תוואי גדר ההפרדה באזור הכפרים ראס-עטיה ומסחה

בג"ץ 4387/06 מועצת הכפר ראס עטיה נ' ראש הממשלה

עו"ד: סמדר בן נתן

 

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ בשם שני כפרים פלסטינים בשומרון, ראס-עטיה ומסחה, בדרישה לפרק את קטעי גדר ההפרדה העוברים באדמות הכפרים. בעתירה נטען כי הקמת הגדר והכפפת 3,600 תושבי הכפרים למשטר היתרים נוקשה פגעה קשות בזכויותיהם הבסיסיות ביותר: חופש התנועה, הזכות לפרנסה, הזכות לחיי משפחה, הזכות להשתתף בחיי תרבות וחברה, הזכות לבריאות, הזכות לחינוך, הזכות לשוויון והזכות לכבוד אנושי.

עוד נטען בעתירה כי הגדר בלתי חוקית היות ונקבעה תוך חריגה מסמכותו של המפקד הצבאי באזור ומתוך שיקולים זרים: תוואי הגדר נועד להותיר את ההתנחלויות הסמוכות לכפרים – אלפי מנשה, אלקנה, עץ אפרים ושערי תקווה – ממערב לגדר, ולאפשר סיפוח דה-פקטו של השטחים הללו למדינת ישראל. בעתירה נטען כי  אפשר לבנות את הגדר בתוואי הקו הירוק, ואם נדרש מתוך שיקולי ביטחון להגן על התנחלויות, יש לעשות זאת על ידי הקמת גדר סביב ההתנחלות ובצמוד לשטחה הבנוי, ולא סביב הכפרים הפלסטינים הסמוכים.

בג"ץ דחה את העתירה וקבע כי ההחלטה על הקמת התוואי באזור התקבלה במסגרת סמכותו של המפקד הצבאי ומתוך שיקולים ביטחוניים-צבאיים. כמו כן, נקבע שלמרות שתוואי הגדר פגע בתושבי הכפרים, פגיעה זו עומדת בעקרונות הסבירות והמידתיות, ומאזנת בין השיקולים הביטחוניים של הגנה על תושבי הישובים הישראלים לבין זכויותיהם של התושבים הפלסטינים.

 העתירה

פסק הדין, 11.4.2010

 

הודעות לעיתונות:

לפרק את קטעי גדר ההפרדה באזור הכפרים ראס-עטיה ומסחה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה,חופש התנועה - גדר ההפרדה

סגור לתגובות.