הטלת קנסות על עובדים – ניצול וכבילה למעסיק

בזמן האחרון נפוצה מאוד בשוק העבודה הישראלי השיטה של מעבידים להעשיר את קופתם ולכבול את העובדים אליהם באמצעות קנסות בלתי-חוקיים שהם מטילים על עובדים.

בזמן האחרון נפוצה מאוד בשוק העבודה הישראלי השיטה של מעבידים להעשיר את קופתם ולכבול את העובדים אליהם באמצעות קנסות בלתי-חוקיים שהם מטילים על עובדים.

סוג הקנסות הראשון מוטל על עובדים – בעיקר עובדי קבלן בתחומי השמירה והניקיון – בגין איחורים פעוטים למקום העבודה, או הופעה מרושלת מעט. חוקי המגן אוסרים להטיל קנסות כאלה, אלא במקרים חריגים ביותר, וגם זאת לאחר הליך מורכב של שימוע. אף על פי כן, קנסות אלה הפכו לשיטה. במצבו הנוכחי של שוק העבודה, כאשר מספר מבקשי העבודה גדול בהרבה ממספר המשרות המוצעות, נאלצים רבים מן העובדים, שגם כך משתכרים שכר זעום למדי, להיכנע, בשל חרב הפיטורין המונפת מעל צווארם. עם זאת יצוין, כי עובדים שבוחרים להתלונן ולתבוע את מעסיקם בגין קנסות כאלה, מצליחים בכך ברוב המקרים, שכן המצב החוקי פשוט יחסית, ומעניק הגנה טובה לעובדים התובעים.

סוג הקנסות השני מכוון לכבול את העובדים אל מעסיקם, באופן שימנע מהם להתפטר. יותר ויותר עובדים נדרשים על ידי מעסיקיהם לחתום על חוזה עבודה, המכיל סעיף בלתי-חוקי, הקובע מפורשות קנס בגין "הפרת התחייבות לעבוד", כלומר – קנס על התפטרות. סכום הקנס מגיע לעתים לגובה של משכורת חודשית. האיום בקנס מלווה את העובד כצל, ומבטיח עובד צייתן וכנוע. קנסות כאלה מכונים לעתים "דמי הכשרה", כאילו מדובר בהחזר הוצאות בגין הכשרת העובד לתפקידו ותו לא. אולם לרוב אין קשר בין היקף ההכשרה, שניתנה לעובד, ועלותה, לבין גובה הקנס, המוטל על העובד המתפטר. לראייה, מרבית הנפגעים מהטלת קנסות שכאלה אינם בהכרח עובדים, שעברו הכשרות ממושכות ומורכבות, אלא בעיקר עובדי קבלן, המועסקים בשכר נמוך בניקיון, תחזוקה, הסעדה, שירותים, שמירה ואבטחה.

מטרת הקנסות ברורה: לכבול את העובד למקום עבודתו, דבר המאפשר לפגוע בזכויותיו ולנצלו. לדוגמא, עובד בשכר נמוך, הנאלץ לחתום על התחייבות לעבוד במשך שנתיים אצל מעסיקו, ולשלם אלפי שקלים אם ירצה לעזוב קודם לכן, הוא עובד שמכאן ואילך ניתן להלין את שכרו, להרע את תנאיו ולפגוע בו, כשהאפשרות שיעמוד על זכויותיו היא אפסית. כך הפכה פרקטיקה של כבילה, שהחלה ביחס לעובדים הזרים, להיות גם נחלתם של עובדים ישראלים.

חשוב שעובדים יידעו, כי קנסות כאלה אינם חוקיים, ויבהירו זאת למעסיקיהם. אם הבעיה אינה נפתרת, שמורה להם הזכות לתבוע את זכויותיהם. העובדים יכולים לפנות ולהתלונן באגף האכיפה של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

ירושלים: רח` בן יהודה ,34 טלפון: ,6229836-02 פקס:
6229865-02
תל-אביב:רח` סלמה ,53 טלפון: ,5125377-03 פקס: 6812186-03
חיפה:רח` חסן שוכרי ,5 טלפון: ,8677746-04 פקס: 8619301-04
בארשבע: רח` אלומות 12 פארק תעשייה עומר, טלפון: ,6253008-08 פקס:
6253000-08

אפשר גם להיעזר בארגונים לא-ממשלתיים, המטפלים בזכויות עובדים, כגון האגודה לזכויות האזרח, "קו לעובד" ו"איתך".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.