תיקון מס' 5 לחוק הנזיקים האזרחיים – הצעת חוק מבישה ובלתי חוקתית

ב-25.7.05 אישרה ועדת החוקה את תיקון מס` 5 לחוק הנזיקים האזרחיים, המונע כמעט לחלוטין הגשת תביעות נזיקין בידי פלסטינים שנפגעו בידי כוחות הבטחון. לקראת ההצבעות בקריאה שניה ושלישית במליאה פנו 7 ארגוני זכויות אדם לחברי הכנסת, בבקשה שלא יתנו ידם לחוק גזעני זה



בצלם – מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים
האגודה לזכויות האזרח בישראל
הועד הציבורי נגד עינויים בישראל
המוקד להגנת הפרט
עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל
רופאים לזכויות אדם
שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם

לכבוד ח"כ . . .


דחוף

שלום רב,

בימים אלו יועלה תיקון מס` 5 לחוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה) להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה. אנו, ארגוני זכויות האדם המרכזיים בישראל, פונים אליך בבקשה להתנגד להצעת החוק המבישה והבלתי חוקתית הזו.

הצעת חוק זו מקנה חסינות גורפת למדינה ולזרועותיה מפני תביעות של פלסטינים, שניזוקו על ידן באזורים נרחבים של הגדה המערבית ועזה.

התיקון אינו בא לחסום תביעות בגין נזקים שגרמו כוחות הביטחון בפעילותם המבצעית. כבר היום לא ניתן לקבל פיצויים בגין נזקים אלו, וזאת לאור התיקון הקודם בחוק משנת 2002. התיקון הקודם הגביל מאוד את אפשרות התביעה בגין נזקים שנגרמו בשטחים, וחסם לחלוטין תביעות שנובעות מפעולות של לוחמה בטרור, דיכוי התקוממות ועוד, שנעשו בתנאי סיכון. התיקון בא להרחיב את החסינות על נזקים שאין בינם ובין הלחימה בשטחים ולא כלום: ביזה, התעללות במחסומים, ירי מרושל, פגיעה שלא לצורך ברכוש, פגיעה מתחמושת אימונים, תאונות דרכים וכדומה.
מיטב המומחים קבעו, כי מדובר בשיבוש עקרונות יסוד של דיני הנזיקין והפרה בוטה של המשפט הבינלאומי המחייב את ישראל.

התיקון מקנה חסינות מוחלטת למדינה גם מפני תביעות של נתיני מדינות אויב ומי שמוגדר כפעיל ארגון מחבלים (ערבי או יהודי), אף כשהנזק שנגרם להם אינו קשור כלל לעימות בין מדינת ישראל לבין מדינת האויב או הארגון. בין המתנגדים להצעת החוק: פרופ` מרדכי קרמניצר, פרופ` אריאל פורת ופרופ` דפנה ברק-ארז, וארגוני זכויות אדם בארץ ובעולם.

יש להדגיש, כי אף אם החוק יתקבל בכנסת הרי שהדבר לא יפטור את ישראל מאחריות בנזיקין, שהרי הניזוקים יוכלו לתבוע את ישראל בפני בתי משפט זרים ובינלאומיים.


אל תיתן ידך להצעת חוק בלתי חוקתית, גזענית ובלתי מוסרית.
הצבע נגד תיקון 5.

כל המסמכים הרלוונטיים נמצאים באתר המוקד להגנת הפרט:

http://www.hamoked.org.il/news_main_heb.asp?id=145

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חוק הנזיקים האזרחיים

סגור לתגובות.