לנקוט צעדים נגד ארגון להב"ה

אילוסטרציה: פטיש בית משפט

בג"ץ 5430/17 ג'ולאני נ' היועץ המשפטי לממשלה

עו"ד: טל רביב ואורלי ארז-לחובסקי, רות כרמי, טל רביב, אורי נרוב (כולם מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה)

 

אזרח ערבי שהיה קורבן לתקיפה גזענית וחמישה ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ ב-5.7.2017 באמצעות המרכז הרפורמי לדת ומדינה, בדרישה לנקוט צעדים נגד ארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) ונגד העומד בראשו, בן ציון גופשטיין. הארגונים – המרכז הרפורמי לדת ומדינה, התנועה ליהדות מתקדמת, המטה למאבק בגזענות,  פורום תג מאיר והאגודה לזכויות האזרח – דורשים מהיועץ המשפטי לממשלה ומפרקליטות המדינה להעמיד את גופשטיין ופעילים נוספים בארגון לדין בעבירות של הסתה לגזענות והסתה לאלימות, ולהעמיד את גופשטיין לדין כמי שעומד בראש ארגון פשיעה. עוד דורשים הארגונים מן המשטרה לנקוט בכל הצעדים הדרושים נגד התכנסויות ותהלוכות של פעילי להב"ה, הזורעות אימה בקרב הציבור הערבי.

בעתירה נטען כי המטרה לכאורה של מניעת התבוללות היא כסות לפעילות גזענית ואלימה של הארגון, שמתקיימת במוקדים שונים בארץ מזה כשמונה שנים. הארגון מתבטא באופן שיש בו הסתה חמורה ופרועה נגד ערבים, ומבקש להשליט עליהם טרור. פעילי להב"ה מקיימים מצעדים שבועיים במרכז העיר ירושלים, שבהם הם צועקים קריאות גזעניות ומאיימות מתוך מטרה לסלק ערבים ממרכז העיר ירושלים. אם עובר אורח ערבי נקרה על דרכם – דמו בראשו.  בעתירה נסקרת בהרחבה פעילות הארגון בשנים האחרונות, ונטען כי גופשטיין פועל כראש ארגון פשיעה, כאשר הוא מצניח הוראות לפקודיו, אשר נשלחים לבצע את התקיפות האלימות.

עוד נטען בעתירה כי למרות אינספור פניות של הארגונים העותרים בנוגע להסתה הפרועה של בן ציון גופשטיין – הן הסתה גזענית והן הסתה לאלימות – היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה נוקטים סחבת אינסופית, ואינם מקבלים החלטה באשר להעמדתו לדין. המשטרה נוקטת אף היא אוזלת יד מוחלטת, אינה מטפלת במצעדי האימה שמקיימים פעילי להב"ה מדי שבוע ומאפשרת מצב שבו הציבור הערבי מדיר רגליו מהמקומות אליהם מגיעים פעילי להב"ה, ובעיקר – מרכז העיר ירושלים.

בתגובה לעתירה הודיעה המדינה כי תעמיד לדין את גופשטיין על התבטאויותיו בשישה אירועים, וביקשה למחוק את העתירה. העותרים טענו כי תגובת המדינה אינה מספקת מענה מלא לעתירה: לגבי גופשטיין, מדובר רק בשישה מקרים מתוך 69 שהוזכרו בעתירה; לא יינקטו צעדים נגד פעילים נוספים בלהב"ה; ולא הייתה התייחסות לטענת העותרים שלהב"ה היא ארגון פשיעה ולטענות נגד אוזלת היד של המשטרה בטיפול בהטרדות ובאיומים שמבצעים פעילי להב"ה. בית המשפט החליט לקיים דיון בעתירה.

ב-14.3.2018 התקיים דיון בעתירה. לנוכח ההחלטה על ההעמדה לדין, ציינו השופטים שעתירה השיגה את מטרתה, ולפיכך הסכימו העותרים למחוק אותה בכפוף לפסיקת הוצאות. בפסק הדין ציינו השופטים, כי נוכח התרומה החשובה של העתירה להעלאת המודעות לגבי הפעילות של ארגון להב"ה ולנקיטת צעדים נגד גופשטיין, על המדינה לשלם לעותרים הוצאות משפט.

העתירה, יולי 2017

החלטה, 5.7.2017

תגובת המדינה, נובמבר 2017

תגובה מקדמית מטעם המדינה, נובמבר 2017

תגובת העותרים לתגובה המקדמית מטעם המדינה, נובמבר 2017

החלטה, 20.12.2017

הודעה מעדכנת מטעם המדינה, מרץ 2018

הודעת עדכון מאת בן ציון גופשטיין, מרץ 2018

פסק הדין, 14.3.2018

 

קישורים:

יותם ברגר, יו"ר ארגון להב"ה בנצי גופשטיין יועמד לדין על עבירות הסתה בכפוף לשימוע, הארץ, 13.11.2017

ניר חסון, עתירה נגד המשטרה והיועמ"ש: הכריזו על להב"ה כארגון פשיעה, הארץ, 6.7.2017

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: בבתי המשפט,גזענות ואפליה,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.