מקבץ פעילויות

בשבועות האחרונים הגיעו לסיומם מספר פרוייקטים מעניינים של האגודה, בתחום החינוכי והציבורי


המדיניות התכנונית והמשפטית בירושלים המזרחית


– קורס לאנשי מקצוע

בשבועות האחרונים קיימו האגודה ועמותת "במקום – מתכננים למען זכויות תכנון" קורס הכשרה, במטרה להעלות את המודעות בקרב אנשי מקצוע ותושבים למדיניות התכנון הנוכחית בירושלים המזרחית. בעיר נהוגה מדיניות תכנון מפלה, הנסמכת על שיקולים דמוגראפיים של שמירה על רוב יהודי משמעותי בעיר. גם תכנית המתאר המקומית ירושלים 2000, שעברה לאחרונה את אישור הוועדה המקומית לתכנון ובניה, אינה מציעה חזון תכנוני חדש לירושלים המזרחית, ולמעשה מבססת את האפליה, שהיתה נהוגה עד כה. תכנית המתאר מגבילה את אפשרויות הפיתוח במזרח-העיר מבחינת דיור, תשתיות וכלכלה, מפלה את תושבי ירושלים המזרחית ואינה נותנת מענה לצרכיהם.

הקורס של האגודה ו"במקום" יועד לאנשי מקצוע יהודים וערבים – מתכננים, מהנדסים ומשפטנים. הקורס הקנה ידע וכלים מעשיים ומקצועיים הנוגעים למדיניות התכנונית והמשפטית בירושלים המזרחית, תוך בחינת יחסי הגומלין בין משפט, תכנון, ופוליטיקה. מטרתו היתה להכשיר אנשי מקצוע להתמודד עם המורכבות הרבה של מדיניות התכנון והבניה בחלקה המזרחי של העיר, ובכלל זאת – עם מדיניות הריסת הבתים. בשבועות הקרובים יתווסף קו סיוע טלפוני, גם הוא ביוזמתם המשותפת של שני הארגונים, אשר יספק הדרכה, יעוץ וסיוע תכנוניים ומשפטיים לתושבי העיר המזרחית, הנתקלים בבעיות בירוקרטיות שונות בתחום התכנון והבניה. הארגונים מאמינים, כי הכשרת אנשי המקצוע והייעוץ לציבור יוכלו לאפשר לתושבי מזרח העיר להתמודד ביתר יעילות עם הקשיים הרבים הניצבים בפניהם בכל הקשור בקבלתם של היתרי בניה ובהתמודדות עם צווי הריסה לבתים, הנובעים מ"מלכוד תכנוני" – היעדר תכנון ורישוי בניה מחד גיסא, ומדיניות פעילה ומפלה של הריסה מאידך גיסא.
במקביל הכינה עמותת "במקום" חוות דעת, הכוללת המלצות מעשיות לשינויה של תכנית המתאר לירושלים. בראשן של המלצות אלה – הוצאת השמירה על המאזן הדמוגרפי מיעדיה של התכנית, וביסוסה על ערכים של שוויון ועל הזכות לחיים בכבוד לכלל האוכלוסיות בירושלים, כמו גם העדפה מתקנת לאוכלוסיות המוחלשות בה. בנוסף, חוות הדעת כוללת שורה של המלצות בתחום הבניה למגורים ולצרכי הציבור הנדרשים במזרח העיר, שמירה על שטחים פתוחים, הקמת אזורי תעסוקה, שימורו של אגן העיר העתיקה, תוך שילוב מתאים של פיתוח ארכאולוגי ותיירותי עם מגורי התושבים, והקמת פרוייקטים לשמירה על איכות הסביבה.


"גם כשהתותחים רועמים… "זכויות האדם תחת אש


סדרת סרטים והרצאות בנושא המשפט הבינ"ל ההומניטרי, בשיתוף סינמטק חיפה

במסגרת תכנית "המשפט הבין-לאומי ההומניטרי", קיימה האגודה בחודשים נובמבר 2005 – יוני 2006 סדרה בת שמונה מפגשים, בשיתוף סינמטק חיפה. בכל מפגש נבחנו, באמצעות סרט והרצאה, היבטים שונים של השמירה על זכויות האדם בעת סכסוך מזוין, לאור המשפט הבין-לאומי ההומניטרי. בסדרה הוקרנו סרטים העוסקים בסכסוך הישראלי-פלסטיני ובסכסוכים מזוינים אחרים ברחבי העולם, כגון צפון אירלנד, הבלקן ועירק, והתארחו מרצים בכירים מתחום האקדמיה והחברה האזרחית. בין הנושאים שנדונו: איסור הפגיעה באזרחים; שבויי מלחמה; נחיצותם של דיני מלחמה ושל כללים להגנה על אוכלוסיה אזרחית; השפעתם של סכסוכים מזוינים מתמשכים על ילדים; תפקידם של אנשי חינוך בעת מלחמה; תפקידם של כלי התקשורת בסיקור הפרות זכויות האדם בסכסוכים מזוינים.

המפגשים, שהיו פתוחים לקהל הרחב, זכו להיענות רבה מצד התושבים החיפאיים. לכל מפגש הגיעו עשרות אנשים ונשים, לעיתים כמאה וחמישים משתתפים במפגש, וחלק גדול מהמשתתפים הגיעו למפגשים באופן קבוע. לאור ההצלחה והקשר שנבנה עם הקהל החיפאי, מתוכננת להתקיים בשנה הקרובה סדרה דומה, בנושאים נוספים של זכויות האדם: הזכות לעבוד בכבוד, זכויות של עובדים זרים, ילדים, נשים, קשישים, ועוד.

האגודה מודה לסינמטק חיפה על שיתוף הפעולה הפורה, וכן למרצים שהתארחו בסדרה: ד"ר איבון קוזלובסקי-גולן, הבימאי אבי מוגרבי, ד"ר דניאל דור, ד"ר שרה אוסצקי-לזר, אורי מסד, ד"ר מיכאל גרוס, פרופ` מוחמד חאג`-יחיא והשחקן סלים דאו.


השתלמויות לרכזות חברתיות

כ-60 רכזות חברתיות, מכ-60 בתי ספר בראשון לציון, פתח תקוה וכפר סבא, השתתפו בחודשים האחרונים בהשתלמויות. הרכזות החברתיות אחראיות על מגוון "זירות" בבית הספר, ביניהן – חגים ומועדים, שעות מחנך ונושאים מרכזים, ורובן גם עובדות כמורות. במהלך ההשתלמויות נערך בירור של סדר היום הערכי של הרכזות החברתיות, במטרה לפתח חזון חינוכי המקדם זכויות אדם בבית הספר. בין הנושאים שעלו:

  • הפער בין חינוך למצוי לחינוך לרצוי (למשל – האם טקסים בית ספריים עוסקים בהנצחה ובכבודם של המתים, או מבטאים אמירה על חברה שמתנהלת תוך שאיפה לשלום);
  • אילו מועדים בשנה מציינים ואלו לא (ימים בינלאומיים, מועדים של דתות אחרות);
  • הפוטנציאל של חינוך לערכים אוניברסאליים (למשל – האם יום השואה יכול להיות הזדמנות לחינוך לערכים אוניברסאליים, ולא רק לעיסוק בהיסטוריה ובערכים יהודיים, כפי שנהוג בדרך כלל).

השתלמויות אלו היו תוצאה של שיתוף פעולה עם מינהל חברה ונוער במשרד החינוך – מחוז מרכז. מינהל זה אחראי על רכזים חברתיים, רכזי מועצות תלמידים, מחויבות אישית ושל"ח. המינהל בחר בנושא הדמוקרטיה כנושא מרכז, שבו יעסקו כל בתי הספר באחת מהרשויות המקומיות במרכז הארץ בשנת הלימודים הקרובה.


השתלמות לפעילי שכונות בנושא זכויות חברתיות

בחודשים – יוני 2006 השתתפו כעשרים נשים וגברים, הפעילים במסגרות שכונתיות, קהילתיות וחברתיות שונות בתל אביב, בהשתלמות בנושא זכויות חברתיות. לאחר המפגשים הראשונים, שעסקו בזכויות אדם ובזכויות חברתיות באופן כללי, התמקדה ההשתלמות בזכויות ספציפיות: הזכות לחינוך, הזכות לבריאות, הזכות לדיור, הזכות להתפרנס בכבוד, וזכויות של אנשים עם מוגבלויות. עוד נדונו צדק כלכלי וחברתי, צדק חלוקתי וסביבתי, זכויות בתכנון ושיתוף הציבור בתהליכי קבלת החלטות. במהלך ההשתלמות פגשה הקבוצה נציגות ונציגים של עשרה ארגונים לשינוי חברתי.

במהלך התקופה התגבשה קבוצה לומדת, אשר עסקה בפיתוח רגישויות חדשות לשאלות ולדילמות שונות הנוגעות בזכויות האדם ובזכויות חברתיות בפרט. החברים שיתפו זה את זה בניסיונם בפעילות חברתית, והעלו בעיות שונות מתחומי פעילותם, והקבוצה סייעה במחשבה ובעצה לגבי דרכי הפעולה האפשריות. הרכבה המגוון של הקבוצה, שחברו בה משתתפים בגילאים שונים, מרקע חברתי שונה, בעלי מוגבלות, נשים וגברים, שכירים ועצמאיים, גמלאים ומובטלים, הביא לכך שנוצר בקבוצה שיח פנימי משמעותי סביב סוגיות עקרוניות ומעשיות של זכויות חברתיות.

לקראת סוף השתלמות נבחנה האפשרות להעתיק את השיח ואת הלמידה שהתקיימו בקבוצה אל מרחבי הפעילות של המשתתפים. אחדים מהמשתתפים כבר החלו לעשות שימוש בידע החדש ובדרכי הפעולה שרכשו עבור הקהילות שבהן הם פועלים, כגון בעניינים הקשורים לזכות לחינוך או לזכויות בתכנון. משתתפים אחרים יזמו פרוייקטים שנועדו להפיץ מידע בנושאים של זכויות חברתיות במקומות פעילותם. כל המשתתפים חשו, כי הידע שאליו נחשפו במהלך ההשתלמות הזמין אותם להסב את תשומת ליבם לבעיות ולתחומי פעילות חדשים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חינוך לזכויות אדם,תכנון ובניה

סגור לתגובות.