גזענות ואפליה

לא להפוך הוראת שעה המעודדת גזענות לחוק קבוע

by: Emily Schneiderby: Emily Schneider

מחר (17.1.2012) תדון ועדת הפנים של הכנסת בהצעת חוק ממשלתית שמבקשת להפוך את הוראת השעה בדבר איסור סיוע לשוהים בלתי חוקיים להסדר של קבע. הדיון הוא לקראת קריאה שנייה ושלישית.

האגודה לזכויות האזרח פנתה לחברי הוועדה בקריאה להתנגד להפיכתה של הוראת השעה הדרקונית לחוק בעל תוקף קבוע: "אין עוררין על סמכות המדינה לנקוט בצעדים שונים כדי לקבוע מי רשאי להיכנס לגבולותיה, אלא שהחוק כולל הוראות פליליות קיצוניות ביותר וכוללניות, שיש בהן כדי לעודד גזענות ולהפוך אנשים שומרי חוק לעבריינים על לא עוול בכפם", נכתב בפנייה.

חוק שהייה שלא כדין (איסור סיוע) (הוראות שעה), שנחקק בשנת 1996 כהוראת שעה לשישה חודשים והוארך מאז, קובע, בין השאר, כי נהג שהסיע שוהה בלתי חוקי תושב השטחים עלול לשאת בעונש מאסר של עד שנתיים או בקנס של עשרות אלפי שקלים – גם אם מדובר בנסיעה מזדמנת במונית או בטרמפ. החוק מסמיך נהגי מוניות להפעיל סמכויות שלטוניות לכל דבר – לבדוק את אישורי השהייה בישראל של הנוסע, ובכך הוא מעודד בפועל פרקטיקה של אפליה על בסיס גזעי ופגיעה בזכות לפרטיות ולכבוד.

עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח מסבירה: "מדינה שמכבדת זכויות אדם אינה מצפה מאזרחיה לפעול כמעין "שוטרים", ולהתעניין בהשתייכותם הלאומית של אנשים אחרים איתם הם באים בקשר, במיוחד כאשר מדובר במפגש מזדמן כמו במקרה של נסיעה שגרתית במונית. החוק מעודד פרקטיקה גזענית של "פרופיילינג" – נהג מונית, שיודע שהוא מסתכן בעונש מאסר על הסעת שב"ח, עלול להעדיף ככלל שלא להעלות נוסעים בעלי "חזות ערבית". כך החוק פוגע בעת ובעונה אחת בזכויותיהם הבסיסיות הן של הנהגים והן של הנוסעים".

יו"ר ארגון בעלי המוניות יהודה בר אור אומר: "החוק הופך אותנו לשוטרים בלי סמכות ומסכן אותנו. הוא מעמיד אותנו במצב של סכסוך ישיר עם הנוסעים ומכניס אותנו לפלונטר – או שאתה צריך להימנע מלהעלות נוסעים שנראים ערבים, או שאתה מסתכן במאסר. ברור שאם תופסים נהג שמבריח שב"חים בכוונה, צריך להעניש אותו, אך זה לא אומר שכולנו צריכים להיענש".

פניית האגודה לוועדת הפנים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לשוויון

סגור לתגובות.