לאפשר למצעד הגאווה בבאר שבע לצעוד בשדרות רגר

דגלי גאווה. צילום: טל דהןצילום: טל דהן

בג"ץ 5546/16 בית גאה בבאר-שבע נ' מפקד המחוז הדרומי, משטרת ישראל

עו"ד: אבנר פינצ'וק, שרונה אליהו חי

 

ב-12.7.2016 עתרנו לבג"ץ נגד משטרת ישראל בדרישה לאפשר ל"בית הגאה" בבאר שבע לצעוד במצעד הגאווה בשדרות רגר בעיר.

תחילת הפרשה ב- 17.5.2016, עת ניגשו מארגני המצעד להגיש בקשה לתחנת המשטרה בבאר שבע לקבלת רישיון למצעד, שהיה מתוכנן להיערך ב -30.6.2016. עקב בעיות שהערימו עליהם, הצליחו להגיש את הבקשה למשטרה רק ב-31.5. בתחילה משטרת באר שבע הודיעה למארגנים שקיים איסור גורף לאשר צעדות בשדרות רגר בימי חמישי מסיבות שונות. אחר כך נאמר להם שהתאריך שבו מתוכנן המצעד הוא בעייתי.

רק לפני שבועיים, לאחר חודש וחצי של דין ודברים, התחמקויות ותירוצים, ומעורבות של האגודה לזכויות האזרח, אישרה המשטרה למארגנים לקיים את המצעד. בשל העיכובים נאלצו המארגנים לדחות את המצעד ל -14.7 (על אף שחודש הגאווה הוא יוני). תוואי המסלול שסוכם היה: צעדה על שדרות רגר מחניון ויטמן בעיר העתיקה עד לבניין העירייה.

מארגני המצעד התחילו בהכנות לקראת המצעד, הוציאו כספים וערכו את כל הסידורים הנדרשים כמו הסעות למקום המצעד, על סמך התוואי שסוכם. במשך כל השבועיים האלה ניסו מארגני המצעד להשיג אישור פורמלי. מפקד תחנת באר שבע דיבר עם נציגת העמותה והבטיח לה שאישור יינתן בתנאים שסוכמו בין הצדדים.

ביום ראשון, ניסיונות להשיג את המשטרה על מנת לברר את פשר הדברים כשלו. נציגי המשטרה טענו ש"יש התפתחויות חדשות ולכן יש עיכוב". באותו יום פורסם שרב העיר באר שבע נפגש עם מפקד מחוז דרום, שהוא המוסמך לאשר סופית את המצעד, ועם ראש עיריית באר שבע. לפי הפרסומים, הרב דרש לדחוק את המצעד למקום סגור ולא בולט או לרחובות צדדיים. באותו יום התבשרו מארגני המצעד על ידי ראש העיר כי אכן התקיימה פגישה בינו לבין הרב דרעי במשרדו של מפקד מחוז דרום, וגובשה "פשרה" ברוח דבריו של הרב דרעי לתקשורת.

ביום שני בערב, ה-11.7, הודיע מפקד תחנת המשטרה לעמותת "בית גאה" שהמשטרה חזרה בה מהכוונה לתת אישור למצעד במסלול שאושר בין הצדדים וכי המצעד לא יעבור בשדרות רגר. לנוכח זאת עתרה האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ בבקשה שיוציא צו על תנאי המורה למשטרה לנמק מדוע לא תאפשר למצעד הגאווה לעבור במסלול שכבר אושר בעל פה.

ביום שלישי ה-13.7 התקיים דיון בעתירה. לאחר שהמשטרה הציגה מידע מודיעיני בפני בית המשפט במעמד צד אחד, החליט בג"ץ שלא לאפשר את המצעד בתוואי המקורי שאושר כבר על ידי מפקד תחנת באר שבע ומפקד המרחב. בג"ץ הציע מסלול פשרה, שרק חלק קטן ממנו עובר ברחוב הראשי בעיר, ודחה את העתירה בכפוף לכך שהמצעד יוכל להתקיים במסלול זה או באחד המסלולים החלופיים שהציעה המשטרה. לנוכח ההחלטה, הבית הגאה בבאר שבע החליט לבטל את המצעד ולקיים הפגנת מחאה מול עיריית באר שבע.

העתירה

תגובת המדינה

פסק הדין, 13.7.2016

 

הודעות לעיתונות:

תנו לקהילה הגאה לצעוד בבאר שבע, יולי 2016

 

קישורים: 

יניר ינגה, עקב הכרעת בג"ץ: המארגנים החליטו לבטל את מצעד הגאווה בבאר שבע, וואלה,  14.7.2016

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות להט"ב,חופש הביטוי

סגור לתגובות.