עבודה ואבטלה

כנס: עוצרים את תופעת עובדי הקבלן בשירות המדינה

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

ביום שני הקרוב (16.7.2012) יתקיים כנס בכנסת בנושא; יום לפני כן תובא הצעת חוק בנושא בפני ועדת שרים לענייני חקיקה

ביום שני, 16 ביולי 2012, יתקיים כנס בכנסת תחת הכותרת: "עוצרים את תופעת עובדי הקבלן בשירות המדינה". הכנס יתקיים ביוזמת יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ (ליכוד), יו"ר מרצ זהבה גלאון והקואליציה הארצית להעסקה ישירה, שבה חברה האגודה לזכויות האזרח. הכנס יתקיים בכנסת באולם ירושלים, בין השעות 16:30-18:30.

בכנס ישתתפו ח"כ משה כחלון, שר הרווחה והשירותים המיוחדים ושר התקשורת; יו"ר השדולה למען העסקה ישירה, ח"כ זבולון אורלב; ח"כ דב חנין; ח"כ משה גפני; ח"כ איתן כבל; ד"ר אמיר פז פוקס ממכון ון ליר; עו"ד איתי סבירסקי מ"כוח לעובדים"; ועשרות פעילים ונציגי ארגונים לזכויות אדם, צדק חברתי וזכויות עובדים. שירה כהן, ממובילות מאבק עובדי מזנון הכנסת, תדבר על הסולידאריות הנדרשת בין עובדים המועסקים בצורת של העסקה קבלנית, כמנוף לשינוי בתחום.

יום לפני הכנס, ביום ראשון 15 ביולי 2012, תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק שמטרתה לצמצם את תופעת ההעסקה הקבלנית. על הצעת החוק חתומים תשעה חברי/ות כנסת, מתוכם חמישה חברי קואליציה: ח"כ זהבה גלאון, ח"כ חיים כץ, ח"כ משה גפני, ח"כ זבולון אורלב, ח"כ יצחק וקנין, ח"כ אברהם מיכאלי, ח"כ ניצן הורוביץ, ח"כ אילן גילאון וח"כ דב חנין. בעקבות קמפיין ברשתות החברתיות נשלחו מאות קריאות ופניות לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בקריאה לתמוך בהצעת החוק.

יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ: "המלחמה בהעסקת עובדי קבלן חוצה מפלגות. ועדת העבודה החלה את המאבק לאחר שהביאה לסיומו של החוק להגברת אכיפה, שהווה את יריית הפתיחה למאבק ציבורי רחב נגד העסקת עובדי קבלן כשיטה שפוגעת בזכויות בסיסיות של עובדים. ועדת העבודה של הכנסת תעמוד לרשות המאבק ותפעל לשינוי חקיקה בנושא חברתי כה חשוב" .

יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון: "הגשנו את חוק ההעסקה הישירה כדי להתמודד עם ההפרטה החמורה ביותר שהממשלה אחראית לה: הפרטת העובדים, בתירוצים על חסכון בעלויות המדינה הפכה לגדולה שבמפרי זכויות העובדים. ההפרטה האלימה של הממשלה ואובססיית ההעסקה בקבלנות לא מקדמת התייעלות או חסכון. כבר מזמן הוכח שהעלויות של העסקה באמצעות חברות שירותים וקבלני כוח אדם עולה למדינה יותר ולא תורמת דבר. התוצאה היחידה של המעבר להעסקה קבלנית היא קידום האידיאולוגיה הניאו-ליברלית והאנטי-חברתית של נתניהו והאוצר".

העסקת עובדי קבלן הפכה בישראל לתופעה רחבה מאוד. כ-400 אלף אנשים מועסקים בסוג זה של העסקה שהיא מטבעה פוגענית. בניגוד לדעה הרווחת, תופעת ההעסקה הקבלנית אינה אופיינית רק למקצועות מסוימים, ולמעשה היא דפוס העסקה במגוון גדול של תחומי עיסוק, ובהם: חינוך, ניקיון, שמירה, רפואה, עבודה סוציאלית ועוד.

יוסי לוס, דובר הקואליציה הארצית להעסקה ישירה: "מדובר במאות אלפי עובדים שמועסקים בתנאים של חוסר ביטחון וחוסר וודאות, ללא תנאים סוציאליים. על פי רוב צורת ההעסקה הזאת מייצרת עובדים עניים, ללא אופק וללא תחושת שייכות. הקואליציה להעסקה ישירה קוראת לממשלה ולכנסת לקדם חקיקה לצמצום התופעה הזאת ולמעבר להעסקה ישירה".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים,עובדי קבלן

סגור לתגובות.