על מחלקת החינוך

בחברה הישראלית קיימות קבוצות השתייכות רבות: גברים ונשים, דתיים וחילוניים, ימין ושמאל, עולים וותיקים, צעירים ומבוגרים, יהודים וערבים ועוד. בין קבוצות אלה מתגלעים מתחים רבים המתבטאים לעתים בגילויי אלימות, גזענות וחוסר סובלנות. ק?רבנות תופעות אלה הן במרבית המקרים קבוצות המיעוט בחברה.

המאבק הבין-קבוצתי מאופיין בניסיונות של הקבוצות השונות לבסס יתרונות באמצעות מימוש זכויות על חשבון אלה של קבוצות אחרות. קיומו של המתח הבין-קבוצתי, וכתוצאה מזה גם מתח בין-אישי, מדגיש את החשיבות של פיתוח "שיח הזכויות" בכלל, ובישראל בפרט, כדרך לחינוך ולהשפעה על חלק ניכר מהמחלוקות הבין-קבוצתיות והבין-אישיות. למחלקת החינוך של האגודה תפקיד חשוב ביצירת בסיס של חברה אזרחית המכבדת זכויות אדם. מטרת החינוך לזכויות אדם היא רב-תכליתית: להקנות ידע, הבנה ויכולת ניתוח, לקדם את היכולת לקיים דיאלוג עם אחרים (גם בעלי דעות אחרות), לעודד את ההבנה, ההערכה והכיבוד של תרבויות אחרות ולהפנים תפיסת עולם של זכויות אדם כנחלת כלל בני האדם. מדובר, אפוא, הן בלימוד עיוני והן בהקניית עמדות, ערכים ורגישות לנושא.

עיקר העבודה נעשית בצורה סדנאית, בשיטה שמדגישה הן את התוכן והן את התהליך המתרחש בקבוצה. רגישות לתהליך קבוצתי מאפשרת לשפר את הטיפול בתכנים ולסייע בהפנמתם. אנו רואים בקבוצה חברה בזעיר אנפין אשר באופייה ישנם רכיבים רבים המתקיימים גם בחברה המורחבת.

עם תחילת עבודתם, מנחי מחלקת החינוך עוברים הכשרה מקצועית. הליווי המקצועי נמשך לכל אורך השנה, וכולל רכישת ידע וכלים להנחיית קבוצות בתחום של זכויות אדם. בצוות המנחים אנשי מקצוע אקדמאים מתחומי המשפט, הנחיית קבוצות, פסיכולוגיה ועוד.

באגודה קיים הידע, הניסיון והמומחיות במישור המשפטי אשר מקדמים ותומכים בפעילות החינוכית. אנו רואים חשיבות רבה לכך שהעוסקים בהכשרת אנשים לנושא זכויות אדם יהיו מומחים בתחום, יחיו אותו יום-יום, יבינו את הסוגיה באופן מעמיק ומהותי ושיהיו להם הידע, הניסיון והמיומנויות הדרושים לכך.

להבדיל מגופים חינוכיים אחרים, פעילות מחלקת החינוך מתאפיינת בהתייחסות רחבה לכל מגוון זכויות האדם כפי שהן באות לידי ביטוי בקבוצות השונות בחברה הישראלית.

המפגש עם אוכלוסיות העוסקות באופן יום-יומי בשמירה ובהפרה של זכויות אדם ייחודי למחלקת החינוך. מפגש זה מזמן דיאלוג רלוונטי לתפקידם של בעלי המשרות אגב העלאת מודעותם לנושא.

תחומי עשייה מרכזיים וקהלי יעד

מחלקת החינוך פועלת להוספת שיח הזכויות לשפה המקצועית של בעלי תפקידים במערכות שונות ומרכזיות שבכוחם להגן על זכויות או לפגוע בהן.

אנשי כוחות הביטחון: מתפקידם לשמור על זכויות כלל התושבים, ומאופי תפקידם נובעת סמכות לפגוע בזכויות. למרות הנהלים המפורטים להתנהגות עם אזרחים, עבודת השוטר מאופיינת בעצמאות רבה ובצורך להפעיל שיקול דעת. לפיכך נודעת חשיבות רבה לעבודה החינוכית של האגודה להפנמת המודעות בקרב בעלי תפקידים אלה ולקידום ההכרה ברלוונטיות של זכויות האדם.

עובדים בשירותים החברתיים: עובדים סוציאליים ואחרים, העובדים עם פרטים ועם קבוצות מודרות ומוחלשות שאינם מודעים לפגיעה או לאי-מימוש של זכויותיהם. גישת המחלקה היא שמקצוע העבודה הסוציאלית ופעילות מתנדבים ופעילי ציבור מאפשרים פעילות "פוליטית", דהיינו פעילות המכו?ונת להעצמת קבוצות ופרטים ביחס לתפיסת עולם אזרחית המחויבת לשמירה ולקידום זכויות אדם.

אנשי חינוך במערכת החינוך העברית והערבית: אלה הם סוכני החיברות המשמעותיים ביותר של אזרחי המחר. גישת המחלקה היא שעל אנשי מערכת החינוך מוטלת האחריות לקדם זכויות אדם במסגרת הבית ספרית באמצעות תכניות לימודים ובפיתוח תרבות בית ספרית המשקפת תפיסת זכויות אדם.
הצורך בפעילות חינוכית בנושא זכויות אדם בקרב המיעוט הערבי בישראל נובע הן מהיותו מיעוט מדוכא על ידי המדינה הסובל מהפרות בוטות של זכויות, והן מצרכים פנימיים של החברה הערבית עצמה כחברה פלורליסטית הנאלצת להתמודד עם המאבק בביטויים שונים של דיכוי פנימי.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: חינוך לזכויות אדם

סגור לתגובות.