אין סיבה שלא להזמין את שוברים שתיקה לבתי הספר

אילוסטרציה - למצולמים אין קשר לידיעה. CC-BY: James Emeryאילוסטרציה - למצולמים אין קשר לידיעה. CC-BY: James Emery

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשרד החינוך בדרישה שיפסיק לאיים על מוסדות לימוד מלהזמין את ארגון "שוברים שתיקה" להרצות בפני תלמידים. במכתב שנשלח ליועצת המשפטית של משרד החינוך, נכתב כי חוזר המנכ"ל החדש שפורסם לאחרונה כלל לא אוסר על הזמנת "שוברים שתיקה", אך התבטאויות שר החינוך וזימון מנהלים לשיחות בירור משדרים מסר כי הדבר אסור.

לדברי עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה לזכויות האזרח, למנהלי בתי ספר יש זכות ואף חובה לאפשר לתלמידיהם דיון חופשי בסוגיות שנויות מחלוקת בחברה הישראלית. עליהם לחשוף אותם לעמדות שונות, בין היתר באמצעות הזמנת מגוון ארגונים להרצאות. חוק חינוך ממלכתי קובע במפורש חובה זו על מערכת החינוך.

חוזר המנכ"ל שפורסם ב-11.12.2016 מכיל שני איסורים עמומים ומעורפלים: איסור על שיח הפוגע בלגיטימיות של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ואיסור על כניסת גוף שיש בפעילותו לערער על הלגיטימיות של גופים ממלכתיים. שני איסורים אלו נתונים לפרשנות רחבה מדי, ובכך עלולים לגרום לצנזורה קשה על השיח החינוכי בנושאים שנויים במחלוקת.

"האם בשיח העוסק בזכותן של נשים ונערות לבצע הפלות או בשיח שעוסק בזכויות חברי קהילת הלהט"ב להינשא יש פגיעה בלגיטימיות של ישראל כמדינה יהודית? האם בביקורת חריפה על מוסדות השלטון יש ערעור על הלגיטימיות שלו? 'שוברים שתיקה' לא מערערים על עצם הלגיטימיות של צה"ל אלא מותחים ביקורת על מדיניות הממשלה בסוגיית הכיבוש, אך כאשר אין קריטריונים להגדרת הלגיטימיות, כיצד מנהלי בתי ספר יכולים לקבוע אם הרצאה מסוימת פוגעת בלגיטימיות של המדינה? לכן הדרך היחידה לפרש את האיסורים בחוזר היא לפי רוח המפקד שמעודדת להימנע משיח בנושאים שנויים במחלוקת", אומרת אליהו חי.

האגודה לזכויות האזרח ביקשה ממשרד החינוך לבטל מיד את השינויים בחוזר המנכ"ל ולהפסיק לזמן מנהלי בתי ספר שהזמינו את "שוברים שתיקה" לשיחות בירור, אחרת תשקול את צעדיה המשפטיים.

פניית האגודה למשרד החינוך בעניין חוזר המנכ"ל, 21.12.2016

פניית האגודה למשרד החינוך בעניין הזמנת "שוברים שתיקה", 6.12.2016

נייר עמדה: תיקון לחוזר מנכ"ל משרד החינוך בעניין השיח החינוכי בנושאים שנויים במחלוקת

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות לחינוך,חופש הביטוי,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.