קביעת סטנדרטים לשירותי בריאות ככלי ליצירת שוויון בבריאות בפריפריה

By: Mary R. Vogt at Morgufile.com

שורת ארגוני בריאות וזכויות אדם פנו לוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי לקראת דיון בנושא קביעת סטנדרטים לשירותי בריאות. בפנייה עומדים הארגונים על הפערים האדירים במצב הבריאות בין תושבי הפריפריה למרכז הארץ, ועל אי השוויון בחלוקת משאבי הבריאות, בהם פריסת כוח אדם רפואי, פיזור מיטות אשפוז, טכנולוגיות ועוד. הארגונים מציינים כי נדמה שפעילות הממשלה לצמצום פערים נעשית בדרך של "כיבוי שריפות", תוך מתן פתרונות נקודתיים למצוקות שהתושבים והפעילים מצליחים להעלות לסדר היום הציבורי. לאחר "כיבוי שריפה" בתחום אחד, זו מתלבה בתחום אחר והמאבק מתחיל מחדש.

לעמדת הארגונים, דרך המלך של תושבי הפריפריה לקבלת שירותים רפואיים, בנגישות ואיכות שווה לזו שקיימת לתושבי המרכז, היא באמצעות שינוי מערכתי של שיטת ההקצאה וקביעת מנגנון שוויוני יותר. על משרד הבריאות לקבוע סטנדרטים ברורים ושוויוניים למתן שירותי בריאות, ובפרט – קריטריונים של מרחק קבלת השירות מביתו של המטופל, זמן המתנה ואיכות השירותים מבחינת תקנים ועבודה רב מקצועית. כמו כן, על-מנת שהסטנדרטים יכובדו על-ידי קופות החולים, יש לקבוע כי קופות שלא יעמדו בסטנדרטים בתוך תקופת התארגנות סבירה, יחויבו להחזיר למבוטח את עלות רכישת השירותים באופן פרטי ו/או את עלות ההסעות למוסדות מרוחקים בהם ניתן לקבל את השירות. נוסף על כך, כל זמן שלא נקבעים סטנדרטים יש להבטיח מימון ההסעות לטיפולים מרוחקים בהחזר מלא.

הארגונים החתומים על הפנייה: אגודת הגליל; האגודה לזכויות האזרח; הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל; מועצת הנגב; מז"ח – מרכזי זכויות חברתיות; פורום בריאות דרום; רופאים לזכויות אדם; שתי"ל.

פניית הארגונים לוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, מרץ 2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.