חשמל הוא 
זכות יסוד

משכית בנדל

 
הדבר היחיד שהטריד את ש', תושבת פתח תקוה, הוא השאלה אם החשמל יפעל כשהיא תשוב לביתה. היא חיה את החשש כבר זמן מה, מאז שקיבלה הודעות לפני ניתוק. בכל רגע היא פוחדת שמא ינתקו לה את החשמל. איך תסתדר בלעדיו? עם שתי ילדות קטנות בבית, אחת מהן נכה, היא עצמה חולת סוכרת שמשתמשת באינסולין הזקוק לקירור. היא מתקיימת מקצבת נכות שלה ושל בתה, וגרה בדירת עמידר.

באחרונה הודיעה לה חברת החשמל שיחברו אותה למת"מ, שהוא מונה המוטען בכסף. בכל פעם שתרצה חשמל יהיה עליה לגייס את הסכום הנדרש להטענתו. נגמר הכסף? נגמר החשמל, ותסתדרי. חברת חשמל מקזזת לה מכל הטענה 40% לטובת תשלום החוב שצברה.

ש' אינה יחידה במצוקתה. בכל שנה מתבצעים עשרות אלפי ניתוקי חשמל בגין חוב. לפי נתונים שנמסרו מחברת החשמל לאגודה לזכויות האזרח, מתוך כ–2.3 מיליון צרכנים ביתיים, לכ–270 אלף יש חוב, ולשיטת חברת החשמל ניתן לנתקם. על רקע המצוקה הכלכלית שבאה לידי ביטוי בנתונים אלה, מקומם לגלות שב–2014 נותקו כ–54 אלף משקי בית מחשמל, שהם 2.3% מהצרכנים הביתיים וכ–20% מהחייבים.

מקרים אלה הם העומדים בלב המאבק של פורום החשמל – קבוצת ארגונים שנאבקת להכרה בחשמל כמצרך בסיסי וכרכיב בסיסי של זכות היסוד לקיום בכבוד. כשיותר ויותר פניות של אנשים כמו ש' הצטברו אצל חברי הפורום, התברר למרבה התדהמה שכל עניין ניתוקי החשמל בגין חוב פרוץ ובלתי מוסדר. חברת החשמל, שמספקת את החשמל ונהנת במידה רבה מרווחיו, ובהיעדר הסדרה היא זו שנאלצת לקבוע את מדיניות הגבייה והניתוק, עושה זאת באמצעות גבייה אגרסיבית ובלתי אחידה, ללא התחשבות בכך שהחשמל הוא משאב ציבורי ששייך לכולנו ושנחוץ לשם קיום.

רשות החשמל, הרגולטור שהמדינה הקימה והסמיכה להסדיר ולפקח על משק החשמל, נמנעה עד כה מלבצע את חובתה, ואיפשרה את מדיניות הניתוקים של מי שפשוט אינם יכולים לשאת בחשבון החשמל, שהוא אחת ההוצאות השוטפות הגדולות למשק בית בישראל. אלא שבאחרונה הבינה הרשות שגם היא אינה יכולה להתעלם מהקטסטרופה שמדיניות ההתעלמות שלה יוצרת עבור הצרכנים העניים והמוחלשים ביותר, ועל כן הפגיעים ביותר. בעקבות דרישת פורום החשמל, שהוא גוף שמאגד מחלקות רווחה, ארגוני זכויות אדם וארגונים לשינוי חברתי, באחרונה קיבלה הרשות יותר מ–500 פניות מאנשים מן השורה, שדרשו ממנה להפסיק את ניתוקי החשמל ולהסדיר את התחום – והתחילה לנסח אמות מידה לניתוק חשמל בגין חוב.

קולות הארגונים והפעילים הגיעו גם לכנסת. בדיונים שהתקיימו ביום העוני הבינלאומי, התכנסה ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ איתן כבל, לדון בסוגיה. בזכות מאבק עיקש של ארגונים חברתיים וארגונים לזכויות אדם, כולל האגודה לזכויות האזרח, ובזכות פעולתה של ועדת הכלכלה בראשותו של ח"כ אבישי ברוורמן בכנסת הקודמת, רק לפני כמה חודשים נאסר הניתוק ממים של מי שבאמת אינו יכול לשלם את חשבון המים. זו גאווה גדולה למדינה, וכעת יש לקוות, לטובת כל מי ששואף לחיות בחברה צודקת יותר, שגם הפעם תצא מוועדת הכלכלה עמדה מזוקקת וברורה: החשמל הוא מצרך יסוד וזכות יסוד, ואסור להשתמש בו ככלי לענישה על עוני.

 
פורסם ב-TheMarker ב-25.10.15

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחשמל,הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות

סגור לתגובות.