מדיניות חברתית-כלכלית

סיכום הכנס בכנסת – האם התקציב חברתי?

תקציב חברתי?

האם התקציב חברתי? זו השאלה ששאלו ח"כים ופעילים חברתיים בכנס מיוחד שנערך היום (13.12.2016) בכנסת לרגל יום זכויות האדם שחל ב-10 בדצמבר, יום שבת האחרון. את הכנס ארגנו חברי הכנסת יגאל גואטה מש"ס, אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת ואילן גילאון ממרצ,  בשיתוף האגודה לזכויות האזרח.

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי פרופ' שלמה מור יוסף אמר: "המדינה צריכה לקבוע יעדים מקרו חברתיים ולא רק מקרו כלכליים. צריך לקבוע יעדים כמו רמת העוני ואי השוויון אליהם אנו חותרים. המדינה יודעת לעמוד ביעדים שהיא מציבה לעצמה אבל היא לא מציבה לעצמה יעדים. בתקציב 2018-2017 יש הרבה אלמנטים חברתיים אבל לא מספיק".

ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון אמר: "התקציב הקרוב הוא טוב מבחינה חברתית, יש גידול בתקציבים החברתיים. יש עלייה בשכר המינימום, האבטלה לא גדלה והעוני יורד".

לעומת זאת, פרופ' יוסי זעירא מהאוניברסיטה העברית אמר שהצורה שבה שמחון הציג את הנתונים איננה הדרך המקובלת בעולם, וגם לא בבנק ישראל. "הדרך הנכונה היא מה הנתח בתוצר שהולך לכל הוצאה, כך ניתן לראות את ההוצאה יחסית להכנסות ולגודל האוכלוסייה. כך רואים שההוצאות יורדות יחסית להכנסות. כל התקציבים החברתיים ירדו בשנים האחרונות, וכך גם בתקציב הקרוב. כשההוצאות הציבוריות קטנות, השירותים שאנו מקבלים יורדים והעוני עולה".

פרופ' נתן זוסמן מבנק ישראל: "ממשלת ישראל עושה מעט מאד כדי להקטין את אי השוויון. בתקציב יש קצת צעדים לכך אבל הם ממש לא מספיקים. הפערים בחינוך בישראל הם הגדולים ביותר ב-OECD. אנו מוציאים מעט על חינוך ומקבלים מעט".

ח"כ יגאל גואטה: "מזעזע שבפריפריה מתים יותר מבמרכז, ושילד בהרצליה מקבל יותר תקציב מילד ברהט. במדינה הזאת לא חסר כסף אבל יש בעיה בסדרי העדיפויות, הכסף הולך למי שצועק יותר".

ח"כ אילן גילאון: "אנחנו שייכים למעמד החרדתי, מה שנקרא פעם מעמד הפועלים. זכויות אדם הן החופש להיות משוחררים מחרדות כאלו. לכן אנחנו חייבים לשאול את עצמנו מה אנחנו עושים למען המדינה אבל גם מה המדינה עושה עבורנו".

עו"ד שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח: "אין בתקציב את הרפורמה בסיעוד, המלצות ועדת אלאלוף למאבק בעוני, דיור בר השגה, צמצום פערים בין הפריפריה למרכז. גדלתי באילת, אני יודעת מה זה לחכות לרופאים, והפערים בבריאות אדירים. כל הדברים האלה הם שקופים ועלינו להפעיל לחץ כדי לקדם אותם".

אבי דבוש מתנועת הפריפריות: "התנועה שלנו הוקמה במטרה לתקן את תמונת הכוח בין פריפריה למרכז. אולי בתקציב יש רצון לחברתיות אבל התבלבלו בניווט. אין יעד לעוני, לצמצום עבודה קבלנית, ולפערים בין פריפריה למרכז".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,מדיניות חברתית-כלכלית

סגור לתגובות.