הזכות לחשמל

מיזם הענישה החדש של חברת החשמל

מתוך תפיסה פטרנליסטית-קפיטליסטית, כדי למנוע מהם לצבור חובות, חברת החשמל מחברת עניים למונה תשלום חדשני של תשלום מראש. כשהכסף במונה נגמר, פשוט וקל, מנתקת אותם החברה מחשמל

 

עודד רון

 

המוח היהודי המבריק ממדינת הסטרט אפ שכבר המציא את הטפטפות, ה-USB, עגבניות השרי ושקדי המרק מצא בשנים האחרונות פתרון לבעיה שמטרידה את כולנו – גביית תשלום מעניים שלא משלמים את חשבון החשמל. אחרי שנים של פיתוח ופיילוטים מעולים, הכירו את מונה התשלום מראש, מבית היוצר של חברת החשמל, שנועד לגבות כסף מאנשים מעוטי יכולת בדרך האפקטיבית ביותר!

השיטה פשוטה. בכל פעם שהעני מבקש להטעין את המונה, חלק נכבד מהסכום שברשותו נלקח לטובת כיסוי החוב שצבר והחצי השני משמש לצרכי אספקת החשמל עבורו. ברגע שנגמר הכסף שהוטען במונה – חיבור החשמל מתנתק מהדירה. כל זה קורה בלי שיקול דעת, בלי להתחשב בנסיבות, "בלי בג"ץ ובלי בצלם". החידוש הגדול הוא שבעזרת חיבור המשפחות העניות למונה התשלום מראש הן אינן יכולות להתחמק מלשלם את חובן לחברת החשמל כפי שעשו כל השנים, וגם לא יכולות לצבור חובות נוספים. ג-א-ו-נ-י.

ועכשיו ברצינות. הפניות החוזרות ונשנות המגיעות אל משרדי האגודה לזכויות האזרח בשנים האחרונות נשמעות דומות להבהיל: נשים חד הוריות, אנשים שחיים על סף העוני או עמוק בתוכו, שלא הצליחו לשלם את חשבון החשמל חודשים ספורים, חוברו כעונש למונה התשלום מראש. חיבורם של העניים למונה התשלום מראש מבוססת על תפיסה פטרנליסטית-קפיטליסטית מובהקת. כך לדוגמא, אחת מהפונות סיפרה, שכאשר ביקשה להבין מדוע חוברה למונה התשלום מראש נמסר לה כי "זה טוב לאנשים כמוכם".

משפחות המחוברות למונה התשלום מראש נדרשות פעם אחר פעם להתחבט ולהכריע בין צריכת מוצרי קיום בסיסיים לבין תשלום עבור טעינת המונה. לעיתים, הכסף המצוי בכיסן לא מספיק בכדי למלא אפילו אחד מן מהצרכים הבסיסיים ביותר לקיום. ר.ס, אם חד הורית לשלושה ילדים מחיפה העידה כי "לפני קצת יותר משבועיים לא נשאר לי כסף בכלל, ולא יכולתי להכניס כסף למת"מ, ונותרתי ללא חשמל… במשך שבועיים הילדים שלי לא הלכו לבית הספר, כי לא הרגשתי בנוח לשלוח אותם במצב הזה". מונה התשלום מראש פוגע אם כן, לא רק במרקם החיים בין כתלי הבית אלא גם בכל המתרחש מחוצה לו.

זה המקום לציין כי מונה התשלום מראש הוא בסך הכול מקרה פרטי של עוולה רחבה בהרבה – היעדר אמות מידה ונהלים ברורים לניתוקי החשמל. מצב זה נובע מהתעקשותם של הגורמים הרלוונטיים אשר "יושבים על השאלטר" לבחון את הזכאות לחיבור חשמל אך ורק דרך משקפיים כלכליים. על רקע המציאות הזו הגישה לאחרונה האגודה לזכויות האזרח עתירה בה עלתה הדרישה להסדיר את הנושא ולקבוע קריטריונים ברורים לניתוק משקי בית מחשמל.

ייתכן, שכמו אותה קלישאה פולנית, סבורה חברת החשמל כי אימהות חד הוריות אוהבות לשבת לבדן בחושך, ואינן זקוקות לחשמל. ואולי חברת החשמל טרם הבינה את עובדת החיים הפשוטה – חיבור לחשמל הוא זכות יסוד, אחד התנאים הבסיסיים ביותר לחיים בכבוד. עליה לזכור כי אספקתו לכלל הצרכנים עבורה איננה בחירה, כי אם חובה. תזכורת, שמן הראוי כי בג"ץ ישמיע בקול רם וברור עבורה.

 

עודד רון הוא מתמחה באגודה לזכויות האזרח וסטודנט לתואר שני במשפטים

פורסם באתר העוקץ ב-8.2.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחשמל

סגור לתגובות.