הכפרים הבלתי מוכרים

נייר עמדה: התחום המוניציפאלי ומרחבי התכנון הראויים בנפת באר שבע

כפר בלתי מוכר. צילום: סלימאן אבו זאידכפר בלתי מוכר. צילום: סלימאן אבו זאיד

בעקבות החלטת משרד הפנים על הקמת ועדת חקירה לבדיקת הארגון הראוי של התחום המוניציפאלי ושל מרחבי התכנון המקומיים ביישובים ובכפרים הבדווים בנפת באר שבע, הגישו האגודה, במקום ועדאלה נייר עמדה באשר לתחום המוניציפאלי ולמרחבי התכנון הראויים עבור היישובים, הכפרים וכלל המרחב הבדווי שבנפת באר שבע. את נייר העמדה כתבו מתכנני הערים סזאר יהודקין ונילי ברוך מעמותת במקום, עו"ד ראויה אבורביעה מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד סוהאד בשארה מארגון עדאלה.

עיקרי הדברים:

 

  • קיים קשר ישיר בין עיצוב גבולות מוניציפאליים וקביעת מרחבי תכנון לבין זכויות אדם, שכן האדם מושפע ברוב תחומי חייו מהצלחת הרשות שבשטח שיפוטה הוא מתגורר, ומרמת השירותים המוענקים לו. שגשוגה של הרשות המקומית תלוי במידה רבה באופן שבו נקבעים גבולותיה. הצלחת הרשות  משליכה על רמת השירותים הציבוריים ושירותי הרווחה, על התשתיות, על נגישות למשאבים ובסופו של דבר על רמת החיים של תושביה. כל אלו משפיעים על כבוד האדם המתגורר ברשות ועל זכויותיו לתנאי קיום נאות.

 

  • האוכלוסייה הבדווית במרחב כולו מונה כ-200,000 נפשות. יישובי המועצה האזורית אבו בסמה ותושבי הכפרים הלא מוכרים סובלים מרמת הכנסה נמוכה, ממצוקת דיור ומהעדר קרקע פנויה, ללא תביעות בעלות, מתוכננת וזמינה לפיתוח, מהעדר חמור של תשתיות פיסיות ותשתיות חברתיות או מקיומן של תשתיות לא נאותות. תושבי הכפרים הבלתי מוכרים סובלים מפגיעה ארוכת שנים בזכות יסוד בסיסית לשלטון מקומי עצמי, ובזכויות לכבוד, לשוויון ולתנאי מחייה נאותים.

 

  • על הוועדה לתת משקל מיוחד לשיקולים של זכויות אדם ולשיקולי צדק חלוקתי ושוויון הזדמנויות, שמטרתם צמצום הפערים החברתיים-כלכליים בין תושבי המרחב ובין הרשויות המקומיות, תוך שאיפה לשוויוניות בהקצאת משאבים, שטחים וייעוד קרקע.

 

  • עקרונות לעיצוב הגבולות המוניציפאליים:
  1. כיבוד ומימוש זכויות היסוד לכלל האזרחים הבדווים בנגב.
  2. שוויון במעמד האזרחים תוך הכרה בצרכים הייחודיים של האוכלוסייה הבדווית.
  3. ניתוק בין נושא הייצוג המוניציפאלי וקבלת השירותים לבין סוגיית הבעלות על הקרקע וההכרה בכפרים.
  4. איגום משאבים, קיום מקורות כלכליים ויעילות.
  5. חלוקת משאבים במרחב.
  6. יצירת אופק תכנוני עבור היישובים הבדווים.

 

  • פתרונות מוניציפאליים ראויים:
  1. מגוון פתרונות מוניציפאליים (חלוקה מחדש של המבנה המוניציפאלי במרחב, הרחבת תחום השיפוט של היישובים הקיימים, הקמת רשויות מקומיות חדשות).
  2. התאמה בין תחום השיפוט למרחב התכנון.

 

נייר העמדה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.