בנט לא רוצה להתווכח, הוא מעדיף קמפיין

שרון אברהם-ויס

שר החינוך, תן לאגודה לזכויות האזרח להדגים לתלמידים מה המשמעות של ויכוח אזרחי סוער במדינה דמוקרטית. אל תיכנע לארגונים שמבקשים להשתיק את חופש הביטוי. מנכ"לית האגודה מגיבה להחלטת בנט שנחשפה ב-ynet

 

שרון אברהם-ויס

 

היום צפוי להתקיים כנס בנושא זכויות עובדים שהוא פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, המרכז לטכנולוגיה חינוכית והאגודה לזכויות האזרח. השותפות של מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח והמטה לחינוך אזרחי התקיימה ברצף קרוב לארבעים שנה ותחת שרי חינוך ממפלגות שונות. במסגרתה צוין היום הבינלאומי לזכויות האדם והופקו חומרים משותפים שקיבלו את אישור המשרד במטרה לקדם חינוך לזכויות אדם בישראל. אלא ששר החינוך של מדינת ישראל לא מוכן לדבר ולהתווכח. ב-ynet נחשף כי אתמול קיבל בנט פניה שיזם ארגון אם תרצו, בשימוש ציני של משפחות שכולות ובה דרישה שהשר יורה על ביטול הכנס. העילה: ניסיון בזוי ושיקרי להראות את האגודה כמי שמייצגת במשפטים פליליים מחבלים בישראל בניגוד למציאות בפועל. נושא הכנס: זכויות עובדים. העובדה שאין קשר בין הדברים לא משנה.

קל לכולם להסכים שזכויות אדם זה עניין חשוב. אבל זכויות אדם זה לא בהכרח עניין נעים. לא פעם זה נושא לוויכוח ערני ואפילו מר. ואין ויכוח מר יותר מאשר הוויכוח על השאלה אלו אמצעים כשרים ובאלו זכויות אדם אפשר לפגוע כדי לשמור על ביטחון המדינה. ככל שהמציאות הביטחונית מתערערת הוויכוח נהיה מר עוד יותר.

לשר החינוך נפתלי בנט יש דעה ברורה: בשם ביטחון המדינה מותר לפגוע באנשים חפים מפשע אם הם בני משפחה של מי שביצעו פעולות טרור (כלומר, אם הם ערבים). ובשם ביטחון המדינה מותר לשלול אזרחות או תושבות מישראלים (שוב, ערבים כמובן) שהיו מעורבים בפיגועים. זו דעתו וזו דעת רבים בממשלה ובציבור.

במדינה דמוקרטית מותר ואף צריך לחלוק על שרי הממשלה. העיקרון של חופש הביטוי מניח שאפשר לעשות זאת בקול רם ובלי חשש. לנו, האגודה לזכויות האזרח, דעה שונה בתכלית מזו של בנט. אנחנו סבורים שביטחון זה עניין חשוב ורציני, עניין של חיים ומוות ממש. אבל בשם הביטחון אי אפשר לעמדתנו להצדיק הריסת בית שפוגעת בבני משפחה חפים מפשע, וגם אי אפשר להצדיק שלילת אזרחות או תושבות. בדיוק כפי שלא ניתן לעשות זאת לאנסים ורוצחים אחרים. זו דעתנו והיא מבוססת על תפיסה ערכית של זכויות אדם, כמו גם על אמנות בינלאומיות לזכויות אדם שאוסרות ענישה קולקטיבית וישראל חתומה עליהם בגאווה.

השר בנט לא מעוניין להתווכח איתנו. הוא פשוט מעדיף שנאלם דום בקמפיין תקשורתי מתוכנן בקפידה.

אבל לנו חשוב להשמיע קול. כבר ארבעה עשורים שאנחנו נפגשים עם מורים, עם תלמידים ועם סטודנטים להוראה כדי לדבר על זכויות אדם ואזרח בישראל. עבדנו בתקופות של כל שרי החינוך של ממשלות הימין ושל ממשלות השמאל. אנחנו מנסים להנחיל למורים ולתלמידים את ערכי זכויות האדם, שהם הערכים שמכוחם ועל בסיסם הוקמה הדמוקרטיה המודרנית.

במדינה דמוקרטית, הקשר בין ארגוני חברה אזרחית לבין משרדי ממשלה הוא חלק חשוב מהחיים הציבוריים. ארגון לאיכות הסביבה לדוגמה יכול לפנות ולהציע לקיים כנס עם המשרד לאיכות הסביבה על סוגיה סביבתית. כנס משותף אין פירושו שיש הסכמה גורפת בין המשרד לבין הארגון, אלא שיש מוכנות לדבר ולהתווכח, מתוך תפיסה שמקבלת את גיוון העמדות, מתוך הנחה ששר הבריאות במקרה שלנו, אינו מחזיק בלעדית בכל החוכמה והידע.

לא שר החינוך ולא איש מטעמו התקשר אלינו לברר את העובדות לפני שבנט קיבל החלטה ורץ לפרסמה. אנחנו, שנמצאים בשיאן של ההכנות לכנס, הכנות שנמשכו כחמישה חודשים, לרבות שיחות שהתנהלו במהלך היום עם גורמים שונים במשרד כהכנה לכנס, למדנו מהתקשורת שהוא הורה על ביטול הכנס בהתראה של פחות מיממה. לא ניתן שלא לחשוד כי כל המהלך הזה תוכנן בקפידה. כך מתנהג השר שמשרדו אחראי על הנחלת הדמוקרטיה, ערכי זכויות האדם וחינוך ילדנו: בלי לעשות בירור, בלי לתת לנו להשמיע קול, על סמך מחלוקת שעוסקת בסוגיה לא קשורה. נושא שנבחר על-ידי האגודה, מטח והמטה לחינוך אזרחי במשרד החינוך היה זכויות עובדים. נושא שכמעט ולא נמצא בתוכניות לימוד למעט אזכור שולי בתוכנית הלימודים לאזרחות.

נפתלי בנט, אנחנו רוצים להתווכח איתך. תשמיע דעתך ואנחנו נשמיע את דעתנו. תן לנו להדגים לתלמידים מה המשמעות של ויכוח אזרחי סוער במדינה דמוקרטית. הכניעה לארגונים כמו אם תרצו שמבקשים להשתיק את חופש הביטוי ולעשות לנו דה-לגיטימציה היא כניעה של פגיעה בדמוקרטיה. את הכנס יזמנו כדי לציין את יום זכויות האדם הבינלאומי (10.12), וביום חשוב זה, בוא נשב ונדבר על זכויות עובדים. אין דרך טובה מזו ללמד אזרחות.

 

שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח

פורסם ב-ynet ב-29.11.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,חופש הביטוי,חינוך לזכויות אדם,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.