זכויות עובדים

פיטורי עובדים ערבים – דף מידע

פיטורים של עובד/ת אך ורק בשל מוצאם הלאומי אסורים על פי חוק. להלן תמצית מידע בנושא וכתובות לסיוע

ביממה האחרונה שוב נשמעות קריאות לפיטורי עובדים ערבים אך ורק בשל השתייכותם הלאומית, וברשתות החברתיות מופעל לחץ על מעסיקים לפטר עובדים ערבים ולהחליפם ביהודים.

חשוב להבהיר: פיטורים של עובדות ועובדים אך ורק בשל מוצאם הלאומי הם אסורים על פי חוק, בהיותם פיטורים שרירותיים ומפלים.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, האוסר על מעסיקים להפלות עובדים בין היתר בשל דתם, גזעם, לאומיותם, ארץ מוצאם והשקפתם, מתייחס לכל שלבי ההעסקה של העובד: החל מנוסח מודעות הדרושים, זימון לראיונות וקבלה לעבודה, דרך קידום במקום העבודה והתנאים בה ועד לפיטורים ופיצויי פיטורים. איסור האפליה חל הן על מעסקים פרטיים והן על מעסיק ציבורי, ובתי הדין לעבודה מחמירים עם מעסיקים שפועלים באופן מפלה. ברוב המקרים, מעסיק שפיטר עובד אך ורק בשל היותו ערבי ייאלץ להשיבו לעבודה, או שהוא מסתכן בתשלום פיצויים גבוהים. אפליית עובדים ודורשי עבודה אף מהווה עבירה פלילית.

דרישה של צרכנים וגולשים ממעסיק לפטר עובדים בשל היותם ערבים, או להימנע מלקבל ערבים לעבודה, מהווה לחץ להפר את החוק. מעסיק שנתקל בלחץ כזה צריך להשיב באופן הברור ביותר כי אסור לו לפטר או להפלות עובדים בשל זהותם הלאומית.

עובדים ערבים שפוטרו, או שזומנו לשימוע לפני פיטורים, וחושדים כי הדבר נעשה אך ורק בשל לאומם, מוזמנים לפנות לייעוץ וסיוע לכתובות הבאות:

קו לעובד, עו"ד גדיר ניקולא, במייל: nazareth@kavlaoved.org.il או בטלפון: 04-6082228

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, בטלפון: 03-7347214/5 או במייל: mit-ta@economy.gov.il נציבות השוויון מטפלת בכל דפוס של פגיעה בהעסקה בשל אפליה.

האגודה לזכויות האזרח בישראל, עו"ד טל חסין, במייל: talh@acri.org.il

משרד המשפטים, הקו החם לתלונות על הסתה וגזענות, בטלפון: 1-700-70-60-44 או במייל: shivion@justice.gov.il

אזרחים שנתקלו בקריאות ובדרישות לפטר עובדים ערבים מוזמנים אף הם לפנות לקו החם של משרד המשפטים, שעובדיו יבחנו אם מדובר בהסתה ובגזענות ובמקרים המתאימים יפנו לגורמי אכיפת החוק.

 

רוצים להתנדב או לפעול נגד האפליה? נשמח שתצרו איתנו קשר:

 

label for="first_name">שם פרטי

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.