שקד שברה שיא

עו"ד טלי ניר

טלי ניר

 

שרת המשפטים איילת שקד שברה אתמול שיא בביזוי תפקידה ובביזוי מערכות השלטון. לפני הצהריים, לאחר שנודע כי בערב יפרסם בג"ץ את פסק הדין בעניין החוק למניעת הסתננות, היא העלתה סטטוס לפייסבוק שבו הכריזה כי אם יבטל בג"ץ את החוק בפעם השלישית "המשמעות תהיה הכרזה על דרום תל אביב כמתקן רשמי למסתננים". לסטטוס צורפה הבטחה שהיא תעלה מדי שעתיים סרטונים שיתארו את חייהם הבלתי-נסבלים של תושבי דרום העיר.

האיום על בג"ץ כי עליו לפסוק בהתאם לציפיותיה של שרת המשפטים הוא שיא חדש בניסיונות לפגוע במעמדו של בית המשפט העליון ובסמכויותיו. שקד עצמה מציעה כיום לחוקק חוק עוקף בג"ץ, שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ. הממשלה רוצה למשול ללא הפרעה.

מדוע זה בעייתי? כי כולנו יכולים להיפגע. אנו זקוקים לבית משפט כדי שיבטיח שכוחה של הממשלה לא ינוצל לרעה ולא ייפגעו זכויות האדם היסודיות של כל אחד מאתנו, ובמיוחד של המשתייכים לקבוצות מיעוט. בדיוק למטרה זו פותחה בדמוקרטיה מערכת של איזונים ובלמים. הרשות המחוקקת מכתיבה את הכללים, הרשות המבצעת מוציאה אותם לפועל, והרשות השופטת בולמת את שתיהן כשהחלטותיהן מפלות ופוגעות בזכויות האדם ובשלטון החוק.

במציאות שלנו, שבה הממשלה מכריעה בהחלטות הכנסת ולמעשה מנטרלת במקרים רבים את היכולת של הכנסת לפקח על הממשלה, לבית המשפט תפקיד חשוב במיוחד ביצירת איזונים, במניעת אפליה ובהגנה על זכויות הציבור. מותר למתוח ביקורת על בג"ץ, אלא שהיוזמות הנוכחיות מבקשות לפגוע בשיטת האיזונים והבלמים, שהיא מהות הדמוקרטיה. שרת המשפטים, שצריכה להיות הראשונה שפועלת לביצור מערכת היחסים החשובה הזו בין מערכות השלטון, מעלה אתמול בתפקידה בניסיון להלך אימים על בג"ץ.

חשוב להדגיש: מצוקת תושבי דרום תל אביב אכן קשה ואינה זוכה לטיפול הנדרש מממשלת ישראל. במקום לדאוג לכך, מעדיפה שקד להסית ולשבור את הכלים ביחסיה עם בית המשפט העליון. יש לציין כי בית המשפט היום ממילא זהיר מאד, ובמהלך השנים הוא התערב ופסל חוקים במקרים נדירים וספורים בלבד. גם פסק הדין שניתן אתמול מינימלי ופוסל רק רכיב אחד בחוק ההסתננות – את ההחזקה ב"חולות" למשך 20 חודשים – ונותן לממשלה חצי שנה לגבש הסדר חלופי לתקופת ההחזקה במתקן.

מנקודת המבט של זכויות האדם פסק הדין מאכזב. הוא נותן הכשר להחזקתם בכפייה של מבקשי מקלט במתקן מבודד בנגב, כולם סודנים ואריתריאים שממילא לא ניתן לגרשם למדינותיהם. הסיוט של אלפי האנשים שיוחזקו שם בחוסר מעש ובהשפלה מתמשכת – יימשך. השינוי היחיד יהיה שבכל תקופת זמן יוחזקו שם כלואים אחרים.

הממשלה יכולה עדיין לשנות ולהנהיג מדיניות שתטיב עם תושבי דרום תל אביב ועם מבקשי המקלט גם יחד, אם תפנה את הכספים שיועדו לכליאה לשיפור שירותי הרווחה, הבריאות והדיור במקומות המאכלסים מבקשי מקלט ותיצור פיזור טבעי שלהם ברחבי הארץ על ידי הענקת רישיונות עבודה מוסדרים, ותמריצים להעסקתם.

 

פורסם בידיעות אחרונות ב-12.8.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה

סגור לתגובות.