המפלט האחרון

 

רותם אילן

 

באחרונה התבשרנו שהמחנה הציוני פועל לביטול ועדת העובדים הזרים – הוועדה היחידה בכנסת שבה נשמע קולם של מי שנותרים שקופים עבור מרבית החברה, קולם של העובדים הכי מוחלשים במשק.

החל משנות התשעים ממשלות ישראל בוחרות – כן, בוחרות – להביא לכאן מהגרות ומהגרי עבודה. למרות הכמויות האדירות של עובדים זרים שאנו מביאים ארצה, לישראל אין מדיניות הגירה ארוכת טווח שמעוגנת בחוק, אלא רק נהלים פנימיים של משרד הפנים. כך השתרשו במשך השנים נורמות העסקה פסולות ופוגעניות בתחומים שבהם מועסקים מהגרים. חובתנו הערכית והחוקית להגן על זכויותיהם של מי שעובדים אצלנו גוברת נוכח העובדה שאין להם כמעט כתובת אחרת – והעובדה שאדם בחר להגר לעבוד במדינה אחרת לא אומרת ולו לרגע שהוא מוותר על זכויות האדם הבסיסיות שלו. מספיק לקרוא את אחד הדו"חות האחרונים בנושא של של עמותת קו לעובד או של מרכז המידע והמחקר של הכנסת כדי להבין שמדובר באוכלוסיה שזכויותיה מופרות תדיר – הן כעובדים והן כבני אדם.

אם זה המצב כעת, תחשבו מה יקרה כשלא יהיה אפילו את המפלט הקטן הזה של ועדת עובדים זרים. בשנים האחרונות הוועדה הייתה המקום היחיד בכנסת שבו דנו בסוגיות הנוגעות להגירה עבודה, המקום היחיד שבו נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים היו צריכים לענות על שאלות נוקבות. הסבים וסבתות של רבים מאיתנו נעזרים בעובדת סיעודית, אנחנו נהנים מהפירות של עבודתם של עובדי החקלאות והבניין – אז האם נראה לנו מתקבל על הדעת שתבוטל הוועדה שמגנה עליהם מפני ניצול, ושהמשרדים האחראיים כגון משרד הפנים ומשרד הכלכלה יהנו מחופש מוחלט ללא ביקורת?

"תדאגו קודם לעובדים ישראלים"; "שיגידו תודה שהם פה"; "אם לא טוב להם שילכו" – התגובות האוטומטיות הרגילות לא מאחרות להגיע. הם צודקים, ועדת עובדים זרים אכן חשובה עבור המהגרים ונראית פחות רלבנטית לאזרחי ישראל עצמם. אבל הסיפור רחוק מלהיגמר שם. כשאנחנו לא שומרים על זכויותיהם של מהגרי עבודה, כשאנחנו מאפשרים את ניצולם על ידי מעסיקים וחברות כוח אדם, אנחנו פוגעים במקביל בעובדים ישראלים המשתייכים לשכבת העובדים הכי מוחלשים במשק הישראלי. עובדים שפשוט לא יכולים להתחרות בתנאים שבהם מעסיקים כיום מהגרים. שמירה על זכויותיהם של מהגרים שאנחנו בחרנו להביא לעבוד בישראל נוגעת לכל החברה שלנו – מהגרים וישראלים כאחד.

סחר בבני אדם למטרות עבודה, העסקה בתנאי עבדות, פגיעה מינית במהגרות עבודה, דמי תיווך לא חוקיים שגובים קבלני כוח אדם, זכויותיהם של מעסיקים שזקוקים לעזרה סיעודית, מדיניות הדלת המסתובבת, יישום החלטת הממשלה להעניק מעמד לילדי מהגרים – אלו הם מקצת הנושאים שבהם עסקה ועדת העובדים הזרים בשנים האחרונות. בבקשה שיקום חבר הכנסת שחושב שכל הנושאים האלו אינם חשובים, ולכן תומך בביטול הוועדה.

 

פורסם בעיתון ידיעות אחרונות ב-10.6.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: מהגרי עבודה

סגור לתגובות.