למידה משמעותית, לא לעניים

עו"ד טל חסין

משרד החינוך מעמיק את הפערים באמצעות הגדלת טווח שירותי הלימוד שניתן לקנות בכסף. ילדים עניים יקרים, קובע המשרד, מקומכם לא כאן.
 
טל חסין
 
רבבות סטודנטים יפתחו את שנת הלימודים האקדמית, צומת מעורר מחשבות על הבחירות שאנו עושים והשלכותיהן על המשך החיים. עבור בני המזל שבינינו, השכלה גבוהה היא החוליה המקשרת בין בתי ספר איכותיים למשרות מתגמלות, במסלול שעובר בחוגים מבוקשים. אחרים יצטרכו לעבוד קשה בהרבה כדי להגיע לשם, משום שבתי הספר בהם התחנכו – בפריפריה, ברשויות חלשות ובשכונות קשות יום – לא ציידו אותם בידע ובכלים הנדרשים.

הפערים הכלכליים-חברתיים האדירים בישראל הם תופעה מוכרת. גם הפער בהישגי תלמידים המגיעים מרקע חברתי-כלכלי שונה הוא עצום.

ס.א מאשדוד שלחה את ילדיה ללמוד בבית הספר השכונתי שגם היא למדה בו. בתה הצעירה הייתה בת 8 כשהנהלת בית הספר החליטה – בידיעת משרד החינוך והעירייה – להפוך אותו לבית ספר ייחודי על-אזורי, הקולט תלמידים חזקים מכל רחבי העיר. חיש קל הגיע גם תג המחיר: דרישה לתשלומי הורים בסך כ-5,500 שקלים. ס.א, אם חד-הורית, לא הצליחה לעמוד בתשלום. היא ובתה מצאו את עצמן בלב מחול שדים ומסע עלבונות שנועדו לאלצן לשלם או לעזוב. הילדה הוצאה משיעור מוזיקה והפכה לקורבן לתיוג וללעג. את ס.א כינו ההורים פרזיטית ותבעו מהעירייה לזרוק את בתה מבית הספר. ס.א לא מוותרת. היא נחושה להעניק לילדיה חינוך איכותי.

סיפורן של השתיים אינו חריג. בתי ספר ציבוריים הגובים מההורים אלפי שקלים בשנה עבור העשרת החינוך ושיפורו הפכו לתופעה נפוצה ונפיצה. ההוצאה הפרטית על חינוך ציבורי בישראל היא מהגבוהות במדינות המפותחות. הורים רוצים, ובצדק, ליצור לילדיהם מקפצה איכותית ואיתנה לחייהם כבוגרים, להעניק להם כרטיס כניסה בטוח לאוניברסיטאות ולשוק העבודה. לאפשר להם בחירה. מי שיכול – משלם. אבל רבבות משפחות בישראל לא יכולות. עבורן, חינוך חינם ראוי הוא פיקציה.

למשרד החינוך יש תפקיד קריטי בתיקון המצב. אבל במקום להיאבק בפערים בחינוך ולאסור על גבייה מופרזת ולא חוקית, הוא מבקש עכשיו להנציח ולעגן רשמית את ההפרדה בין תלמידים על רקע חברתי-כלכלי. במו ידיו הוא יצר את הגוף המופקד על חינוכם של ילדי ישראל כולם – שירותי חינוך פרטיים בתוך החינוך הציבורי לתלמידים בעלי יכולת. בראשי תיבות – שח"פ, כמו השר"פ הזכור לרע מבתי החולים.

חוזר התשלומים החדש של משרד החינוך, שיישומו החל השנה, מגדיל מאוד את טווח שירותי הלימוד הניתנים לרכישה בכסף פרטי ואת סכומי הכסף שניתן לגבות מההורים. החוזר מאפשר לראשונה לרכוש בכספי ההורים מקצוע מורחב נוסף לבגרות והעשרה בשני מקצועות מורחבים נוספים. המשמעות: הישגים גבוהים יותר בבחינות הבגרות המורחבות, ויותר נקודות בכניסה לאוניברסיטה. החוזר אף מתיר לקנות בכסף פרטי מרכזי למידה ושעות תגבור.

עיקר הגבייה הפרטית תתבצע בבתי ספר המוגדרים כייחודיים, שמאות מהם פועלים כבר היום ומגמת המשרד היא להרחיבם. הרעיון לאפשר פלורליזם בחינוך וגמישות בתכנים הוא נכון ומוצדק, אבל יישומו רק בקרב השכבות החזקות הרסני. על פי החוזר החדש, התשלום עבור שנת לימודים אחת בכיתות הגבוהות עשוי להגיע ל-7,000 שקלים ויותר. ומה עם התלמידים שהוריהם אינם יכולים לעמוד בכך? ילדים עניים יקרים, קובע משרד החינוך, מקומכם לא כאן. אכן למידה משמעותית.

עתידו של ילד צריך להיקבע באמצעות כישוריו, לא דרך חשבון הבנק של הוריו. משמעותן של מערכות חינוך נפרדות לבעלי יכולת ולאלו שלא היא הנצחתה של חברה מעמדית שסועה, שמתאפיינת בפערים תהומיים של השכלה והון. גם בועת חינוך איכותית, המרופדת כהלכה בתשלומים פרטיים, תתפוגג יום אחד. וכשבוגריה יבקעו החוצה אל העולם האמיתי הם ירצו לפגוש חברה טובה, צודקת ושוויונית יותר מזו שמכוננים עכשיו משרד החינוך והעומד בראשו.
 
עו"ד טל חסין היא מנהלת מערך פניות הציבור באגודה לזכויות האזרח, אחת מהעותרים לבג"ץ נגד תשלומי ההורים המופרזים

פורסם ב-Ynet ב-25.10.2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,הפרטה,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.