דוח חדש של האגודה: שלטון אחד, שתי מערכות חוק

בגדה המערבית פועלות באותו שטח שתי מערכות חוק שונות לחלוטין – לאזרחים ישראלים ולתושבים הפלסטינים. התוצאה: אפליה ממוסדת


 
דוח חדש שמפרסמת האגודה לזכויות האזרח משרטט את מאפייני המשטר המשפטי שמקיימת ישראל בגדה המערבית, תחתיו פועלות באותו שטח שתי מערכות חוק שונות לחלוטין: האחת, ישראלית-אזרחית, לאזרחים ישראלים, והשנייה, צבאית, לתושבים הפלסטינים. התוצאה: אפליה ממוסדת.

"שני אנשים תושבי אזור חברון מתקוטטים בתוך שטח הגדה המערבית ונעצרים. אחד מהם, יהודי תושב קריית ארבע, מובא לתחנת משטרה קרובה, נחקר מיד בידי שוטר ומובא תוך 24  שעות לדיון בבית משפט שלום בירושלים. בדיון, בית המשפט מחליט להורות על שחרורו בתנאי ערובה; אין מדובר בתיק חמור במיוחד, והנאשם טוען להגנה עצמית.

השני, פלסטיני תושב חברון, נעצר למשך 96 שעות לפני הבאתו בפני שופט צבאי. הוא נחקר, הלכה למעשה, רק פעם אחת במהלך תקופה זו בחשד לתקיפה על רקע לאומני, הנחשבת לעבֵרת ביטחון, מואשם ונשפט בפני בית משפט צבאי, שם הוא צפוי לעונש מאסר ממושך." [מתוך הדוח]

דוח "שלטון אחד, שתי מערכות חוק" סוקר את המצב החוקי תחת שלטון ישראל בגדה המערבית ומראה כיצד בעשרות שנות שלטון צבאי "זמני" נוצרו שתי מערכות חוק ומשפט נפרדות ושונות, המפלות בין שתי אוכלוסיות החיות באותו שטח: אזרחים ישראלים ותושבים פלסטינים. ההפרדה החוקית אינה מסתכמת בעניינים ביטחוניים, פליליים או אפילו כאלה הנובעים מאזרחות, אלא נוגעת כמעט לכל תחומי החיים.

שורה של צווים, תיקוני חקיקה ופסיקות, הביאו לכך, שעל האזרחים הישראלים בשטחים חלה מערכת החוק והמשפט הישראלית, על כל הזכויות שהיא מקנה. כך למשל חוק הבחירות  לכנסת, חוק שירות בטחון, פקודת מס הכנסה, חוק ביטוח בריאות ממלכתי, תקנות התעבורה ועוד רבים אחרים. בג"ץ קבע כי כל הזכויות המעוגנות בחוקי היסוד חלות גם עליהם, אף שאינם נמצאים בשטחה הריבוני של ישראל. חלק ניכר מהחוק הישראלי חל בשטחים גם על "יהודים זכאי חוק השבות" שאינם אזרחי המדינה.

לעומתם, האוכלוסייה הפלסטינית כפופה לחוק הצבאי, כלומר – לצווים הצבאיים שמוציא האלוף מאז 1967 ועד  היום, בנוסף לדינים ירדנים, שקדמו לכיבוש האזור. ככלל, החוקים החלים על הפלסטינים מחמירים הרבה יותר. להבדיל מהאזרחים הישראלים, פלסטיני יישפט לפי הדין הצבאי בבית משפט צבאיים, גם אם יעבור עבירת תנועה או יגנוב חלב מהמכולת.

עו"ד תמר פלדמן, מנהלת מחלקת זכויות האדם בשטחים הכבושים באגודה לזכויות האזרח: "הדוח מראה כי האפליה בין ישראלים לפלסטינים, החיים באותו שטח ותחת אותו שלטון, אינה עניין נקודתי כי אם אפליה ממוסדת, והיא חלה גם על תחומים שאין להם נגיעה ביטחונית. החברה הישראלית צריכה להכיר את המציאות הזו".

לדוח צורפה תגובת משרד המשפטים, שאינו מכחיש את המצב העובדתי המתואר בדוח ומנמק אותו בצרכים ביטחוניים.

הדוח המלא: שלטון אחד, שתי מערכות חוק: משטר הדינים של ישראל בגדה המערבית: word | pdf

תקציר (word)

תגובת צה"ל ומשרד המשפטים לדוח
מצגת (גם ב-pdf):

 

קישורים:

רונית צח, יש חוק. כפול, המקום הכי חם בגיהנום, 17.2.2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אפליה והפרדה,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה,חופש התנועה,מערכת המשפט,קטינים

סגור לתגובות.