הם מנותקים

עשרות אלפי ישראלים מנותקים מחשמל מדי שנה משום שאינם מסוגלים לשלם את החשבון. כללים שיסדירו את התחום יוכלו להגן על המוחלשים

 

משכית בנדל

 

חשבון החשמל הוא אחת ההוצאות השוטפות הגבוהות שיש למשק בית. כל אחד מאיתנו מדליק תנור חימום, רדיאטור או מזגן בלי לחשוב פעמיים. הרי קר, לא? אבל אישה מבוגרת וחולה, למשל, שמתקיימת מקצבת זקנה והשלמה של קצבת שארים שעומדת על כ-2,700 שקלים לחודש, אינה יכולה לעשות זאת, כי היא חייבת לחברת החשמל 500 שקלים וניתקו אותה מחשמל. היא מאוד רוצה לשלם את החוב, אבל אינה יכולה. על מה תוותר? על אוכל? גם כך היא קונה מזון בסיסי ביותר. על תרופות? על תשלום שכר הדירה? השמיכה קצרה מאוד ממילא. אבל עדיין קר כל כך, וצריך מעט מים חמים לרחצה.

האישה הזאת היא אחת מבין עשרות אלפי ישראלים שמוצאים עצמם מנותקים מחשמל בכל שנה, משום שאינם מסוגלים לשלם את החשבון. לא כי הם לא רוצים, אלא אך ורק מכיוון שידם אינה משגת. לפי נתוני רשות החשמל, ב-2014 נותקו 42,300 בתים, ולפי דיווח של חברת החשמל, בין יולי 2014 ליוני 2015 נותקו 46,600 בתים. האנשים האלה הם המוחלשים ביותר בחברה, בהם  חולים שאינם יכולים לחיות ללא חשמל, משום שהם חייבים מכונת חמצן או תרופות בקירור, קשישים, נכים, ונשים חד הוריות וילדיהן.

רשות החשמל הייתה אמורה לדאוג לאנשים הללו ולקבוע כללים מהותיים שיסדירו מגבלות על ניתוק חשמל בגין חוב כספי, אבל במקום זאת, המצב כיום מאפשר לחברת החשמל לנתק אותם או להתקין בביתם מונה תשלום מראש (מת"מ) שמוטען בכסף כתנאי לאספקת חשמל. בשנת 2014, למשל, היו כ-27,000 בתים שבהם בני הבית ידעו שאם נגמר הכסף, נגמר החשמל. מה גם שלעתים מקזזים מסכום הטעינה חלק מהחוב, לפעמים אפילו מחצית מהטעינה.

למה גובים את החוב באופן הזה ולא בהוצאה לפועל, כמו שמטפלים ברוב החובות במדינת ישראל? כי כך הכי קל ויעיל. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2013 כ-2.1 מיליון בני אדם ויתרו על חימום או קירור נאות של הבית בגלל מצבם הכלכלי, ו-1.2 מיליון בני אדם פיגרו בתשלומי חשבונות בסיסיים, בהם חשמל. מי שניתקו לו את החשמל עלול ללוות כסף בשוק האפור או משכנים, לבקש נדבות ולהשיג כסף בכל דרך, כי אי אפשר להתקיים ללא חשמל. מי שלא מצליח במרוץ, מנותק.

בשל כך, ובעקבות טיפול בעשרות מקרים של מנותקי חשמל מהעניים בישראל, האגודה לזכויות האזרח, הקליניקות לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב, רבנים למען זכויות אדם, פורום החשמל וחמישה מנותקי החשמל הגישו עתירה לבג"ץ, שבה הם דורשים שחברת החשמל תפסיק לנתק אנשים מחשמל בגין חוב, עד שיקבעו כללים כיצד עושים זאת ובאילו מקרים אסור לנתק.

לצורך השוואה, בישראל אסור לנתק כיום מים בגלל חוב על רקע מצב כלכלי קשה. המדינה הבינה שלאנשים יש זכות למים, ושלא מדובר במוצר רגיל. כך צריך להיות גם בנוגע לחשמל, שאי אפשר לחיות בלעדיו. רשות החשמל, הרגולטור שאמור להסדיר את עבודת חברת החשמל, לפקח עליה ולעבוד בשביל כל אחד ואחת מאיתנו, חייבת להגן על המוחלשים מפני ניתוק.

 

הכותבת היא ממונה על תחום הקיום בכבוד באגודה לזכויות האזרח

פורסם בידיעות אחרונות ב-17.1.2017

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחשמל

סגור לתגובות.