האגודה: עיריית ירושלים נושאת באחריות כלפי התושבים שמעבר לגדר

cc-by- Wknight94cc-by- Wknight94

בעקבות התבטאויותיו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, כפי שדווחו בעיתון מעריב אתמול (14.12), לפיהן "יש לוותר על השטחים המוניציפאליים של ירושלים שנמצאים מחוץ לגדר ההפרדה", פנתה האגודה לזכויות האזרח לברקת וביקשה שיבהיר כי הוא והעירייה מחויבים לספק את כל השירותים הנדרשים לתושבי השכונות הללו, אשר נמצאות בתוך השטח המוניציפאלי של ירושלים אך מופרדות ממנה באמצעות גדר ההפרדה.

"דווקא נוכח מצב קשה זה, בו נתונים תושבי האזור מזה מספר שנים, דבריך רק מוסיפים לערפול סביב מעמדו של האזור ולחשש הקיים ממילא בקרב התושבים. כראש עיר, מחובתך להבהיר לתושבים כי במצב העניינים הנתון הינך מחויב לזכויותיהם במידה השווה למחויבותך לזכויותיהם של כלל תושבי העיר האחרים. אין זה ראוי שראש עיר מכהן יתנער מתושביו, ויביא להגברת המתח הרב הקיים ממילא".

במכתב הוסיפה עו"ד נסרין עליאן כי "בשנים האחרונות הופרטו חלק מהשירותים העירוניים באזור וחלה החמרה נוספת באיכות הירודה ממילא של השירותים הבסיסיים המסופקים לתושבים, זאת על אף שמדובר בתושבים הממשיכים לשלם את מיסיהם לעיריית ירושלים". האגודה ביקשה מראש העיר שיבהיר באופן חד-משמעי לגורמי העירייה השונים האחראיים על אספקת שירותים ודאגה לרווחת תושבי האזור כי מחובתם להתייחס לתושבי השכונות כתושבים לכל דבר, על מלוא הזכויות הכרוכות בכך.

להלן נוסח המכתב.

 

לכבוד
מר ניר ברקת
ראש העיר ירושלים
 
שלום רב,

 

הנדון: מחויבות עיריית ירושלים לתושבי השכונות שמעבר לגדר ההפרדה

 

  1. אנו פונים אליך בעקבות דבריך שלשום בנוגע לגורל השכונות הפלסטיניות שמעבר לגדר ההפרדה. נודה להבהרה חד משמעית מטעמך באשר לאחריות שיש לעיריית ירושלים לספק שירותים בשכונות אלה ולפעול נחרצות למימוש זכויותיהם של תושבי האזור.
  2. ביום 14.12.11 התפרסמה בעיתון "מעריב" אמירה שלך במהלך כנס "ישראל גדרות סביב לה" שאורגן על ידי עמותת בוגרי המכללה לביטחון לאומי, ולפיה "יש לוותר על השטחים המוניציפאליים של ירושלים שנמצאים מחוץ לגדר ההפרדה". עוד הוספת כי "אני ממליץ להתייצב על הגדר כמו שהיא כלומר לוותר על שטחים מוניציפאליים מחוצה לה ולספח שטחים הכלואים בה מהצד  הישראלי שאינם באחריות מוניציפאלית של העיר".
  3. באותו עניין ממש צוטט מר יקיר שגב, מחזיק תיק מזרח ירושלים דאז, ביום ב-7.1.10: "לעיריית ירושלים כיום אין כל תפקיד בניהול אותן שכונות ואין לה את היכולת להתמודד עם המצב המורכב אליו נקלעו כ-55 אלף תושביהן. מדינת ישראל ויתרה. הן מחוץ למרחב הטיפול של מדינת ישראל ובודאי של העירייה." יצוין שאמירתו של שגב עוררה מתחים, ובעקבותיהם ביקשה העירייה להדגיש שאין זו מדיניותה.
  4. כידוע לך, עשרות אלפים מתושבי ירושלים הפלסטינים המתגוררים בשכונות ראס ח'מיס, דאחיית א-סלאם, מחנה הפליטים שועפאט וכפר עקב, חיים היום באי וודאות הולכת וגדלה באשר לגורלם. מדובר בתושבי העיר, המחזיקים בתעודת זהות ישראלית, החיים בתוך גבולותיה המוניציפאליים של ירושלים, ואף על פי כן מנותקים מעירם באמצעות גדרות, חומות ומחסומים. מהלך חד-צדדי של הדרה וניתוק  מצד הרשויות גורם לסבל רב ומתמשך לתושבים.
  5. בשנים האחרונות הופרטו חלק מהשירותים העירוניים באזור וחלה החמרה נוספת באיכות הירודה ממילא של השירותים הבסיסיים המסופקים לתושבים, זאת על אף שמדובר בתושבים הממשיכים לשלם את מיסיהם לעיריית ירושלים. מדיניות הרשויות, שמתבטאת גם בחלוקת תקציב זעומה לשכונות אלו, מפירה את החוק ופוגעת בזכויותיהם הבסיסיות של עשרות אלפי תושבים לחיים בסביבה נקייה ולתברואה נאותה, בזכותם של ילדים ללמוד, בזכותם של התושבים לשירותי בריאות, תשתיות ציבוריות נאותות בתחומים שונים, שירותי מינהל וקהילה, שירותים וטרינריים ועוד.
  6. כמו כן, תוואי גדר ההפרדה מביא לשורה ארוכה של פגיעות הנגרמות בשל הצורך במעבר יום-יומי במחסום, ובכללן ירידה דרמטית בהיקף שירותי האמבולנס ומכבי האש הניתנים לתושבים, והיעלמות כמעט מוחלטת של כוחות משטרה. באזורים אלו מתקיימת כיום מציאות של לית דין ולית דיין, והדברים מוכרים וידועים לכל הגורמים.
  7. דווקא נוכח מצב קשה זה, בו נתונים תושבי האזור מזה מספר שנים, דבריך רק מוסיפים לערפול סביב מעמדו של האזור ולחשש הקיים ממילא בקרב התושבים. כראש עיר, מחובתך להבהיר לתושבים כי במצב העניינים הנתון הינך מחויב לזכויותיהם במידה השווה למחויבותך לזכויותיהם של כלל תושבי העיר האחרים. אין זה ראוי שראש עיר מכהן יתנער מתושביו, ויביא להגברת המתח הרב הקיים ממילא.
  8. בנוסף, נודה אם תבהיר באופן חד-משמעי לגורמי העירייה השונים האחראיים על אספקת שירותים ודאגה לרווחת תושבי האזור כי מחובתם להתייחס לתושבי השכונות כתושבים לכל דבר, על מלוא הזכויות הכרוכות בכך.
  9. נודה להבהרת עמדתך ועמדת העירייה בנושא, ולפעולתך הנחרצת למיגור האפליה במתן תקציבים ושירותים עירוניים לתושבי שכונות ירושלים המזרחית שמעבר לגדר ההפרדה, כך שימומשו כל זכויותיהם שפורטו לעיל.

                                                                                                            בכבוד רב,

                                                                                                            נסרין עליאן, עו"ד


  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר

סגור לתגובות.