זכויות להט"ב

לתקן את חוזר מנכ"ל משרד החינוך בעניין יחסי מין בין תלמידים

ביום 29.5.2017 פנינו למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, וביקשנו לתקן לאלתר את חוזר המנכ"ל בנושא התמודדות מערכת החינוך עם פגיעה מינית של תלמידים בתלמידים. 17 שנים חלפו מאז תוקן חוק העונשין, התשל"ז-1977, והשווה את גיל ההסכמה ליחסי מין אנאליים ואוראליים בין קטינים לזה של יחסי מין הטרוסקסואליים, אבל במשרד החינוך שכחו להתעדכן. חוזר המנכ"ל בנושא, שהותקן בשנת 1999, קובע שיחסי מין אוראליים ואנאליים בין קטינים, גם כאלה המתבצעים בהסכמה, אסורים על פי החוק, וכי יש לדווח עליהם מיידית להנהלת בית הספר ולפקידי הסעד לחוק הנוער. כך אף נאמר ליועצות חינוכיות שעברו במהלך מאי השתלמות בנושא.

עו"ד טל חסין מהאגודה כתבה למנכ"ל המשרד, כי תמוה כיצד נושא כה רגיש, הנוגע בליבת ההתפתחות, ההתבגרות והזהות של בנות ובני נוער, הוזנח במשרד החינוך קרוב לשני עשורים, וכיצד דורות של יועצות ויועצים חינוכיים המשיכו וממשיכים להתחנך על התפיסה השגויה וההרסנית שלפיה יחסי מין אנאליים ואוראליים, ובהתאם – יחסי מין בין שני נערים או שתי נערות – הם יחסים אסורים הנושאים באחריות פלילית. חתמנו בתקווה כי יועצות מוסדות החינוך והנהלותיהם אינם נוהגים על פי ההנחיות הפסולות והמטעות, וכי שום נערה או נער לא נקראו לבירור אצל פקידת הסעד לחוק הנוער או לחוקר נוער בשל דפוס יחסי המין שקיימו ובשל נטיותיהם המיניות. בהעדר הנחיות חדשות, וכל עוד ממשיך המשרד בהכשרת יועצים שגויה, נתון הנושא לתפיסת עולמם ולנטיית לבם של אנשי הצוות החינוכי, ולכך יש פוטנציאל הרסני: העברת מסר לבני נוער כי יחסים שאינם הטרוסקסואליים אינם נורמטיביים, וכי משיכתם לדפוסי מין אחרים היא פסולה ואסורה.

בתשובת משרד החינוך נמסר כי החוזר בעניין פגיעה מינית של תלמידים בתלמידים כתוב בלשון כללית ואינו מתייחס לאוכלוסייה כזו או אחרת. "נראה, כי הפרשנות שניתנה על ידי גורמים שונים להוראות סעיף כזה או אחר אינן עומדות בלשון ההנחיות ובוודאי לא במבחן המציאות", נכתב בתשובה, "ההנחיות ליועצות בנושא ברורות וחד משמעיות ומותאמות לשינויים בחוק […] צר לנו שמסרים שהועברו בהשתלמות ליועצות פורשו בצורה בלתי נכונה ורחוקה מן הנאמר במפגש". עוד נכתב כי משרד החינוך שוקד על כתיבת חוזר מנכ"ל חדש בנושא.

פניית האגודה למנכ"ל משרד החינוך, 29.5.2017

תשובת משרד החינוך, 27.11.2017
 

קישורים:

עפר לבנת, במשך 17 שנים לא שינה משרד החינוך את חוזר המנכ"ל בנושא יחסי מין בין להט"בים, מעריב, 4.6.2017

ירדן סקופ, האגודה לזכויות האזרח: משרד החינוך מנחה יועצים כי יחסי מין הומוסקסואליים הם עבירה, הארץ, 4.6.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות להט"ב

סגור לתגובות.