ההתנחלות החדשה בחברון: תכתובת של האגודה עם גורמי הצבא


פניית האגודה – לפנות את ההתנחלות החדשה, מרץ 2007

לכבוד
מר אהוד אולמרט
ראש הממשלה

לכבוד
מר עמיר פרץ
שר הביטחון

לכבוד
מר מני מזוז
היועץ המשפטי לממשלה

שלום רב,

הנדון: הקמת התנחלות חדשה בעיר חברון – חובת פינוי מיידי

הננו מוצאים לנכון לפנות אליכם בעקבות פלישתם אתמול של מאות מתנחלים, בחסות הגנתם של כוחות הביטחון, לבית בתוככי העיר חברון, ומהימנעותם של כוחות הביטחון עד כה לפעול לפינויים.

מדיווחים שונים שהתקבלו אצלנו, לרבות מכלי התקשורת עולה, כי אתמול בערב הגיעו לבית שבאזור שכונת אל-ראס מאות מתנחלים. כוחות צבא ומשטרה שהיו במקום לא מנעו את פלישתם לבית, והם ממשיכים לאפשר למתנחלים נוספים להגיע למקום, אף בשעות אלה. מאז כניסתם של הישראלים לבית מאבטחים כוחות הביטחון את המקום, וזאת בנוסף לכך שחלק מהפולשים חמושים בנשק צבאי.

עמדתנו היא, כי ללא תלות בשאלה האם מי מבין המתנחלים רכש את הבניין שבו מדובר, על כוחות הבטחון לפעול לפינויים המיידי של הפולשים.

המציאות בגדה המערבית בכלל ובעיר חברון בפרט מוכיחה, כי הקמתה של התנחלות יהודית בלב האוכלוסייה הפלסטינית הביאה לפגיעות אנושות באוכלוסייה הפלסטינית המקומית, באורחות חייה ובזכויותיה הבסיסיות. הקמתן של ההתנחלויות בלב העיר חברון הביאה בשנים האחרונות להפעלת אמצעים קיצוניים נגד האוכלוסייה הפלסטינית על ידי כוחות הביטחון, ואלה גרמו לנטישה מסיבית של תושבים פלסטינים (העולה כדי "העברת כפייה" של מוגנים). בכלל אמצעים אלה יש להזכיר הטלתם של איסורי תנועה על כלל האוכלוסייה הפלסטינית, תפיסת בתים פרטיים, חיפושים בבתים, עיכובים, בדיקות והכפפת תנועתם של פלסטינים למעבר במחסומים.

מכאן, שהקמתה של התנחלות חדשה בלב העיר תביא לפגיעות אנושות בזכויות האדם של תושבי המקום ולחורבן מרקם החיים הפלסטיני בו, תוך הפרה בוטה של חובותיו של המפקד הצבאי כלפיהם (פירוט נרחב של הפגיעות האנושות באוכלוסייה המקומית נמצא במכתבנו לשר הביטחון מיום 5.6.2006, וליועץ המשפטי לממשלה מיום 27.8.2006. הפגיעה במרקם החיים הפלסטיני באזור ההתנחלויות היהודיות בחברון אושרה אף במכתבו של סרן הראל וינברג מלשכת יועמ"ש איו"ש, שצורף לתשובתו של עו"ד שי ניצן, בשם היועץ המשפטי לממשלה, מיום 31.1.2007).

אופן פעולתם של כוחות הביטחון פסול אף מטעמים נוספים:

לפי המידע שהתפרסם, הבעלים הפלסטיני של הנכס מכחיש, כי מכר את זכויותיו בנכס. הימנעותם של כוחות הצבא מפינויים של הפולשים עד לבדיקת טענתם לרכישתן של זכויות בעלות בנכס, עומדת אף בסתירה לפרקטיקה ולנהלים, אותם אימץ הצבא בכל הנוגע למצבים של "סכסוכי בעלות". על-פי נהלים אלה (כפי שאף עמד עליהם הפרקליט הצבאי הראשי בדיון שהתקיים בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת ביום 14.2.2007), ואשר יושמו במספר מקרים שטופלו על-ידינו, הורה המפקד הצבאי, על פינויים של כל הצדדים הנוגעים בדבר – פלסטינים וישראלים כאחד – עד לבירור סוגיית הזכויות בקרקע, תוך הכרזת השטח כ"שטח צבאי סגור". כך שומה על המפקד הצבאי לנקוט אף במקרה דנן.

יישובם של אזרחי ישראל בשטח הכבוש הינו פעולה, המנוגדת למשפט הבינלאומי ומהווה הפרה חמורה שלו (ראו סעיף 49(6) לאמנת ג'נבה הרביעית; סעיף 84(4)(א) לפרוטוקול הראשון לאמנת ג`נבה הרביעית; חוות הדעת המייעצת של בית הדין הבינלאומי לצדק בעניין החומה, פיסקה 120). הימנעות מפינויים של הישראלים שהתנחלו במקום, תוך העמדתם של כוחות צבא להגן על נוכחותם בו מהווה הלכה למעשה ארגון ועידוד של ההתיישבות במקום.

נתון נוסף, שמן הראוי לקחתו בחשבון הוא, כי התיישבותם במקום של ישראלים תחייב את כוחות הביטחון בהקצאתם של כוחות בהיקפים נרחבים לצורך אבטחתם (כפי שאנו רואים שנעשה כבר עתה). על רקע הניסיון המצטבר בעיר חברון, ידרשו כוחות גדולים גם כדי להגן על האוכלוסייה הפלסטינית מפני סכנת אלימות מצד מי מבין המתנחלים שיתגוררו במקום. לא למותר לציין בהקשר זה, כי במקרים שונים בהם אנו עוסקים, טוען הצבא, כי לא עומדים לרשותו הכוחות המספיקים, הנדרשים לצורך שמירת ביטחונם וזכויותיהם של התושבים הפלסטינים.

לסיכום, פעולתם של כוחות הביטחון, שלא למנוע את כניסתם של פולשים ישראלים לבית האמור, ושלא לפעול לאלתר לפינויים מהמקום מהווה הפרה בוטה של החובות המשפטיות, הרובצות על המפקד הצבאי ועל ממשלת ישראל על-פי המשפט הישראלי ועל-פי המשפט הבינלאומי גם יחד. בהיעדר פעולה מיידית לפינויים של הפולשים, יגרור הדבר פגיעות אנושות בזכויות האדם של האוכלוסייה הפלסטינית במקום.

נוכח האמור לעיל הינכם מתבקשים להורות לאלתר על פינויים של הפולשים. נודה על תשובתכם באשר לצעדים, אותם בכוונתכם לנקוט בנדון, על מנת שנוכל לשקול את המשך צעדינו.

בכבוד רב,
דן יקיר, עו"ד
היועץ המשפטי

תשובת לשכת שר הביטחון, אפריל 2007

לצפיה במסמך לחצו כאן

פניית האגודה – פגיעות קשות באוכלוסיה הפלסטינית בסביבת ההתנחלות החדשה, מאי 2007

לכבוד
האלוף יאיר נוה
מפקד כוחות צה"ל באיו"ש

לכבוד
אל"מ שרון אפק
היועץ המשפטי לאיו"ש

שלום רב,

הנדון: פגיעות קשות באוכלוסייה הפלסטינית בסביבת ההתנחלות החדשה בחברון – אלימות כוחות הביטחון ומתנחלים ופגיעות אחרות בזכויות האדם

1. ממידע שהצטבר אצלנו עולה, כי מאז כניסתם של מתנחלים לבניין באזור שכונת אל-ראס בחברון ביום 19.3.2007 סובלים תושבי הסביבה מפגיעות קשות ביותר, הן מצד מתנחלים והן מצד כוחות הביטחון.

2. מדיווחים ועדויות של תושבים מקומיים ושל פעילים ישראלים ובינלאומיים עולה, כי מדובר בפגיעות קשות בכל היבטי חייהם של תושבי הסביבה, הכוללות פעולות אלימות והגבלות אחרות המוטלות עליהם על ידי כוחות הביטחון הנמצאים במקום מאז הפלישה, ואלימות חוזרת ונשנית מצד מתנחלים, המתגוררים בבניין או הבאים לבקר בו.

3. התושבים, אשר מסרו עדויות ותלונות על הפגיעות בהם, חוששים, ככלל, מהגשת תלונות בשמם, מחשש פן יבולע להם בשל כך. לצערנו, אין בידנו להפיג חשש זה. זאת, הן בנוגע לפגיעות, שמקורן בכוחות הביטחון, והן בנוגע למעשים, שבוצעו על ידי מתנחלים. כפי שגם עולה מהפירוט להלן, מרבית האירועים מתרחשים לנגד עיניהם ובנוכחותם של חיילי צה"ל ומג"ב, ולעיתים אף בנוכחות שוטרי משטרת ישראל. פעמים רבות פניותיהם של תושבים לחיילים או לשוטרים הנמצאים באזור זכתה לתגובה עוינת ולהתנכלות ישירה בהם, כפי שעולה מכמה מהאירועים. לא זו אף זו, במספר אירועים מצאו עצמם פלסטינים, שהיו קורבנות תקיפה מצד מתנחלים, כחשודים, ואף נעצרו על ידי כוחות הביטחון והמשטרה. מסיבות אלה הושמטו מהאירועים המפורטים מטה שמות המתלוננים והנפגעים.

א. תקיפות אלימות מצד מתנחלים

4. מהעדויות עולה, כי מאז הפלישה לבית התרחשו אירועים רבים ותכופים של אלימות מצד מתנחלים, המתגוררים או מבקרים בבניין. אלימות זו מתבצעת לנגד עיניהם של החיילים, המוצבים בבניין ובמחסום שהוקם ליד הבניין. יידויי אבנים, זריקת זבל ושפיכת נוזלים ממרפסות הבית הפונות לרחוב לעבר העוברים ושבים הפכו לאירועים קבועים. מהדיווחים עולה, כי יידוי אבנים מתרחש בדרך כלל בשעות הבוקר ובשעות הערב. האירועים מתגברים בסופי שבוע.

5. במספר אירועים (למשל בימים 23.3.2007, 24.3.2007, 19.4.2007, 25.4.2007, 2.5.2007) מתנחלים מהבניין ירדו ותקפו עוברים ושבים, ביניהם ילדים קטנים ונשים. באופן תדיר מונעים מתנחלים מפלסטינים לעבור ברחובות, הסמוכים לבניין. בימים 1-3 באפריל זרקו מתנחלים בקבוקים מלאי שתן מחלונות הבניין.

6. מאז הפלישה לבניין אף הפגיעות בתושבי ואדי חסין, המפריד בין קרית ארבע לחברון, התגברו. במהלך השבתות עשרות מתנחלים יוצאים מהבניין לכיוונה של קרית ארבע. בליווי חיילים, הם עושים דרכם ברגל דרך הואדי, בו בתים פלסטינים ואדמות חקלאיות, על אף שמדובר בהשגת גבול אסורה לאדמה פרטית. בדרכם זורקים המתנחלים אבנים לעבר בתי התושבים ומקללים אותם. מעשים אלה מבוצעים, כאמור, בנוכחותם ובגיבויים של החיילים המלווים.

7. אחד מהמתנחלים ניסה כבר מספר פעמים להיכנס למסגד, הנמצא בסמוך לבניין. הפעם האחרונה התרחשה ביום 2.5.2007 בשעה 9:30 בערב בזמן שהתקיימה תפילה במסגד. בעקבות ניסיונו של שוטר מג"ב להרחיק את המתנחל מהמקום, התפתח עימות פיזי ביניהם. מתנחלים, שירדו מהבניין, תקפו את החיילים, שעיכבו את המתנחל.

8. אירועים אלה, נוסף על חומרתם מבחינת הפגיעות שכבר נגרמו לתושבי המקום, צריכים להדליק נורת אזהרה נוכח האפשרות של הסלמה קיצונית.

רשימת אירועים ספציפיים, שדווחו לאגודה לזכויות האזרח, מצורפת ומסומנת א'.

9. על מנת למנוע מצב, בו בעת התקפה של מתנחלים על הבית ימצאו בו רק נשים וילדים, משתדלים התושבים באזור ההתנחלות החדשה שבכל בית יימצא לפחות גבר אחד. האילוץ להישאר בשעות היום בבית מביא לכך, שחלק מהתושבים מאבדים ימי עבודה ופרנסה.

10. דיווח על מצב הדברים נמסר על-ידי הח"מ לסרן הראל וינברג מלשכת יועמ"ש איו"ש ביום 19.4.2007. בתשובה נמסר לח"מ על ידי סרן ויינברג ביום 26.4.2007, כי הדבר טופל, וכי הוראות ניתנו לכוחות. דא עקא, שגם בימים האחרונים נמשכים אירועי אלימות קבועים, ובכללם ידויי אבנים וזריקת אשפה לעבר העוברים ושבים. אלימות זו מבוצעת בחסות כוחות הביטחון, הנמצאים במקום כל העת, ובלא שננקטים על ידם צעדים למניעת ההתקפות או לנקיטת הליכים נגד התוקפים.

ב. פגיעה בחופש התנועה של תושבי האזור

11. עם כניסת המתנחלים לבניין הציב הצבא ברחוב הצמוד מחסום, המאוייש בקביעות בחיילים ו/או בשוטרי משמר הגבול. מאז הצבתו, תושבים המבקשים לעבור ברחוב, להגיע לביתם או לצאת ממנו, נדרשים לעבור בדיקה. בדיקות אלה כוללות בדיקה פיזית ובדיקת תעודות זהות של כל העוברים הפלסטינים (בלבד).

12. החיילים אוסרים באופן תכוף על התושבים לעבור במחסום אחרי השעה 19:00. מאחר שזוהי הדרך היחידה לבתיהן של מספר משפחות משמעות האיסור היא – סגירתן של המשפחות בבתיהן, קרי עוצר לילי, החל מהשעה 19:00. זאת ועוד, התושבים התלוננו, כי החיילים במחסום אוסרים עליהם להעביר לבתיהם בלוני גז.

13. יצויין, כי פגיעות והגבלות אלה מתווספות להגבלות תנועה חמורות, שכבר הוטלו במהלך השנים האחרונות על אוכלוסיית האזור.

ג. אלימות והתנכלויות מצד כוחות הביטחון שהוצבו במקום

14. עם הצבת כוחות קבועים באזור הבניין החלו התושבים לסבול מהתנכלויות מצד החיילים, המאיישים את המחסום, המופנות בעיקר כלפי צעירים. מספר תקריות כללו אלימות קשה נגד תושבים. וכך תואר אחד האירועים בעדות, שנגבתה על ידי ארגון בצלם:

ביום חמישי (22.3.2007) בסביבות השעה 19:00 בערב, הלכתי הביתה יחד עם חבר שלי, . . . , בן 18. שוטרי משמר הגבול אסרו עלינו לעבור ליד הבית שהמתנחלים השתלטו עליו. התעקשתי שנעבור שם. אחד השוטרים אמר לי "בוא כדי שארשה לך לעבור". הוא לקח אותי אל מאחורי ג`יפ של משמר הגבול. היו בג'יפ שלושה שוטרים של משמר הגבול ושני חיילים. הוא אמר לי בעברית "אני רוצה בעיה". אמרתי להם שאני יודע רק קצת עברית. שוטרי משמר הגבול עשו עלי חיפוש והעמידו אותי ליד הקיר של בית הקברות ששייך למשפחת אל-ג'עברי. הם הורו לי לעמוד שם ולהרים ידיים. עמדתי שם רבע שעה בערך.

אחר כך הם העמידו אותי ליד החלק האחורי של הג'יפ ושלושת השוטרים הכו אותי. אחד מהם הכה אותי בקת הרובה שלו ביד ימין. אחר בעט בי ברגל שמאל. אחד מהם תפס את היד שלי וטרק את הדלת של הג'יפ עליה. אחר כך שוטר של משמר הגבול דחף אותי על הדלת של הג'יפ ואני נפגעתי בראש, ליד האוזן הימנית שלי. אחד משוטרי משמר הגבול קרא לשני חיילים בסדיר ואמר להם "קחו אותו למקום יותר רחוק". הם הובילו אותי יותר קרוב לבית, למרחק של עשרה מטרים מהג'יפ, והכו אותי בתנועות קראטה בבטן ובכל הגוף. בזמן שהם הכו אותי, הגיע מתנחל מהבית של אל-ג`עברי ובעט ברגל שלי. התקיפה נמשכה בערך ארבעים דקות. אחר כך חייל הורה לי ללכת למקום שממנו באתי, ולא הרשה לי לעבור. הגעתי הביתה בשעה שמונה. הייתי מסוחרר ותשוש בגלל המכות.

15. תקיפה אלימה נוספת אירעה ביום 10.4.2007. בעת ששלושה מתושבי המקום עברו בדיקה במחסום, פנה אליהם אחד משוטרי המג"ב בלשון גסה. בתגובה לשאלת אחד מהעוברים, מדוע הוא מדבר כך, תקפו אותו השוטרים במכות. אחד מהשוטרים נתן לו שתי סטירות, ובעת ששני שוטרים אחרים תפסוהו הוא המשיך להכותו בבטן עם הרובה. אחד משני השוטרים האחרים הצמיד נשק לצווארו של תושב שני, תוך שאיים לירות בו. מאז הבחור שהוכה לא יוצא מן הבית. המחסום הוצב על הדרך היחידה היוצאת מביתם, והוא איננו מוכן לעבור בו יותר.

ד. חיפושים תכופים בבתי תושבים

16. מעדויות התושבים עולה, כי מאז נכנסו המתנחלים לבניין הפכו החיפושים בבתיהם תדירים.

17. כך, למשל, במהלך החודש האחרון ערכו כוחות הביטחון שלושה חיפושים, במועדים נפרדים, בבית משפחה שבקרבת ההתנחלות. אחד החיפושים בבית נערך ביום 17.4.2007. בסביבות השעה 20:30 הגיעו לבית כוחות צבא, ריכזו את בני הבית בקומה העליונה ועשו חיפוש בקומה התחתונה. החיפוש נמשך שלוש שעות, במהלכו לא איפשרו לאף אחד להיכנס או לצאת. למותר לציין, כי לא נמסרו לבני הבית שום הסבר או פירוט, באשר לסיבה ולעילה החוקית לביצוע החיפושים בביתם.

18. אין צורך להסביר את הפגיעה הקשה הנגרמת לבני המשפחה, ובהם נשים וילדים קטנים, שאל ביתם נכנסים חיילים, סוגרים אותם לשעות בחדר אחד, ועורכים חיפוש בחדריהם ובחפציהם.

סיכום

19. בהתאם לדפוס הפעולה המוכר של כוחות הביטחון מאזורים אחרים במרכז העיר חברון, בהם הוקמו התנחלויות, מוטל כל נטל הגנתם של המתנחלים על תושבי המקום הפלסטינים.

20. הגבלות על תנועתם של תושבי המקום, חיפושים בבתי משפחות, התנכלויות ואלימות מצד כוחות הביטחון, אלימות מתנחלים כלפי תושבים ורכושם, זוהי מנת חלקם של תושבי המקום מאז פלשו לבניין שבשכנותם מתנחלים.

21. כפי שאנו רואים, פלישתם של מתנחלים הביאה, כבר עתה, לפגיעות אנושות בזכויות האדם של תושבי האזור ובמרקם החיים במקום.

22. נודה על תשובתכם באשר לצעדים, אותם בכוונתכם לנקוט על מנת להביא להפסקתם המיידית של המעשים האמורים.

בכבוד רב,
לימור יהודה, עו"ד

נספח: רשימת אירועים

רשימת אירועים שעליהם התקבלו דיווחים ספציפיים
הדיווחים מבוססים על תלונות תושבים ועדויות פעילים

20.3.2007: בשעות הבוקר, ילדים מההתנחלות זרקו אבנים לעבר בתים פלסטינים ולעבר ילדים פלסטינים שהיו במקום. חיילי צבא ומג"ב רדפו אחרי הילדים הפלסטינים על מנת לסלקם. במהלך כל האירוע הילדים מההתנחלות המשיכו ליידות אבנים לעבר פלסטינים שעברו באזור.

21.3.2007: מתנחלים ירקו לעבר פלסטינים שעברו באזור.

22.3.2007: מתנחלים זרקו אשפה מחלונות הבניין לעבר עוברים ושבים.

23.3.2007: מתנחלים תקפו אישה שעברה ליד הבניין.

24.3.2007: 3 מתנחלים (נערים) היכו את מ' א' ר'. לאחר האירוע המשטרה באה ועצרה את מ' בטענה שהוא היכה את המתנחלים (מהמשטרה נמסר למ' שהמתנחלים הגישו נגדו תלונה).

24.3.2007: מתנחלים מהבניין זרקו אבנים לעבר ילד פלסטיני. שוטרי מג"ב עצרו את הילד הפלסטיני לעברו נזרקו האבנים, בטענה שהוא זרק אבנים לעברם. נגד המתנחלים שזרקו אבנים לא ננקטו שום צעדים.

25.3.2007: בשעות הערב, מתנחלים השתינו מחלונות הבניין.

30.3.2007: קבוצת מתנחלים שעברה בציר ציון יידתה אבנים לעבר חנותו של ב' א' ג', בנוכחות 2 ג'יפים של צבא, שלא עשו דבר למנוע את המעשה, למרות פנייתו של בעל החנות. הקצין באחד הג'יפים הורה לבעל החנות להישאר בתוך חנותו. גם ג'יפ משטרה שעבר במקום לא התערב, למרות שבעל החנות ניסה לקרוא לעברו שיעצור.

1.4.2007: מתנחלים זרקו בקבוקים מלאים בשתן לעבר עוברים ושבים פלסטינים.

2.4.2007: מתנחלים זרקו בקבוקים מלאים בשתן לעבר עוברים ושבים פלסטינים.

3.4.2007: מתנחלים זרקו בקבוקים מלאים בשתן לעבר עוברים ושבים פלסטינים.

14.4.2007: במהלך כל היום קבוצה גדולה של מתנחלים עמדה בציר ציון, ומנעה מפלסטינים לעבור ברחוב. בנוסף, הם קיללו ואיימו על התושבים. במהלך כל היום נכחו במקום צבא ומשטרה שלא עשו דבר.

18.4.2007: מתנחלות צעירות חסמו את הדרך מכיוון הואדי למחסום ולא נתנו לילדים לעבור.

19.4.2007: מתנחלות צעירות חסמו את הדרך מכיוון הואדי למחסום ולא נתנו לילדים לעבור.

19.4.2007: שתי נשים ושני גברים ירדו מהבניין בסביבות השעה 15:00 ותקפו נשים וילדים.

19.4.2007: מתנחלים (אחד מהם חמוש) מנעו מפלסטיני תושב המקום לעבור ליד הבית (שזו הדרך לביתו). הם אמרו לו לעשות סיבוב ולא להתקרב לבית.

25.4.2007: מתנחל היכה אישה פלסטינית שעברה ברחוב ליד הבניין.

28.4.2007: בסביבות השעה 19:30 מתנחלים זרקו אבנים מהבניין על פלסטיני שעבר ברחוב.

1.5.2007: בסביבות השעה 7:30 מתנחלים זרקו אבנים מהבניין לעבר פלסטיני שעבר ברחוב.

2.5.2007: בסביבות השעה 17:30 מתנחלים בני כ-15 זרקו אבנים על אנשים שעברו ברחוב. הם גם ירדו לרחוב והרביצו לאישה שעברה במקום.

2.5.2007: מתנחל ניסה להיכנס למסגד הסמוך בזמן תפילה. שוטר מג"ב הרחיק אותו מהמקום והתפתח עימות פיזי ומילולי בין המתנחל לשוטר. בעקבות זאת, מתנחלים נוספים ירדו מהבניין ותקפו את החיילים שעיכבו את המתנחל. הצבא הורה לפלסטינים לעזוב את המקום וללכת הביתה.
לפי דברי התושבים מדובר בפעם שלישית שמתנחל זה מנסה להיכנס למסגד.

5.5.2007: הצבא הרס קווי מים וביוב המשמשים תושבים פלסטינים באזור.

5.5.2007: בסביבות השעה 18:30 כחמישה ילדי מתנחלים עמדו מתחת לבניין וזרקו אבנים לעבר ביתו של ע' ג' הנמצא מתחת. מתנחל מבוגר עמד לידם. בכביש עבר ג'יפ צבאי שלמרות פניה אליו, סירב להתערב או לעשות משהו בנדון.

תשובת היועץ המשפטי לאיו"ש, מאי 2007

לצפיה במסמך לחצו כאן

פניית האגודה – המשך הפגיעות באוכלוסייה הפלסטינית בסביבת ההתנחלות החדשה, ספטמבר 2007

20 בספטמבר, 2007

לכבוד האלוף גדי שמני
מפקד כוחות צה"ל באיו"ש

שלום רב,
הנדון: המשך הפגיעות באוכלוסייה הפלסטינית בסביבת ההתנחלות החדשה בחברון
סימוכין: מכתבנו מיום 8.5.2007
תשובת סרן הראל וינברג מיום 27.5.2007

1. מאז פלישתם של מתנחלים לבית שבשכונת א-ראס בחברון (שזכה לכינויים שונים ובכללם בית המריבה, הבית האדום, הבית החום, יכונה להלן: ההתנחלות החדשה) סובלת האוכלוסייה הפלסטינית באזור זה מהתגברות חמורה של פגיעות בהם, מצד מתנחלים ומצד כוחות הביטחון.

2. בפנייתנו אליכם מיום 8.5.2007 עמדנו על שלל פגיעות, מהן החלו לסבול תושבי האזור, ובכללן:

א. אירועים רבים ותכופים של אלימות מצד מתנחלים, הנמצאים בהתנחלות החדשה, אלימות המתבצעת לנגד עיניהם של כוחות הביטחון הנמצאים במקום;

ב. החמרה בפגיעות בחופש התנועה של תושבי הסביבה. בין השאר דווח על הקמתו של מחסום חדש מאחורי ההתנחלות החדשה;

ג. התנכלויות ואלימות מצד כוחות הביטחון, שהוצבו בהתנחלות החדשה ובמחסום החדש שהוקם בסמוך לה;

ד. התגברות החיפושים בבתי תושבים בסביבה.

3. לצערנו, במהלך החודשים האחרונים התקבע מצב דברים בלתי נסבל בסביבת ההתנחלות החדשה. מציאות של יידויי אבנים ובקבוקים, התנכלויות, הטרדות ותקיפות אחרות מצד מתנחלים (בעיקר קטינים), הפכו לחלק משיגרת החיים האומללה של תושבי המקום. חלק ניכר מהאירועים מתרחש לנגד עיניהם של שוטרי מג"ב וחיילים, המוצבים באזור. תושבים, המנסים לפנות לעזרתם של כוחות הביטחון הנמצאים במקום, זוכים שוב ושוב לתשובה, כי כל אחריותם היא להגן על המתנחלים.

4. כך, למשל, אירע ביום 6.7.2007 כפי שנמסר לנו מפי ר' עד ראיה: בסמוך לשעה 11:00 מספר בני נוער מההתנחלות תקפו ילד פלסטיני בן 6 שעבר ברחוב תוך שהם מיידים לעברו בקבוקי זכוכית. משסיימו לתקוף את הילד עברו לתקוף פלסטיני כבן 60 ההולך על קביים, שעבר במקום. המתנחלים זרקו לעברו אבנים ופגעו בחזהו. בעקבות הפציעה פונה הזקן לבית החולים. האירוע התרחש לנגד עיניהם של שוטרי מג"ב, המוצבים במחסום שבסמוך להתנחלות. עוד מסר עד הראיה, כי אחד השוטרים אף הודה בפניו שראה את האירוע בו נפצע הזקן, אך טען שאסור לו לדבר עם המתנחלים, ושהוא נמצא שם אך ורק כדי להגן עליהם.

5. בשל אלימות המתנחלים, המכוונת כלפי תושבי הסביבה, משפחות המתגוררות בבתים סמוכים הציבו גדרות תיל וחומות על מנת למנוע ממתנחלים לפלוש לבתיהם ועל מנת למנוע זריקות אבנים לעברם. כמו כן, תושבים מהסביבה הפסיקו להחנות את רכביהם באזור מחשש לחבלה בהם.

6. רשימה של אירועי אלימות, שדווחו לאגודה לזכויות האזרח, מצורפת ומסומנת א'.
נציין, כי מדובר ברשימה חלקית בלבד, הרחוקה מלשקף את כל אירועי האלימות וההתנכלות, מהם סובלים התושבים. עם זאת, יש בה כדי להצביע על תמונת מצב של אלימות חוזרת ונשנית מצד מתנחלים, הנעשית, הלכה למעשה, תחת חסותם והגנתם של כוחות הביטחון.

7. האוכלוסייה ממשיכה לסבול מהחמרת הפגיעות בחופש התנועה שלהם, פגיעות שעוד בטרם פלישת המתנחלים לבית היו קשות מנשוא. כפי שציינו בפנייתנו הקודמת, מאחורי ההתנחלות החדשה הוקם מחסום, המאויש כיום 24 שעות ביממה. בינתיים אף הותקן במקום שער קבוע, והוקם מגדל תצפית. רבים מהעוברים ושבים הפלסטינים נדרשים לעבור בדיקה, וחלקם, בעיקר צעירים, מעוכבים שוב ושוב. נוכח תשובתכם מיום 27.5.2007 בה נטען, כי לא חל כל שינוי במגבלות התנועה, מהן סובלת האוכלוסייה, נשוב ונדגיש, כי מחסום זה לא היה קיים בטרם פלשו המתנחלים לבית. כל שהיה במקום קודם לכן הוא חסימה, שמנעה מעבר כלי-רכב. ואולם כיום אף הולכי רגל סובלים מהטרדות שונות ומשונות מצד כוחות הביטחון, המאיישים את המחסום. בנוסף, הדרך העוברת ליד המסגד הפכה לסגורה בפני האוכלוסייה.

8. הנוכחות המוגברת של כוחות הביטחון, מג"ב וחיילים, מאז פלשו המתנחלים לבניין, מביאה עימה חיכוכים, התעמרויות, והתנכלויות מצדם כלפי האוכלוסייה המקומית. נוכחות זו, על כל הנובע ממנה, פוגעת קשות בתושבי האזור.
רשימת אירועים של התנכלויות מצד כוחות הביטחון, שדווחו לאגודה לזכויות האזרח, מצורפת ומסומנת ב'.
מכתב תלונה בעקבות פלישת חיילים לבית משפחה סמוך ותפיסתו והתנהגותם של החיילים במהלך התפיסה מצורפים ומסומנים ג'.

9. פלישת המתנחלים לבית ובעקבותיה השינוי בהיערכות כוחות הביטחון בסביבתו, אלימות המתנחלים, הנעשית תחת עינם של כוחות הביטחון ובלא תגובה מצידם, ההתעמרות והחיכוך בין האוכלוסייה לכוחות הצבא, כל אלה החמירו במאוד את הפגיעות בתושבי האזור, ושינו באופן מהותי את מרקם החיים במקום.

10. למרות פנייתנו הקודמת לא התקבלה תשובה ולא ננקטו הצעדים הדרושים על-ידי הצבא, האחראי על שמירת החוק והסדר באזור, או על-ידי גורמי הביטחון האחרים, על מנת למנוע את המשך מצב הדברים האמור. לצערנו, עיקרה של התשובה הקודמת היה הכחשה גורפת למדי של הטענות שהועלו בפנייתנו, שנדמה שניתנה ללא בדיקת הדברים לאשורם, וללא בדיקה של הנתונים, שנמסרו על-ידי החטמ"ר (שהינו גורם אחראי מרכזי למחדלים ולמעשים בגינם הוגשה התלונה) ואשר אינם תואמים את המצב העובדתי השורר במקום.

11. נודה על תשובתכם באשר לצעדים, שבכוונתכם לנקוט, על מנת להביא להפסקתם של המעשים האמורים.

בכבוד רב,
לימור יהודה, עו"ד

תשובת מ?פקדת פיקוד מרכז, דצמבר 2007

לצפיה במסמך לחצו כאן

פניית האגודה – המשך הפגיעות באוכלוסייה הפלסטינית בסביבת ההתנחלות החדשה, ינואר 2008

1 בינואר, 2008

לכבוד
האלוף גדי שמני
מפקד כוחות צה"ל באיו"ש

שלום רב,

הנדון: המשך הפגיעות באוכלוסייה הפלסטינית בסביבת ההתנחלות החדשה בחברון
סימוכין – שלנו: מכתבנו מיום 8.5.2007
מכתבנו מיום 20.9.2007
שלכם: תשובת סרן הראל וינברג מיום 27.5.2007
תשובת סרן מירן לוי מיום 9.12.2007

1. בפניותינו אליכם בנושא שבנדון התרענו על התגברות בפגיעות באוכלוסייה הפלסטינית, הן מצד מתנחלים והן מצד כוחות הביטחון, באזור בו הוקמה ההתנחלות החדשה בשכונת א-ראס בחברון.

2. לפניותינו צירפנו רשימות של 46 אירועים קונקרטיים, שהתרחשו בחודשים האמורים. הרשימות התבססו על תלונות תושבים ועדויות אחרות. פירוט האירועים בא להמחיש את קיומה של בעיה חוזרת בתפקודם של כוחות הביטחון באזור. בהתאם לכך ביקשנו לברר מהם הצעדים, שבכוונת מערכת הביטחון לנקוט על מנת להביא להפסקתם של המעשים האמורים.

3. לצערנו, לא מצאנו בתשובותיכם מענה הולם לפניותינו. בתשובתכם מיום 9.12.2007 נכתב כך:
"עלה מההתייחסויות כי אזור "הבית החום" אינו מרחב מרובה אירועי אלימות. מהנתונים המצויים בידי משטרת ישראל ובידי החטיבה המרחבית, לא עולה היקף חריג של אירועים במרחב זה." (ההדגשות הוספו)

תהינו, מהו לשיטת כוחות הביטחון מרחב מרובה אירועי אלימות, ומהו היקף חריג של אירועים?
אף אם התרחשו באזור זה אך מחצית מהאירועים עליהם דיווחנו (בה בשעה, שלהערכתנו התרחשו באזור זה אירועים רבים יותר), האם אין בכך די כדי להצביע על בעיה?!

4. במכתבינו כללנו פירוט של עשרות אירועים קונקרטיים. על אף תשובתכם, כי חלק משמעותי מהאירועים אינם מוכרים לגורמי משטרת ישראל וצה"ל, הרי שבתשובתכם מצאתם לנכון להתייחס לשניים מהם בלבד. לא למותר לציין, כי לגבי חלק נכבד מהאירועים (לפחות כ-15) ציינו, כי על פי פירטי התלונה הם בוצעו בנוכחות כוחות ביטחון (חיילים או שוטרי מג"ב), או שבסמוך לאחר התרחשותם נעשתה פניה לכוחות שהיו במקום ואולם אלה סירבו להפעיל את סמכויותיהם.

5. אין זו הפעם הראשונה, בה בתשובה לטענות בדבר אי-אכיפת חוק מתבשרים אנו, כי הכוחות תודרכו לפעול לאכיפת החוק. אף אם אכן כך נעשה, הניסיון מראה כי אין בכך די, וכי יש הכרח בנקיטה בפעולות פיקוח, המתבצעות על-ידי הדרגים הבכירים ביותר בשרשרת הפיקוד, שמטרתן לוודא את יישומן של הוראות אלה לאכיפת החוק הלכה למעשה.

6. בהקשר זה המלצתכם הייתה, כי תושבים יפנו להגיש תלונה במשטרה. דא עקא, שכל עוד כוחות הביטחון הנמצאים בשטח אינם מבצעים את תפקידם הבסיסי – אכיפת חוק על כל אדם, ללא הבדל מוצא לאומי, ואינם מעכבים חשודים בביצוע עבירות, תוהים אנו מהו הטעם בהגשתן של תלונות במשטרה (שהגשתן כרוכה במאמץ לא מבוטל מצידו של תושב), אשר ממילא ייסגרו בעילה של "עבריין לא נודע".

7. לצערנו, הרושם המתקבל מקריאת התשובה הינו של רשות, שאיננה מעוניינת לבחון ולתקן ליקויים שנפלו בפעולותיה.

בכבוד רב,
לימור יהודה, עו"ד

פניית האגודה למבקר המדינה, ינואר 2008

2 בינואר, 2008
לכבוד
מר מיכה לינדנשטראוס
מבקר המדינה
רחוב בית הדפוס 12
ירושלים

שלום רב,

הנדון: בדיקת התנהלות רשויות המדינה בעניין ההתנחלות החדשה בעיר חברון ("בית המריבה")

התבשרנו, כי הוועדה לביקורת המדינה החליטה ביום 26.12.2007 לבקשך לבדוק את התנהלות רשויות המדינה ב"פרשת בית המריבה בחברון".

האגודה לזכויות האזרח בישראל ובצלם עוקבים בשנים האחרונות בדאגה עמוקה אחר הפגיעות החמורות בזכויות האדם של תושבי העיר חברון הפלסטינים, בעקבות פעולותיהם של כוחות הביטחון בעיר.

במסגרת זו עקבו הארגונים, התריעו והלינו בפני הרשויות הנוגעות בדבר, על הפגיעות הנוספות והליקויים החמורים אשר נפלו באופן התנהלותן של רשויות המדינה השונות בעניין פלישתם של מתנחלים ל"בית המריבה". פנייתה הראשונה של האגודה בעניין נשלחה כבר ביום 20.3.2007, למחרת הפלישה לבית.

אנו מקווים שבדיקתו של העניין שבנדון תכלול את בדיקתן של כל הטענות בדבר אי-תקינות שנפלה בפעולת רשויות המדינה הרלבנטיות.

מצורף לפנייתנו זו חלק מהמידע המצוי ברשותנו. נשמח להעביר מידע נוסף ככל שנדרש, ונשמח להיפגש עם מי מצוות הבדיקה להסברים והבהרות נוספים.

ארגונים נוספים בידיהם עשוי להימצא מידע רלבנטי הם הצלב האדום הבינלאומי (ICRC), ו-TIPH (ארגון אשר הוקם ופועל במסגרת הסכם חברון).

בכבוד רב,
לימור יהודה, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: אפליה והפרדה,הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.