תוואי גדר ההפרדה במובלעת אלפי מנשה

בג"צ 7957/04 מראעבה נגד ראש ממשלת ישראל; בג"צ 10714/06 מראעבה נגד ממשלת ישראל

עו"ד: מיכאל ספרד

 

האגודה לזכויות האזרח הגישה עתירה לבג"ץ לפירוק גדר ההפרדה במובלעת אלפי מנשה. תוואי הגדר באזור זה כלא 5 כפרים פלסטינים במובלעת  וניתק אותם באופן מוחלט מהגדה. המובלעת המיטה על התושבים חורבן כלכלי וחברתי, וניתקה אותם מאדמותיהם ומכל השירותים, הדרושים לקיום חיים תקינים, כגון בריאות וחינוך.

בג"ץ קיבל את העתירה והורה באופן תקדימי לשנות את תוואי גדר ההפרדה באזור. לראשונה הורה בג"ץ על פירוק חלק מגדר ההפרדה שכבר קיים, ועל הזזתו לתוואי חלופי, שאינו פוגע יתר על המידה בזכויות התושבים.

לרשויות האמונות על התכנון לקח שנה ושלושה חודשים להחליט על תוואי חלופי, והתוואי שנקבע בסופו של דבר לא ריפא את הפגמים שהועלו בעתירה, ואף יצר פגיעה קשה בתחומים רבים. לפיכך עתרה האגודה לבג"ץ בשנית בדצמבר 2006 בדרישה ליישם את פסק הדין, וכן בדרישה לבטל את הצו לתפיסת קרקעות, שהוצא במסגרת התוואי החדש.

בית המשפט דחה את העתירה, וקבע כי התוואי החלופי שהציעה המדינה מאזן בין צורכי הביטחון לבין זכויות התושבים הפלסטינים. האגודה לזכויות האזרח מצרה על כך, שבג"ץ לא נתן משקל ראוי לפגיעות הקשות בתושבים הפלסטינים, ובמיוחד לצפי ששני הכפרים, שעל פי ההחלטה יישארו במובלעת, יתקשו להמשיך ולהתקיים. בד בבד דחה בג"ץ עתירה שהגישה מועצת אלפי מנשה, ושביקשה להרחיב את התוואי באופן שהיה פוגע אנושות בכל חמשת הכפרים.

 

העתירה

פסק הדין

העתירה ליישום פסק הדין

פסק הדין בעתירה השניה

 

הודעות לעיתונות:

נדחו העתירות נגד תוואי גדר ההפרדה במובלעת אלפי מנשה, אוגוסט 2007

לממש את פסק הדין בעתירה נגד תוואי הגדר באזור אלפי מנשה, דצמבר 2006

דיונים בעתירות האגודה נגד תוואי גדר ההפרדה, יולי 2006

בג"ץ קיבל עתירת האגודה והורה לפרק גדר ההפרדה במובלעת אלפי מנשה, ספטמבר 2005

לפרק את גדר ההפרדה באזור אלפי מנשה, אוגוסט 2004

 

קישורים:

בג"ץ: לפרק הגדר באלפי מנשה; האג לא מחייב, ynet, 15.9.05

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה,חופש התנועה - גדר ההפרדה

סגור לתגובות.