נשים

האמת המטרידה על המשטרה

סביבה שבה נשים נדחקות משדרת הפיקוד המשמעותית יוצרת אווירה שמאפשרת הטרדה מינית ביתר קלות. מגיעה לנו משטרה ראויה יותר

 

שרון אברהם-ויס

 

לפני 20 שנה, כשהייתי סטודנטית לביולוגיה בירושלים, פניתי למשטרה עם כמה מחברותיי להתלונן על עבירות סמים שהתרחשו במעונות. אחותי הייתה שוטרת באותה העת, אבל לי לא הייתה אינטראקציה קודמת עם המשטרה כאזרחית.

הגעתי למגרש הרוסים נרעדת ונאיבית. חיכיתי בסבלנות בתור להגשת תלונות. השוטר שלקח את התלונה היה מאוד נחמד ואדיב. הוא רשם את התלונה בפירוט, ובסוף הרים את ראשו, הסתכל עליי ואמר לי "למה לך להסתבך עם תלונה על עבירות של העולם התחתון? עזבי, מה את עושה מחר בערב?".

במקביל, בערך באותן שנים, הגישה האגודה לזכויות האזרח עתירה לבג"ץ שעניינה הפליה והיעדר קידום של נשים במשטרה. פסק הדין בעתירה ניתן בשנת 1998 והוא קבע בין היתר כי בסוף כל שנת עבודה תקיים המשטרה דיון ביעדים לגיוס נשים במגמה להעלות את שיעור הנשים גם במקצועות מבצעיים.

בשנת 2015 יושבים סביב שולחן הפיקוד המשטרתי 18 ניצבים ואפס נשים. איך זה קשור להטרדה מינית? הטרדה מינית היא סימפטום של יחס אל נשים כאל חפץ (החפצה). סביבה שבה נשים נדחקות משדרת הפיקוד המשמעותית יוצרת אווירה שמאפשרת הטרדה מינית ביתר קלות. המשטרה אמנם עשתה מאז כברת דרך במה שנוגע לאפליית נשים. ריבוי הדיווחים על ההטרדות המיניות במשטרה מעיד על כך שנחוץ שינוי עמוק ומהותי של דפוסי החשיבה והעבודה שם.

הפגיעה בשוטרות חמורה, אבל אפילו היא לא מתארת את התמונה המלאה. אל האגודה לזכויות האזרח מגיעות לא מעט תלונות ודיווחים על הטרדות מיניות כלפי מפגינות, ועל יחס פוגעני כלפי נשים, בין אם כמתלוננות ובין אם כנחקרות.

אסור להכתים עשרות אלפי שוטרים בחטאיהם של אחרים, אבל כדי לבער באמת את הנגע, חשוב להבין שהטרדה מינית וגם ביטויים נוספים של פגיעה ואפליה מתרחשים בראש ובראשונה על רקע תרבות ארגונית פסולה, שכוללת בין השאר פערים ביחסי הכוחות בין נשים לגברים בארגון והיעדר ייצוג לנשים בדרגים בכירים במשטרה. את זה חייבים לתקן כבר עכשיו.

המשטרה צריכה לעבור הליך מיגדור (Gender mainstreaming), מינוח מתחום המדיניות הציבורית המציע להעריך השלכות שונות על גברים ונשים על ידי תכנון, מדידה והערכת ההשפעה. המינוח הועלה לראשונה בשנת 1985 בוועידת הנשים הבינלאומית בנאירובי וקיבל משנה תוקף בוועידת בייג'ינג ב-1995. המשמעות היא שיש להציב יעדים מספריים לשילוב נשים בצמתים של מקבלי החלטות.

תתכבד משטרת ישראל, ראשית תבער את נגע ההטרדה מינית, אבל מעבר לכך תחתור לשוויון מגדרי, תסמן יעדים לשילוב נשים גם בקרב הקצונה הבכירה ותאפשר לכולנו משטרה ראויה יותר.

 

עו"ד שרון אברהם-ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח

פורסם ב-ynet ב-28.1.2015

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשוויון,זכויות נשים

סגור לתגובות.