הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות)

הפללת התנהגות הנובעת מעוני: כתב אישום נגד מקבץ נדבות

ת"פ 19193-01-14 מדינת ישראל נגד לוי

עו"ד: גיל גן-מור

 

ב-2.4.2015 ביקשה האגודה לזכויות האזרח להצטרף כידידת בית המשפט לדיון בתיק פלילי נגד אדם המקבץ נדבות בצמתים בבאר שבע. בכתב האישום מואשם האדם (המיוצג על ידי הסנגוריה הציבורית) בעבֵרת תנועה ובעברת מטרד לציבור, שעונשה עד שנה מאסר, כמו גם בהפרת הוראה חוקית. המעצר התבסס ככל הנראה על נוהל פנימי של מחלקת התביעות בבאר שבע, שהוכן כדי להפסיק את תופעת קבצני הצמתים.

בבקשה הבאנו סקירה מקצועית על כך שקיבוץ נדבות הוא תופעה חברתית של אנשים המתמודדים עם עוני ושהמדינה אינה מספקת להם את צרכי הקיום, תופעה הנדרשת לצורך הישרדות ואינה בעלת אופי עברייני. לכן טענו כי הפעלת הדין הפלילי היא ניסיון להתמודד עם בעיית רווחה בכלים פסולים. טענו כי  הנוהל שעל בסיסו הוגש כתב האישום נקבע ללא כל בסיס עובדתי לגבי הסיכון האמיתי לבטיחות הנהגים כתוצאה מקבצני הצמתים, או סטטיסטיקה על מספר הפעמים שנוכחותם בצמתים גרמה לתאונות, וכי ניכר מהנוהל כי הוא מיועד להתמודד עם כך שהתופעה "מטרידה את הנהגים". לפיכך טענו כי  הנוהל אינו חוקי וסלקטיבי, ומהווה שימוש לרעה בדין הפלילי למיגור תופעה חברתית שאינה בעלת אופי עברייני, רק משום שהיא אינה נושאת חן בעיני הציבור. הצבענו על כך שמדובר בצעד שמשתלב במגמה של הפללה של התנהגות הנובעת מעוני ומצוקה, ושל פעולות קיום והישרדות שמבצעים אנשים עניים וחסרי בית במרחב הציבור.

עוד טענו, כי בישראל קיבוץ נדבות אינו עברה בפני עצמה. חוק העונשין קובע כי זו עברה שדינה חודש מאסר רק כאשר אדם פושט יד בהטרדה. כתב האישום אינו מפנה לעברה זו, ואפשר להסיק כי גם לדעת התביעה לא נעשה במקרה זה קיבוץ נדבות בהטרדה, וככל הידוע, ככלל, קבצני הצמתים אינם מטרידים את הנהגים ברמה שמחייבת הפעלת הדין הפלילי. מכיוון שהמחוקק קבע הוראת חוק מפורשת הדנה בפושטי יד, שאוסרת על קיבוץ נדבות המלווה בהטרדה ושהעונש בגינה הוא חודש מאסר, פסול שהתביעה נזקקת לסעיף חוק כללי ועמום יותר, כמו מטרד לציבור, מה גם שהעונש הנלווה לו חמור יותר.

בנוסף טענו, כי ההליך הפלילי לא רק שלא יעלים את תופעת קבצני הצמתים, אלא שהניסיון המצטבר מראה כי הסתבכות עם החוק רק מסבכת את מצבו של האדם ומנציחה את הצורך שלו לקבץ נדבות ואת הישארותו במרחב הציבורי, ושהיא מהווה פתרון קל שמחליף את הפתרונות הנדרשים באמת מתחום הרווחה והדיור.

באפריל 2015 נערך דיון בתיק בבית משפט השלום בבאר שבע. בדיון הוחלט, על דעת הצדדים, להעביר את התיק לבית המשפט הקהילתי' שמיועד למצוא פתרונות שיקומיים למי שנאשם בפלילים.

בקשה להצטרף כ"ידידת בית המשפט"

עמדת האגודה לזכויות האזרח, מאי 2018

 

הודעות לעיתונות:

האגודה: אין להעמיד אדם שקיבץ נדבות לדין פלילי, אפריל 2015

 

קישורים:

אילנה קוריאל, צפו במעצר קבצן: שוטר אמר שאני כמו קוף",  12.3.2015, ynet

נעמי דרום, "אולי נהייתי קלפטומנית ואולי פשוט הייתי רעבה" – איך מתמודדים עם "פשעי עוני"?, 16.4.2015, הארץ

 

הבקשה נכתבה בסיוע מיטל רוסו

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות

סגור לתגובות.