר את איכות החיים שלהם, הרשויות מעדיפות לקדם תכניות מבלי לבחון לעומק את מידת התאמתן לסביבה וההשלכות שלהן לטווח ארוך."

עת"מ 158/12

העתירה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: דיור, תכנון וקרקעות,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.