בזכות ולא בחסד: זכויות אדם והפרקטיקה של עבודה סוציאלית

תפקידה של העבודה הסוציאלית על כל גווניה להגן על זכויות אזרחיות וחברתיות. הקבוצות והפרטים שזכויותיהם מופרות, או לא ממומשות, במידה הרבה ביותר, הן אותן קבוצות ופרטים שהעובדים הסוציאליים ועובדים בתחומים החברתיים נמצאים איתן בקשר יומיומי.

לאור תהליכי שינוי פנימיים וחיצוניים, ניצבת החברה הישראלית בפני אתגרים משמעותיים. זו חברה המורכבת ממגוון קבוצות, שהן, מצד אחד, מסגרות של שיוך והזדהות אך, מצד שני, משסעות ומפלגות אותה. בחברה כזו, מרובת מתחים לאומיים, דתיים, עדתיים ומעמדיים, יש צורך קיומי בחיזוק היסודות האזרחיים-דמוקרטיים ובהפנמת הגישה שזכויות אדם הן נחלת כלל בני האדם.

מקצוע העבודה הסוציאלית מושתת על אידיאולוגיה של כיבוד ומימוש זכויות אדם. תפקידה של העבודה הסוציאלית, על כל גווניה, להגן על זכויות אזרחיות וחברתיות ולקדם אותן. הקבוצות והפרטים שזכויותיהם מופרות, או לא ממומשות, במידה הרבה ביותר הם-הם הקבוצות והפרטים שהעובדים הסוציאליים ועובדים בתחומים החברתיים נמצאים איתן בקשר יומיומי.

העצמת אוכלוסיות פירושה, בין היתר, לאזן בין התפיסה של מתן עזרה לפי הצרכים, ששלטה ועדיין שולטת בקרב מעצבי המדיניות ונותני השירותים, לבין תפיסה של כיבוד וקידום זכויות. תפיסה זו מתאימה יותר לעיסוק בחייה של חברה אזרחית ובהבטחת איכות החיים של כלל האזרחים במשך כל שנות חייהם.

"הפרקטיקה של אזרחות היא להבטיח לכל אחד את הזכאויות הדרושות לו/לה כדי שנוכל לפעול מתוך שחרור. כשאלה פוליטית, רווחה עוסקת בזכויות ולא בטיפול… אינני רוצה לחיות ב`חברה מטפלת`… במדינה אומנת שבה הטיפול שאנחנו מקבלים תלוי במה ש`המקצועות המטפלים` חושבים שמתאים לנו לקבל. הייתי מעדיף לחיות בחברה שנאבקת להיות צודקת, שמכבדת ומחזקת את זכויותיהם וזכאויותיהם של אנשים". 1

ההכרה בזכותם של אנשים בחברה דמוקרטית להגדיר את צורכיהם ולהשתתף באופן פעיל ומלא בקבלת ההחלטות באשר לאופן שבו צרכים אלה ימולאו, היא חלק מהחשיבה המאפיינת את האגודה לזכויות האזרח. העדפת גישת הזכויות על פני גישת הצרכים אין משמעותה התעלמות מן הצרכים של האנשים, אלא חשיבה שונה לגבי צרכים אלה.


תחום קהילה במחלקת החינוך של האגודה

מטרת הפעילות החינוכית של האגודה בתחום זה היא לעודד את העובדים להתבוננות חברתית לקידום זכויות של פרטים וקבוצות בקהילה, ובדרך זו לחזק את התפיסה של העובדים הסוציאליים כאנשי מקצוע האמונים, בין היתר, על שמירה וקידום הזכויות של האנשים, שאיתם הם באים במגע במסגרת תפקידם.


השתלמויות בזכויות אדם

כבר בשלב הראשוני של גיבוש תפיסת התפקיד ועיגון תפיסת הזכויות בשלב הפיתוח המקצועי נעשית פעולה להחדרת `שיח הזכויות`. עבודה זו נעשית במסגרות השתלמויות במסגרות שונות, המכשירות עובדי רווחה בביצוע תפקידם. במסגרת ההשתלמויות מעלים את עולם התוכן של זכויות אדם ומחדדים את תפקידם של העובדים כשומרים, מממשים ומקדמים זכויות של פרטים וקבוצות.
במסגרת סדנאית לומדים על נושא זכויות אדם, דנים בדילמות ובאירועים מהחיים המקצועיים של העובדים, מחזקים את תפיסתם הערכית ומציידים את העובדים בדרכי פעולה שיסייעו בשמירה וקידום זכויות הלקוחות.


פעילות מול קובעי מדיניות

תחום קהילה במחלקת החינוך מנסה, יחד עם המחלקה המשפטית של האגודה, לגבש פורומים בין-מקצועיים, שמטרתם העיקרית העלאת מודעות וקידום זכויות אדם בכלים משפטיים וחינוכיים בקרב עובדי רווחה וקובעי מדיניות בתחומים כגון, ילד ונוער, זיקנה וכד`.


פעילות בשטח

אוכלוסיות שונות נמצאות היום בתהליך של הדרה חברתית. ההרחקה היא בעיקר חברתית, אך יש לה גם ביטוי פיזי ומרחבי. ההדרה מתבטאת באי שיתופה של קבוצה מסוימת בחיים החברתיים, ובחסימת דרכה של אותה קבוצה לשימוש במשאבים חברתיים הנחוצים לשגשוגה (סדן, 2002). הקבוצות המודרות הן לרוב קבוצות חלשות – כגון קשישים, נפגעי נפש, נכים ועוד – המאופיינות בפגיעות גבוהה ובסטטוס חברתי נמוך, שפוגע ביכולתן לתבוע את זכויותיהן הבסיסיות; בהיותן נטולות כוח חברתי ופוליטי קל להתעלם, ולעיתים אף לפגוע, ובזכויותיהן.

אחד מתפקידיהם של עובדי הרווחה הוא לשמש `כלבי שמירה` לקבוצות אוכלוסייה חלשות ולפרטים שהם באים עמם במגע, לשמור, לסנגר ולקדם את זכויותיהם של הזקנים, הנכים, הילדים וכד`.
תחום הקהילה במחלקת החינוך של האגודה מפעיל תוכניות לזכויות אדם כדוגמת "לשכת רווחה שומרת ומקדמת זכויות", במסגרת קבוצות של פעילים ומתנדבים הפועלים בקהילות ובארגונים שונים ו"יישוב מקדם זכויות" המקדמת עבודה אופרטיבית ביישובים.


כיצד תוכלו להיעזר בנו?

  • הדרכה קבוצתית על ידי מנחי האגודה לקבוצות עובדים מקצועיים ,סמך מקצועיים, לפעילים ומנהיגים קהילתיים סביב קידום זכויות אזרחיות וחברתיות ברמה קבוצתית וקהילתית.
  • ייעוץ והדרכה לעובדים המעונינים לפתח ולקדם תכניות לקידום זכויות (כולל יצירת שותפות עם האגודה בתכנון וביצוע התכנית).
  • הפניה לסיוע משפטי בתחומים רלוונטיים, בהתאם לחשיבות העקרונית של הפגיעה.
  • הפניה לחומר קריאה להעמקת הידע בנושא זכויות.
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חינוך לזכויות אדם

סגור לתגובות.