לא לפינוי-בינוי על גבם של הדיירים הוותיקים ושל העניים

אילוסטרציהאילוסטרציה. צילום: Emily Schneider, ACRI

בעוד שהממשלה מבקשת בהצעת חוק חדשה לזרז ביצוע פרויקטים של פינוי-בינוי, מזהירים באגודה לזכויות האזרח ובעמותת במקום – מתכננים למען זכויות תכנון כי אם לא יתוקן החוק, הרשות החדשה להתחדשות עירונית עלולה להוביל לפגיעה קשה בזכויותיהם של דיירי הדיור הציבורי ושל התושבים הוותיקים. על חורבות בתיהם יוקמו מגדלי יוקרה, אך הם עלולים להישאר ללא מענה ראוי.

 

הממשלה מקימה בימים אלה רשות חדשה שתהיה אחראית על ביצוע פינוי-בינוי ופרויקטים נוספים של התחדשות עירונית, אך החקיקה המסדירה את פעילות הרשות לא מתייחסת בצורה מספקת לדיירים הקיימים. ועדה מיוחדת בכנסת החלה לדון לאחרונה בהכנת הצעת החוק להקמת הרשות להתחדשות עירונית, שמטרתה זירוז תהליכי התחדשות עירונית, כמו פינוי-בינוי, תמ"א 38 ופרויקטים נוספים, לקריאה שניה ושלישית.

באגודה לזכויות האזרח ובעמותת במקום דורשים לזכור את האוכלוסיות המוחלשות ביותר, שעלולות להיפגע משמעותית מתהליכים אלו. הדרך הטובה ביותר לשמור על זכויות הדיירים הוא על ידי ביצוע תסקיר חברתי לפני כל פרויקט. התסקיר, שיבוצע על ידי מתכנן חברתי שאיננו תלוי ביזם, יסייע להבין מיהם הדיירים המתגוררים במקום, מהו האופי שלהם ומהם צורכיהם. כיום איש לא יודע מי מתגורר בבניינים המיועדים לפינוי-בינוי, ואף אחד לא דואג למנוע פגיעה בהם.

"פינוי-בינוי הוא מסלול שיוצר התערבות גסה במרקם הקיים. הוא הורס דיור זול, דיור ציבורי ודירות עממיות, ומקים במקומם בנייה בצפיפות גבוהה, לרוב של מגדלי מגורים", כתבו לוועדה עו"ד גיל גן-מור, מנהל היחידה לזכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח וד"ר יעל פדן מעמותת המתכננים "במקום". "עקב כך, דמי ועד הבית ותחזוקת הבניין עולים בעשרות אחוזים בעוד שההכנסה החודשית לא משתנה, וקיים חשש שהתושבים הוותיקים לא יוכלו לעמוד בתשלומים החדשים והיקרים וידחקו מהמקום".

גם דיירי הדיור הציבורי נמצאים בסכנה של פגיעה קשה וסילוק בפועל מהמגדלים החדשים. לפי נוהל משרד הבינוי, דיירי דיור ציבורי שיישארו במתחם לאחר האכלוס מחדש ייאלצו לשאת בכל ההוצאות הנוספות כתוצאה מהגדלת הדירה במחירי השוק החופשי, והוצאות אלו צפויות לצמוח בצורה חדה. בעיה נוספת היא פגיעה בזכאותם החוקית לרכוש את הדירות שבהן הם מתגוררים מכוח חוק הדיור הציבורי, מכיוון שברגע שבו הליך פינוי-בינוי עומד על הפרק, מחיר הדירה עולה משמעותית. ללא התייחסות מיוחדת לדיירים אלו, בהם נכים, מבוגרים ואוכלוסייה המתמודדת עם עוני, הפגיעה בהם תהיה הקשה ביותר.

ח"כ אלי כהן (כולנו), יו"ר הוועדה המיוחדת שדנה בחוק הרשות להתחדשות עירונית השתתף בשבוע שעבר בכנס שדולת הדיור. הוא הבטיח שיבקש ממשרד הבינוי להעביר הצעת חוק בתוך חודשיים להגנה על זכויות דיירי הדיור הציבורי בפינוי-בינוי, אך האגודה לזכויות האזרח ו"במקום" סבורות שיש להתייחס לנושא כבר בהצעת החוק הנוכחית ולא להמתין לעתיד.

הערות האגודה ועמותת במקום להצעת החוק

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור ציבורי,הזכות לדיור,זכויות חברתיות,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.