מירי רגב צודקת: ענישה קולקטיבית אינה חוקית

בהתאחדות לכדורגל כבר השכילו להבין שעונשי רדיוס הם עונשים קולקטיביים, והשרה רגב היטיבה להסביר כי היא אינם ראויים ואינם מידתיים. עתה יש לקוות שראש הממשלה ומפקדי צה"ל ילכו גם כן באותה דרך

 

רוני פלי

 

משחק הכדורגל שהתקיים לאחרונה בין בית"ר ירושלים ובני סכנין היה רווי מתח, גזענות ואלימות. שתי הקבוצות ספגו עונשים כבדים על התנהגות חלק מהאוהדים באותו הערב. התוצאה של אותה התפרעות אומללה היא שהמשחק בין בית"ר ירושלים לבין מכבי חיפה הועבר לאצטדיון בפתח תקווה, במקום בטדי שבירושלים. אוהדי בית"ר ירושלים, גם אלו שלא עשו דבר במשחק נגד סכנין, נאלצו לנסוע רחוק כדי לצפות בקבוצתם האהובה, ורק לחלקם יהיה מקום ביציעי האצטדיון הקטן יותר.

הליגה רעשה וגעשה, בית"ר ירושלים עתרה לבית המשפט ושרת הספורט מירי רגב הודיעה נחרצות כי היא מתנגדת לענישה קולקטיבית. עונשי הרדיוס, כך קבעה, אינם מידתיים. הם מענישים קבוצה גדולה של אוהדים שומרי חוק רק בגלל התנהגות של קומץ קטן. ואכן, אף שהמשחק התקיים בפתח תקווה, נראה שהקרב על עונשי הרדיוס הצליח, ולפי הפרסומים, עונש משחקי הרדיוס יבוטל לחלוטין.

בעוד חובבי הכדורגל זועמים עקב הענשת אוהדים שומרי חוק בגין התנהגותם של אחרים, ביקום מקביל, 20 ק"מ מירושלים, מצויים תושבי הכפר נחאלין שבגדה המערבית כבר כמה ימים תחת סגר. רק מעטים יכולים לצאת מהכפר, והקריטריונים מי יכול לצאת ולהיכנס משתנים לעתים קרובות, אפילו אחת לשעתיים.

סטודנטים לא יוצאים ללימודים, בתי הספר מושבתים כי המורים באים מחוץ לכפר, התושבים לא יכולים ללכת למקום עבודתם, אין כמעט דלק ויש מחסור במוצרים שונים. לפני שבוע נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה תושב ההתנחלות הסמוכה ראש צורים מאז כמעט שאין יוצא ואין בא מנחאלין. ענישה קולקטיבית.

כמובן שיש חובה לחפש את הדוקר ולמצות איתו את הדין. אלא שהמדיניות הישראלית מראה באופן עקבי שכאשר פלסטיני יבצע פיגוע, ייענשו כל תושבי העיר או הכפר בו הוא מתגורר. לפני שבועיים הייתה זו רמאללה, שכותרה בתגובה לפיגוע ירי בו נפגעו שלושה חיילים. גם הכפר בית עור א-תחתא היה מצוי תחת כתר כשבוע, אחרי הפיגוע בבית חורון שבו נרצחה שלומית קריגמן ז"ל ונפצעה אזרחית. אחד ממבצעי הפיגוע היה תושב הכפר. אז גם בישר ראש הממשלה בנימין נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו כי "בהתאם למדיניות שקבעתי, צה"ל מכתר כעת את היישוב ממנו יצא המחבל שביצע הערב את הפיגוע בבית חורון". זו מדיניות של ענישה קולקטיבית.

ענישה קולקטיבית היא ענישה של קבוצה בגין מעשה של אדם או בודדים. אנשים שלא פשעו משלמים מחיר על מעשה שאין להם שליטה עליו. לפי הדין הבינלאומי, דיני זכויות האדם והדין הישראלי, ענישה קולקטיבית איננה חוקית. הכלל הבסיסי והטבעי הוא כי אין להעניש אדם על פשעו של אחר, בין אם הוא שכנו ליציע ובין אם שכנו לכפר.

בהתאחדות לכדורגל כבר השכילו להבין שעונשי רדיוס הם עונשים קולקטיביים, והשרה רגב היטיבה להסביר כי הם אינם ראויים ואינם מידתיים. עתה יש לקוות שראש הממשלה ומפקדי צה"ל ילכו גם כן באותה דרך.

 

הכותבת היא עו"ד במחלקת שטחים באגודה לזכויות האזרח

פורסם ב-ynet ב-17.2.2016

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר

סגור לתגובות.